Na podstawie ustawy z dnia 13 kwietnia 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego (Dz.U. poz. 835), Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wpisał firmę Novatek Green Energy na listę podmiotów objętych sankcjami.
Oznaczało to, że jeden z czołowych dostawców autogazu do Polski z dnia na dzień stracił prawo prowadzenia działalności na terenie naszego kraju. Wspomniana decyzja weszła w życie z dniem jej opublikowania. Chociaż innych dostawców LPG można było znaleźć bez większego problemu, to jednak rynek boleśnie odczuł brak kilkuset kolejowych cystern z LPG firmy Novatek, które utknęły na wschodniej granicy.
Wprawdzie Szef Krajowej Administracji Skarbowej dość szybko wydał decyzję, która umożliwiła rozładunek gazu należącego do firmy Novatek ze wspomnianych cystern, to jednak wykonanie jej rozpoczęło się z ponad miesięcznym opóźnieniem – w połowie czerwca 2022 r. Operacja ta trwała blisko trzy miesiące, po których rynek się ustabilizował. W międzyczasie w Polsce pojawiło się wiele ofert na gaz LPG z różnych kierunków.
Ceny paliw w Europie w 2022 roku wzrosły bardziej niż ceny ropy. Przyczyna była dość oczywista. 67 największych rafinerii w UE (w tym zakłady w Płocku i Gdańsku), nie było w stanie pokryć zapotrzebowania unijnej gospodarki na paliwa.
Ponadto mieliśmy do czynienia z licznymi przestojami i nieplanowanymi awariami tego typu zakładów, a jesienią 2022 r. cała Europa mogła odczuć skutki strajków pracowników sektora energetycznego we Francji. W efekcie paliwa w Unii były towarem deficytowym i coraz większe ich wolumeny były sprowadzane z odległych państw.
W 2022 r. do zbilansowania krajowego rynku konieczny był import, który dla oleju napędowego wynosił 32% sprzedaży, dla benzyn 24%.
Jeden z największych procentowych przyrostów w zakresie importu zanotowano w 2022 r. w przypadku gazu płynnego LPG, dla którego również wolumenowo wynik był najwyższy. Import w zwiększonym wymiarze realizowali zarówno główni krajowi gracze rynkowi (rafinerie, koncerny międzynarodowe działające na rynku polskim), jak i tzw. niezależni importerzy. Warto zwrócić uwagę na fakt, że do kraju trafiło więcej niż przed rokiem gazu płynnego LPG, ale też znacznie zwiększył się tzw. reeksport, czyli wysyłki kupionego poza Polską gazu LPG znów poza nasze granice.
Import gazu płynnego LPG stanowił 89% zaopatrzenia rynku w 2022 r. Wskaźnik ten wzrósł o 5% w stosunku do 2021 roku. Z zagranicy sprowadzono około 4,6 mln m³ LPG (o 598 tys. m³ więcej niż w 2021 r.).
Eksport paliw płynnych z Polski wyniósł w 2022 r. ponad 2,6 mln m³. To o 43% więcej niż w 2021 roku. Jest to odwrócenie trendu z lat 2017-2021, kiedy eksport stale malał w stosunku do wyników z lat poprzednich.
Powodem takiej sytuacji była konieczność dostarczenia paliw dla walczącej z Rosją Ukrainy, odciętej od tradycyjnych dostaw paliw z Białorusi i Rosji. Kierunek ukraiński był dominującym zarówno dla głównego paliwa wojennego jakim jest olej napędowy, jak również dla benzyn silnikowych zasilających transport do i z frontu walk oraz transportu uchodźców i przesiedleńców.
Istotną rolę w zaopatrzeniu walczącego kraju odegrał też reeksport gazu płynnego LPG, realizowany przez polskich przedsiębiorców. Przy rozliczaniu rynku gazu płynnego LPG należy podkreślić, że tzw. reeksport tego gatunku paliwa (zakup za granicą Polski i dostawy również poza nasze granice) w 2022 r. wyniósł około 800 tys. m³. Oznacza to, że wolumen tej działalności zwiększył się 2,5-krotnie w stosunku do 2021 roku.
Rynek gazu płynnego LPG osiągnął największy procentowy wzrost wśród paliw silnikowych. Zainteresowanie gazem płynnym LPG, liczone według metodologii POPiHN (bez uwzględniania reeksportu), wzrosło i to bardziej niż dla benzyn silnikowych. Wynik wykazał wzrost o 8% w stosunku do 2021 roku.
Obecnie szacuje się, że dla całego 2022 roku konsumpcja gazu LPG wyniosła o około 5,1 mln m³.
Więcej szczegółów związanych z rynkiem LPG oraz autogazu w Polsce i na świecie poznamy już pod koniec kwietnia na Forum Paliw Gazowych organizowanym w Warszawie przez Information Market i Polską Organizację Gazu Płynnego (POGP) pod patronatem gazeo.pl.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl