W systemie Smart stosowany jest filtr fazy gazowej w wersji odstojnikowej, który pozwala na odseparowanie na dnie osadnika frakcji olejowych, które wytrącają się przy odparowaniu gazu. Standardowo montowany jest poliestrowy wkład filtra charakteryzujący się wysoką dokładnością oczyszczania, znacznie wyższą niż w przypadku tańszych filtrów papierowych. Wymiana wkładu filtra jest zalecana co 15 tys. km.
Czujnik temperatury i ciśnienia gazu
Na podstawie wskazań czujnika ciśnienia i temperatury gazu można wyznaczyć dawkę paliwa gazowego, zatem jego sygnał jest jednym z najważniejszych dla prawidłowego działania instalacji gazowej. Czujnik jest montowany w listwie wtryskiwaczy, mierząc temperaturę w zakresie od -40 do 130oC oraz ciśnienie od 0,5 do 3,5 bara.
Czujnik temperatury reduktora
Standardowo system Lovato Smart nie jest wyposażony w czujnik temperatury gazu na reduktorze. Można go zamontować opcjonalnie, wtedy moment przełączenia na zasilanie gazowe jest wyznaczany na podstawie jego wskazań (w przypadku wersji standardowej o momencie przełączenia na zasilanie gazowe decyduje sygnał czujnika temperatury w listwie wtryskiwaczy). Sygnał czujnika na reduktorze jest używany także w czasie dochodzenia silnika do stanu równowagi cieplnej. Po osiągnięciu właściwej temperatury do wyznaczania dawki gazu wykorzystywane są sygnały obu czujników (temperatury reduktora i temperatury gazu w listwie wtryskiwaczy).
Sonda lambda
Układ elektryczny instalacji Lovato Smart umożliwia podłączenie sygnału sondy lambda. Nie jest on używany w procesie wyznaczania dawki gazu, jego podłączenie pozwala na obserwację pracy sondy w czasie konfiguracji i obsługi systemu zasilania gazowego, co pozwala na ocenę jej stanu i poprawności wskazań.
Lovato Easy Fast OBD II
Tegoroczną nowością w ofercie Lovato jest system Easy Fast OBD II, który jest przeznaczony do zasilania silników o większych mocach, budowanych w układach cylindrowych 5-, 6- i 8-cylindrowych.
Jak wskazuje nazwa system może korzystać ze wskazań układu OBD tak dostosowując dawkowanie systemu zasilania gazowego, aby korekty benzynowego układu zasilania pozostawały na niezmienionym poziomie.
Reduktor-parownik
Sercem instalacji Easy Fast jest reduktor-parownik RGJ HP lub Super HP. Pierwszy pozwala na zasilanie silników o mocy do 220 kW, wersja Super HP jest w stanie obsłużyć silniki o mocy do 260 kW.
Sterownik
Sterownik, produkowany także przez AEB w technologii wykorzystującej tranzystory zamiast przekaźników może pracować temperaturach od -50 do 125° C.
Wtryskiwacze KP
W systemie EasyFast OBD II są wykorzystywane wtryskiwacze KP o zwiększonej wydajności pozwalające na zasilanie silników o mocach do 50 kW na cylinder. Czas ich otwarcia jest oczywiście regulowany dyszami, dobieranymi w zależności od wielkości silnika. Prawidłowy dobór dysz powoduje, że czas wtrysku na biegu jałowym wynosi 4 ms. Wtryskiwacze KP są montowane w takiej samej listwie jak wtryskiwacze JP.
Filtr fazy gazowej
W układzie niskiego ciśnienia stosowany jest filtr fazy gazowej z odstojnikiem. W jego pokrywie zintegrowano czujnik ciśnienia i temperatury gazu oraz czujnik podciśnienia w kolektorze dolotowym silnika. Umiejscowienie czujników parametrów gazu (temperatury i ciśnienia gazu), które służą do wyznaczania dawki LPG z dala od listwy wtryskiwaczy może w przypadku niewłaściwego montażu powodować przekłamania w ich pomiarze. Dlatego bardzo ważne jest aby oba te elementy (filtr fazy gazowej i listwę wtryskiwaczy) montować jak najbliżej siebie lub tak aby pracowały one w podobnych warunkach. Dla przykładu, umieszczając listwę w miejscu osłoniętym należy w takich samych warunkach zamontować filtr fazy gazowej z czujnikami tak aby mierzona temperatura gazu nie odbiegała od wartości tego parametru w listwie wtryskiwaczy.
Program konfiguracyjny
Oba systemy (Smart i Easy Fast OBD II) są obsługiwane przez nowy zmodyfikowany program konfiguracyjny, dający możliwość wykorzystania wielu, czasami bardzo wyszukanych funkcji. Pozwalają one na poprawne skonfigurowanie każdego samochodu oraz zawierają wiele elementów dodatkowych, np. schematy połączeń (elektrycznych i pneumatycznych).
Star&Stop na gazie
Zasilanie silników bez przepustnicy (valvetronic) lub wyposażonych w system start & stop jest utrudnione ponieważ oba w pewnych zakresach pracy tracą sygnał prędkości obrotowej. Włączenie dostępnej w obu systemach Lovato opcji zasilania takich właśnie silników powoduje, że w zakresach pracy silnika w których następuje zanik sygnału prędkości obrotowej nie jest on wymagany dla pracy systemu zasilania gazowego. Opcja ta w przypadku układu start & stop powoduje, że silnik po wyłączeniu na postoju zostaje uruchomiony bezpośrednio z wykorzystaniem paliwa gazowego. Wykorzystanie tej funkcji wymusza bardzo staranne podłączenie, tzw. plusa po stacyjce, który musi zanikać po zadziałaniu wyłącznika bezwładnościowego, odłączającego zasilanie układu paliwowego w czasie wypadku samochodowego.
Autoadaptacja
Program ma bardzo precyzyjnie działającą opcję autoadaptacji do wyznaczania mapy zasilania gazowego. Jak się okazuje mapa wykonana w czasie próby na hamowni nie odbiega od wykonanej w czasie procesu autoadaptacji, co poparto przykładami. Warunkiem poprawnego wykonania autoadaptacji jest utrzymanie na biegu jałowym czasu wtrysku gazu na poziomie około 5,5 ms (dla wtryskiwaczy JP) i 4 ms (dla wtryskiwaczy KP).
Lubryfikacja inaczej
Bardzo przydatną funkcją może okazać się możliwość zastąpienia części dawki paliwa gazowego benzyną (np. 1 ms z czasu wtrysku gazu jest realizowana z wykorzystaniem benzyny). Funkcję ta może być realizowana w całym zakresie pracy silnika, co według specjalistów Landi Renzo Polska jest najskuteczniejszą formą ochrony zaworów silników, które ulegają podwyższonemu zużyciu w czasie pracy na gazie. Dodanie do LPG niewielkiej ilości benzyny skutecznie obniża temperaturę w komorach spalania, silnik nie musi korzystać z dodatkowych układów lubryfikacji.
Gaz w automacie
W pewnych zakresach pracy, które można w precyzyjny sposób zdefiniować silnik może być zasilany za pomocą benzyny. Funkcja ta jest bardzo przydatna w adaptacji na zasilanie gazowe samochodów wyposażonych w automatyczne skrzynie biegów najnowszej generacji. Skomplikowany algorytm zmiany biegów powoduje, że przy dość ostrej jeździe zasilanie silnika gazem może powodować kłopoty ze zmianą przełożeń, włącznie z przejściem sterownika benzynowego w stan awaryjny. Dzięki opcji przejścia na zasilanie benzyną można system zasilania gazowego skonfigurować tak, że w momencie zmiany biegu silnik przechodzi na zasilanie benzyną, biegi zmieniają się prawidłowo bez kodowania błędów w sterowniku benzynowym.
LPG w V-kach i bokserach
Ważną opcją dla silników dwurzędowych (bokser, widlasty) jest możliwość wzbogacenia lub zubożenia mieszanki gazowo-powietrznej jednego z rzędów co czasami jest konieczne ze względu na prawidłową pracę jednostki napędowej.
W łączności z OBD
System Easy Fast OBD II ma możliwość podłączenia do układu OBD pojazdu. Można to zrobić na dwa sposoby, umożliwiając tylko odczyt korekt układu benzynowego lub wykorzystując ich wartości w procesie doboru dawki gazu. W tym celu program dysponuje specjalną mapą, gdzie w poszczególnych punktach można wprowadzić wartość korekty długoterminowej układu benzynowego, do utrzymania której będzie dążyć sterownik systemu LPG poprzez odpowiednie wysterowanie wtryskiwaczy gazowych.
Podsumowanie
Lovato Smart pomimo rocznej obecności na rynku nadal dla wielu monterów stanowi nowość, choć ci którzy mieli możliwość zapoznania się z tym systemem podkreślali znakomite walory funkcjonalne oraz rozbudowane możliwości konfiguracyjne, które w połączeniu z podzespołami o bardzo dobrej jakości powodują, że użytkownicy tej instalacji pojawiają się w serwisie jedynie w celu wykonania okresowej obsługi technicznej. Równie pozytywnie zapowiada się nowy system Easy Fast OBD II wykorzystujący podobne elementy, do którego konfiguracji jest używany ten sam program, oferujący takie same możliwości konfiguracyjne, pozwalający dodatkowo na wykorzystanie korekt układu OBD.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl