Fakty są takie: we wrześniu 2012 r. cło eksportowe na propan-butan z Rosji wynosiło 76,2 dolara za tonę, na październik podwyższono je o ok. 130%, do kwoty 172,5 $/t. To nie znaczy, że tak już zostanie, a tym bardziej, że przełoży się to na jakiekolwiek podwyżki na polskich stacjach tankowania autogazu. Sensacja jest wyłącznie pozorna, ponieważ cło naliczane jest od nowa co miesiąc, a jego wysokość waha się w bardzo szerokim zakresie. Mimo to cena litra LPG nie tylko od dłuższego czasu pozostaje stała, ale wręcz minimalnie, choć systematycznie spada.
Czas na fikcję: z dnia na dzień autogaz miał (za sprawą wyraźnie wyższego cła) z początkiem października podrożeć o 40 gr/l. Tak się jednak nie stało, co specjalnie nas nie dziwi, bowiem w czerwcu cło eksportowe wynosiło 237,1 dolara za tonę i też nie było drożej niż dzisiaj. Mało tego, gdyby sam surowiec podrożał do 490 dolarów za tonę, podatek – w celu zapobieżenia problemów ze zbytem – zostałby wręcz zawieszony. Wysoka podwyżka w październiku względem września znaczy więc tyle, że... właściwie nic nie znaczy, bo w listopadzie kwota obciążenia fiskalnego może wrócić do poprzedniego poziomu. Problem w tym, że wtedy w Polsce nikt o tym nie napisze.
Trudno pozbyć się wrażenia, że dla części „dziennikarzy” najważniejsza w wiadomości jest sensacja i możliwość zdobycia czytelnika. Niechęć do pogłębienia wiedzy i przedstawienia tematu w rzetelny sposób jest tym bardziej przykra, że nie wymagałaby od piszącego wielkiego wysiłku – wystarczyłoby zapytać kilku importerów o to, jakie mogą być realne efekty podwyżki. Pierwszy października minął dwa tygodnie temu, a media, które już zawczasu odtrąbiły rzekomo nadchodzący koniec opłacalności montażu instalacji LPG, siedzą teraz cicho. Nie ma podwyżek na stacjach LPG, nie ma zapaści branży autogazu, nie ma także informacji o realnych następstwach zapowiadanej podwyżki (bo z punktu widzenia końcowego użytkownika nie ma następstw!). A kierowcy jeżdżący na LPG nieustannie, od 20 lat, płacą za autogaz 50% ceny benzyny.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl