Było to jedno z cyklicznych, dodajmy bezpłatnych, spotkań z montażystami, które mają na celu zaznajomienie warsztatów z produktami AC oraz zasadami poprawnego montażu systemów gazowych.
Na szkoleniu przedstawiono wszystkie etapy montażu samochodowej instalacji gazowej, począwszy od przyjęcia samochodu do serwisu. Jest to bardzo ważna z punktu widzenia warsztatu czynność pozwalająca wyeliminować wiele problemów pojawiających się na styku z klientem, który może kwestionować stan pojazdu po wykonanej usłudze montażu systemu gazowego.
Dlatego przyjęcie samochodu do warsztatu jest jedną z najważniejszych i jednocześnie najczęściej pomijanych lub traktowanych bardzo skrótowo czynności poprzedzających montaż instalacji gazowej. Prawidłowo wykonane przyjęcie samochodu powinno obejmować nie tylko oględziny zewnętrzne (stan powłoki lakierniczej i nadwozia), które są oczywiście bardzo istotne, lecz również sprawdzenie zachowania samochodu (praca silnika).
Należy zwrócić uwagę na to, czy nie świecą się żadne kontrolki na tablicy przyrządów. Aby upewnić się co do stanu technicznego jednostki napędowej należy wykonać również sprawdzenie błędów w sterowniku benzynowym. Równie ważne są błędy oczekujące świadczące o stanie jednostki napędowej przed montażem instalacji gazowej. W samochodach starszych trzeba sprawdzić działanie sondy lambda a analiza spalin powinna być dopełnieniem oceny stanu jednostki napędowej.
Skrupulatne zanotowanie uwag z wszystkich etapów sprawdzenia samochodu przed przyjęciem na stanowisko montażowe pozwala na wyeliminowanie nieporozumień z klientem przy wydaniu samochodu po montażu.
O tym jak ważne jest prawidłowe przyjęcie pojazdu do naprawy niech świadczy fakt, że w dużych serwisach samochodów osobowych często wydziela się specjalne stanowisko służące do tego celu.
Równie istotny jest dobór elementów gazowego systemu zasilania, dlatego prowadzący poświęcił tej kwestii więcej czasu, szczególnie doborowi reduktora-parownika. Głównym kryterium w zakresie doboru reduktora jest oczywiście moc silnika, choć z doświadczenia wynika, że niektóre z nich pomimo deklaracji producenta nie dają sobie rady w górnych zakresach podawanych mocy.
Omawiając poszczególne czynności montażowe wielokrotnie przywoływano przepisy regulujące zasady montażu samochodowych instalacji gazowych, wzorowane na regulaminach europejskich (załącznik 9 do rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia - Dz. U. z 2002r. Nr 32, poz. 262) i konieczność bezwzględnego ich przestrzegania. Liczne przykłady pokazywały, że wiedza w tym zakresie cały czas wymaga utrwalania.
W przerwie uczestnicy mogli zapoznać się z systemem zasilania gazowego opartym na sterowniku Stag 300 Premium, który korzystając z połączenia z systemem EOBD pojazdu zapewnia dostosowanie parametrów pracy instalacji gazowej tak, aby nie zmieniać nastaw sterownika układu benzynowego. Instalacja była zamontowana w samochodzie Kia Cee’d.
Dodatkowym elementem zamontowanym w samochodzie był rejestrator parametrów, stanowiący nowość w ofercie AC S.A. Urządzenie jest montowane w samochodach, w których usterki występują nieregularnie i ich zlokalizowanie w warunkach warsztatowych jest trudne. Działa na zasadzie „czarnej skrzynki”, rejestrując parametry pracy silnika na karcie pamięci. Dodatkowo jest wyposażony w specjalny przycisk, którego wciśnięcie w czasie występowania nieprawidłowości powoduje zapisanie aktualnej daty i czasu. Ułatwia to analizę zapisanych danych i wykrycie przyczyny nieprawidłowej pracy systemu gazowego.
Obok dużej dawki wiedzy merytorycznej szkolenia są również miejscem wymiany doświadczeń, które bywają jeszcze cenniejsze. Równie ważny jest przepływ wiedzy w drugą stronę, tzn. do producenta. Uwagi zgłaszane przez montażystów bardzo często są wykorzystywane w projektowaniu urządzeń czy kolejnych wersji oprogramowania sterowników. Z tego powodu wszyscy dostawcy gazowych systemów zasilania traktują tę część działalności niezwykle poważnie.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl