Obciążenia fiskalne mają znaczący wpływ na ostateczną cenę detaliczną autogazu. W 2021 r. opłaty i inne podatki wynosiły:
W 2021 r. obniżono stopę podatku akcyzowego o 16 PLN/t od 1 stycznia 2021 r. w porównaniu do 2020 r., a następnie w ramach działań antyinflacyjnych na okres od 21 grudnia do 31 grudnia 2021 r. stawkę podatku akcyzowego obniżono do 364 PLN/t. Opłata paliwowa wzrosła o 10,7 PLN/t.
Należy podkreślić, że różne są obciążenia fiskalne w poszczególnych sektorach rynku gazu płynnego. Opłatę zapasową w wysokości 99 PLN/t zobowiązani są zapłacić wszyscy producenci i handlowcy, a podatek VAT w wysokości 23%, zobowiązane były naliczać i odprowadzać podmioty aktywne we wszystkich sektorach rynku w 2021 r. niezależnie od przeznaczenia produktu.
Podatek akcyzowy oraz opłata paliwowa dotyczą praktycznie tylko gazu do napędu silników spalinowych (skroplone). W ustawie o podatku akcyzowym przewidziano obciążenie paliw gazowych przeznaczonych do celów opałowych w wysokości 1,28 PLN za GJ. W sektorze naftowym obowiązuje również opłata emisyjna w wysokości 80 PLN za 1000 litrów benzyn silnikowych lub olejów napędowych. Opłata ta nie dotyczy autogazu.
Nowym obciążeniem fiskalnym dla paliw transportowych jest tzw. opłata zastępcza. Łączne obciążenie podatkowe wyniosło 941,25 PLN, w tym uwzględniono podatek akcyzowy w wysokości obowiązującej do 21 grudnia 2021 r., opłatę paliwową oraz opłatę zapasową, ale bez tzw. opłaty zastępczej i VAT. Według średniorocznego kursu EUR/PLN w wysokości 4,5764 w NBP, obciążenie to wynosiło 206,08 EUR/t.
Na wykresie 31 przedstawiono strukturę ceny detalicznej autogazu w latach 2020-2021.
Z uwagi na wzrost średniorocznej ceny detalicznej autogazu, spadł udział obciążeń fiskalnych w końcowej cenie detalicznej. Opłata zapasowa jest obciążeniem kwotowym, a korekty podatku akcyzowego oraz opłaty paliwowej miały charakter nieomal wzajemnie kompensujący się. Podatek VAT w wysokości 23% naliczany od ceny netto powiększonej o pozostałe obciążenia w 2021 r. wzrósł o prawie 12 groszy na litrze z uwagi na wzrost cen netto. W grudniu 2021 r. rząd polski w ramach działań Tarczy Inflacyjnej podjął decyzję o obniżeniu stawki podatku akcyzowego na gaz do napędu silników spalinowych do wysokości 364 PLN/1000 kg. Stawka ta obowiązywała od 21 do 31 grudnia 2021 r.
Podobnie jak w latach ubiegłych, w 2021 r. nie odnotowano istotnych zmian w krajach Unii Europejskiej jeśli chodzi o stawki podatku akcyzowego czy stawki VAT. Porównując obciążenia podatkowe dotyczące benzyn silnikowych oraz autogazu, korzystniejsza niż w Polsce tendencja nadal utrzymała się we Włoszech, Niemczech czy Niderlandach dla gazu do napędu silników spalinowych.
Warto podkreślić, że aktualne uregulowania zawarte w Dyrektywie 2003/96/G, poza obowiązkiem obciążenia podatkiem akcyzowym gazu do napędu pojazdów silnikowych, kwestię opodatkowania innych sektorów gospodarki pozostawiają w gestii poszczególnych państw członkowskich.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl