W ostatnim czasie takim przykładem cytowanym przez ASTRAVE (Asociación de Transformadores de Vehículos) był hiszpański Czerwony Krzyż, który sukcesywnie przystosowuje swoje pojazdy do zasilania paliwem gazowym, widząc w tym działaniu aspekt ekologiczny i oczywiście ekonomiczny.
Ten ostatni okazuje się bardzo ważny, bo ekologia musi być ekonomiczna.
Najważniejszą zaletą LPG jest jego cena, co jest zgodne z opinią europejskiej organizacji gazu płynnego - Liquid Gas Europe - The European LPG Association, w myśl której rozwiązania ekologiczne, służące poprawie stanu środowiska naturalnego muszą być tanie i powszechnie dostępne. Więcej na ten temat w artykule "Rola LPG w transformacji energetycznej").
Klienci, konsumenci i operatorzy transportu przyjmą opcje niskiej i zerowej emisji tylko wtedy, gdy technologia będzie dostępna, wygodna i opłacalna.
Liquid Gas Europe
Podejście ASTRAVE do tematyki konwersji samochodów na zasilanie LPG wykazuje jedną korzyść, która w Polsce nie znajduje jeszcze zastosowania w związku z czym jest pomijana lub niedostatecznie mocno akcentowana.
W dobie ograniczania emisji spalin w centrach miast m. in poprzez tworzenie, wg polskiej nomenklatury, Stref Czystego Transportu (SCT), samochody, które nie spełniają wymagań wjazdu do nich, poprzez zastosowanie zasilania LPG (czyli stosunkowo tanio), uzyskują taką możliwość.
Dzięki temu pojazd, nawet starszy, może być dalej z powodzeniem użytkowany bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez jego właściciela na zakup nowego auta, którego wyprodukowanie jest także połączone z emisją wielu szkodliwych składników spalin.
Dotyczy to zarówno samochodów z silnikami benzynowymi jak i dieslowskimi jednostkami napędowymi. W przypadku silników o zapłonie iskrowym (z takim skutkiem – możliwością wjazdu do stref niskiej emisji) można konwertować auta spełniające normę Euro 4 (od 2004 r.). Zatem znów mamy do czynienia z podwójnym zyskiem, ekonomicznym i ekologicznym. A nawet potrójnym, bo zysk ekologiczny jest także dwojaki. Uzyskujemy niższą emisję z przekonwertowanego pojazdu a niewyprodukowanie nowego samochodu, który miałby zastąpić ten starszy (gdyby nie konwersja na LPG) to kolejna oszczędność związana z mniejszą degradacją środowiska.
Takie właśnie rozumowanie wynikające z użytkowania aut dostosowanych do zasilania LPG przyświecało hiszpańskiemu Czerwonemu Krzyżowi, który konsekwentnie konwertuje swoje pojazdy na zasilanie gazowe.
Na pytania ASTRAVE (Asociación de Transformadores de Vehículos) odnośnie zastosowania paliw gazowych w odpowiedzieli przedstawiciele hiszpańskiego Czerwonego Krzyża, przedstawiając argumenty za przystosowaniem samochodów tej organizacji do zasilania LPG.
Działalność Czerwonego Krzyża, organizacji humanitarnej działającej w interesie publicznym, w obronie praw człowieka, w wielu obszarach wspomaga także władze w zakresie oferowania różnych form pomocy opiera się w dużej mierze na pracy wolontariuszy.
Organizacja cały czas poszukuje takich formuł prowadzenia działalności, by nie szkodzić środowisku naturalnemu i ludziom, co ma szczególne znaczenie, biorąc pod uwagę humanitarny profil jej działania ze szczególnym uwzględnieniem profilaktyki zdrowotnej. Taki rodzaj działalności skłonił organizację do zastąpienia tradycyjnych paliw w samochodach, paliwami gazowymi.
Pierwsze auta zostały poddane konwersji na zasilanie paliwami gazowymi już w 2007 r. Miało to miejsce w Czerwonym Krzyżu działającym w Kraju Basków. Właśnie oni okazali się pionierami takich konwersji w hiszpańskim Czerwonym Krzyżu.
Obecnie 11% z 3 200 pojazdów używanych przez Czerwony Krzyż w Hiszpanii jest dostosowanych do zasilania LPG i w związku z tym może posługiwać się naklejką Eco wydawaną przez Dyrekcję Generalnę ds. Ruchu Drogowego (DGT – Directorate General for Traffic), uprawniającą do wjazdu do stref niskiej emisji (Low Emission Zone).
Zastosowanie LPG wynikało także z dobrze rozwiniętej infrastruktury do tankowania tego paliwa, która obejmuje w całej Hiszpanii około 800 obiektów w porównaniu do 100, na których można zatankować CNG. Przy działalności organizacji obejmującej prawie 1 500 punktów zapewniających pomoc w ponad 2 500 gminach w całym kraju, wybór LPG był oczywisty.
Samochody ze zdwojonym układem paliwowym (fabrycznym benzynowym lub dieslowskim i zamontowanym gazowym) mają zwiększony zasięg, który na obu paliwach sięga 1 200 km.
LPG charakteryzuje się znacznie niższą emisją szkodliwych składników spalin. Redukcja emisji tlenków azotu wynosi 96% w porównaniu z olejem napędowym i 15% w zakresie emisji dwutlenku węgla. Emisja cząstek stałych jest blisko zerowa (o 99% mniejsza w porównaniu z paliwami tradycyjnymi).
Ponadto LPG jest znacznie tańszy niż klasyczne paliwa silnikowe, dzięki czemu wydatki na paliwo są niższe nawet do 40% (LPG kosztuje poniżej 1 euro za litr).
Silniki zasilane LPG są mniej awaryjne i mają mniejsze wymagania obsługowe w porównaniu z innym paliwami alternatywnymi.
Równie ważne jest bezpieczeństwo użytkowania samochodów LPG i zmniejszona około 50% emisja hałasu.
W przypadku Czerwonego Krzyża, czyli organizacji zaangażowanej na rzecz środowiska, zdrowia, zastąpienie 142 000 l tradycyjnych paliw, paliwem gazowym oznacza ograniczenie emisji dwutlenku węgla o około 300 ton rocznie.
Jak podaje ASTRAVE, Czerwony Krzyż to jeden z wielu przykładów zastosowania LPG we flocie pojazdów na hiszpańskim rynku, którego pozytywne skutki są odczuwalne na wielu płaszczyznach działalności dużej liczby podmiotów.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl