Zapasy interwencyjne paliw to nie nowość, jednak jeszcze kilka lat temu konieczność ich tworzenia nie obejmowała LPG w takim stopniu, jak paliwa klasyczne (90 dni średniej produkcji/przywozu zamiast dotychczasowych 30). Parlament Europejski postanowił jednak, że to się musi zmienić, a więc na mocy wydanej przezeń dyrektywy trzeba było odpowiednio zmodyfikować przepisy krajowe, także w Polsce. O ile idea jest zrozumiała (chodzi o zabezpieczenie dostępności gazu na wypadek przerwania ciągłości dostaw), o tyle wątpliwości budzi maksymalna stawka opłaty, która wydaje się zawyżona. Chodzi o to, że importerzy LPG nie muszą utrzymywać zapasów obowiązkowych sami – mogą powierzyć ich tworzenie Agencji Rezerw Materiałowych (która i tak tworzy zapasy dla okresu powyżej 30 dni, importerzy tworzą je tylko na okres do 30 dni).
Rzecz w tym, że proponowana przez ARM opłata za usługę (ok. 160 zł/t) robi wrażenie wygórowanej. Przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki tłumaczą, że jest to stawka maksymalna, skalkulowana z pewnym zapasem po to, by nie trzeba było zmieniać ustawy krótko po jej wprowadzeniu (wchodzi w życie 1 stycznia 2015 r.), ale ile dokładnie wyniesie opłata zapasowa, nie wiadomo – dowiemy się dopiero w momencie wydania stosownego rozporządzenia przez ministra gospodarki. Ostateczna stawka nie powinna przekraczać 75-80 zł/t, ale dopiero po jej podaniu do publicznej wiadomości branża będzie uspokojona. Pewien absurd polega zaś na tym, że zapasy LPG mogą być utrzymywane w formie ekwiwalentu benzynowego i o ile ma to sens w odniesieniu do autogazu, o tyle LPG do celów grzewczych nijak benzyną zastąpić się nie da.
Inną poruszaną podczas tegorocznej konferencji interesującą kwestią był Narodowy Cel Redukcyjny, czyli – również stanowiący następstwo dyrektywy unijnej – konieczność wprowadzania do obrotu większych ilości paliw niskoemisyjnych, a więc np. gazowych (LPG, CNG i LNG). Specjaliści Departamentu Energii Odnawialnej Ministerstwa Gospodarki obliczyli, że propan-butan przyczynia się do zmniejszenia emisji CO2 w stosunku do oleju napędowego o prawie 22%, a więc handlujący nim przedsiębiorcy mogą spać spokojnie, co jednak z tymi, którzy wprowadzają na rynek paliwa konwencjonalne? Umożliwiono im wchodzenie w spółki z importerami LPG (na zasadach ustalonych indywidualnie pomiędzy firmami) w celu uniknięcia kar za przekraczanie limitów emisji szkodliwych związków i gazów cieplarnianych. Wprawdzie kary za przekraczanie limitów emisji to nie takie wspieranie paliw alternatywnych, na jakie byśmy liczyli (brak kary to jeszcze nie nagroda), ale w końcu w jakiś sposób LPG, CNG i LNG doczekały się przyznania statusu ekologicznych nośników energii.
Skoro koniem pociągowym polskiego rynku LPG jest autogaz, mówiono i o nim. Tomasz Zyśk z Landi Renzo przedstawił temat z perspektywy zmian, jakim ulega i może ulec w przyszłości rynek w związku z rozwojem techniki silnikowej (coraz powszechniejszy bezpośredni wtrysk paliwa), ale też rzadko braną pod uwagę kwestią zmian demograficznych – co rok rodzi się mniej Polaków niż umiera, w związku z czym społeczeństwo starzeje się i zmienia się liczebność struktura grupy docelowej. Póki co, producenci samochodowych instalacji gazowych najwięcej klientów (w postaci aktywnych użytkowników) mają w Łodzi (80 tys.), Warszawie (70 tys.), Krakowie, Wrocławiu, na Górnym Śląsku (po ok. 40 tys.) i w Poznaniu (24 tys.), ale żeby ten stan utrzymać, konieczne będzie zacieśnienie współpracy między dostawcami technologii autogazowej, producentami samochodów i dostawcami paliwa, do czego Tomasz Zyśk gorąco zachęcał. W końcu cała branża LPG to układ naczyń połączonych, które nie funkcjonują w oderwaniu, lecz w ścisłym powiązaniu ze sobą. Więcej sprzedanych układów zasilania autogazem to wyższy popyt na paliwo, a i być może większe zainteresowanie ofertą dealerów (o ile nowe samochody na gaz będą oferowane bezpośrednio w autoryzowanych salonach sprzedaży). Dla dobra wszystkich warto więc nawiązywać współpracę i działać wspólnie na rzecz popularyzacji LPG jako zamiennika paliw konwencjonalnych.
Ogólnie rzecz biorąc, tegoroczna edycja konferencji Spotkanie Branży Petrochemicznej – Polski Rynek LPG nie przyniosła przełomu. Wbrew pozorom, to dobrze – nie musimy obawiać się niekorzystnych zmian akcyzy, podwyżek czy niedoborów surowca na rynku. Branża trwa w dobrej kondycji i nic nie zapowiada zmian na gorsze. A przecież na tym właśnie nam zależy.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl