Przyzwyczailiśmy się do sensacyjnych tytułów w serwisach internetowych. Rozumiemy, że tytuł musi być nośny, ale powinien także zawierać prawdziwe informacje. A trudno za prawdziwe uznać tytuły „Koniec ery taniego LPG” czy „Od października LPG mocno w górę”. Te tytuły, oprócz tego, że są kłamliwe, powodują, że potencjalni użytkownicy autogazu (obecni i potencjalni) zaczynają mieć obawy, czy aby sensowny jest montaż instalacji gazowej w samochodzie. Takie informacje bezpośrednio przekładają się na pracę warsztatów montujących samochodowe systemy zasilania gazowego. Klienci często anulują umówiony montaż instalacji gazowej. Czy o to chodzi tzw. „dziennikarzom” wymyślającym tego rodzaju tytuły?
Biorąc pod uwagę to, że udział rosyjskiego gazu na polskim rynku jest znaczący (w 2011 r. wynosił blisko 50%), poprosiliśmy importerów LPG o to, aby wyrazili swoje opinie na temat podwyżki stawek ceł eksportowych na ten produkt w Rosji.
Bernard Cichocki, Wiceprezes Zarządu Barter S. A.
gazeo.pl: Co sądzicie Państwo o podwyżkach ceł eksportowych na LPG w Rosji?
Bernard Cichocki, wiceprezes Barter S.A.: Nikt nie lubi podwyżek, więc odpowiedź jest dość jednoznaczna, ale dotyczy to sytuacji, gdy mówimy o faktycznych podwyżkach. Natomiast w kontekście ostatnich informacji prasowych o radykalnych zmianach cła na LPG, muszę stwierdzić, że odpowiedź nie jest już tak jednoznaczna. Bo nie do końca można mówić o podwyżce ceł eksportowych na LPG – jest ono bowiem ustalane na każdy miesiąc oddzielnie na podstawie pewnej przyjętej formuły. Istotnym parametrem do ustalania wysokości cła są ceny publikowane w wydaniu ARGUS DAF Brest za okres wcześniejszy. I tak np. dla października pod uwagę brano okres od 15 sierpnia do 14 września, który był wzrostowy i m. in. dlatego wartość cła również wzrosła. Należy też oczekiwać, że jeśli ceny DAF Brest będą spadały, to w kolejnym miesiącu cło również będzie niższe. Dodam, że w przypadku, gdy ceny na notowaniach DAF Brest według ARGUS osiągną poziom 490 dolarów za tonę, cło automatycznie jest zawieszane. Reasumując – trudno w obecnej chwili mówić o radykalnych zmianach w wysokości cła.
Czy podwyżki te będą miały wpływ na ceny autogazu na naszym rynku?
Każda podwyżka kosztu zakupu produktu musi przełożyć się na cenę. Pozostaje tylko kwestia, w którym miejscu „łańcucha produkcja-sprzedaż” ta podwyżka zostanie zdyskontowana i kto poniesie jej koszt. Marże w segmencie autogazu są często na granicy opłacalności, więc trudno mówić o możliwości przeniesienia ewentualnych podwyżek na operatorów działających na polskim rynku. Koszty ewentualnej zmiany cła, przynajmniej w pierwszym etapie, zostają po stronie rosyjskiej, gdyż większość poważnych operatorów kupuje LPG na kontraktach, w których cena jest ustalana na bazie notowań ARGUS i już na polskiej granicy. Musi minąć jakiś czas, aby ewentualne zmiany przełożyły się na poziom notowań. Każdy wzrost notowań, który nie jest spowodowany wzrostem kosztów pozyskania produktu, a np. wzrostem stawek akcyzy, jest znakomitą okazją do zarabiania pieniędzy przez polskich producentów LPG. Mogą równać cenę do ewentualnych wzrostów, choć koszt uzyskania tony LPG nie wzrósł. Jednak – jak już zaznaczyłem – w obecnym przypadku trudno mówić o podwyżce. Oczywiście – biorąc pod uwagę obecną strukturę dostaw gazu na rynek polski – w przypadku, gdy następuje wzrost notowań, niekoniecznie z powodu wzrostu cła, należy oczekiwać, że wcześniej czy później w jakiś sposób przełoży się to na rynek. Jak wiadomo, obrót gazem LPG odbywa się od wielu lat na zasadach rynkowych, więc na cenę autogazu wpływ będą miały podaż i popyt oraz polityka cenowa wiodących koncernów. Jeśli chodzi o wpływ cła na ceny, dobrym przykładem jest czerwiec 2012 r., kiedy cło było na poziomie 237 dolarów za tonę, a ceny gazu spadały, gdyż na granicy była duża nadpodaż produktu.
Może w związku z tą podwyżką Rosjanie mają możliwość obniżenia swoich cen, a tym samym zrekompensowania podwyższonej stawki cła i utrzymania finalnej ceny LPG na dotychczasowym poziomie?
Tak jak wspomniałem, w przypadku kontraktów trudno o taką możliwość, gdyż zapisane ceny dostaw dotyczą już granicy polskiej.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl