Jak co roku nasza obecność na tegorocznej edycji Międzynarodowych Targów STACJA PALIW była związana z chęcią zapoznania się z ofertą targową dla branży LPG. W tym roku dodatkowo także zostaliśmy zaproszeni do udziału w firmowanym przez Polską Organizację Gaz Płynnego (POGP) panelu pt. "Niskoemisyjne paliwa w transporcie", w którym Maciej Prośniewski, dyrektor gazeo.pl, przybliżył zgromadzonym gościom ofertę nowych samochodów dostępnych w Polsce z zasilaniem LPG. Panel był moderowany przez Bartosza Kwiatkowskiego, dyrektora POGP.
Jako pierwszy wystąpił Jacek Nowakowski z IVECO, który przedstawił ofertę firmy w zakresie pojazdów napędzanych gazem ziemnym (LNG i CNG) i korzyści płynące z użytkowania samochodów ciężarowych zasilanych paliwami gazowymi. A są one odczuwalne zarówno przez pryzmat ochrony środowiska naturalnego (dzięki zmniejszonej emisji szkodliwych składników spalin) jak i w kieszeni przewoźników, szczególnie tych obsługujących transport międzynarodowy, bowiem pojazdy gazowe (fabryczne) są cały czas w Niemczech zwolnione z części opłaty autostradowej (myta).
Drugim prelegentem był Grzegorz Jarzyński z firmy Elpigaz, która jest jednym z Partnerów Portalu gazeo.pl.
W swojej prezentacji przedstawił on rozwój sektora samochodowych instalacji gazowych, który w okresie 30 lat doprowadził w Polsce do blisko 14-procentowego udziału aut napędzanych LPG (autogazem) w całym parku samochodów osobowych. Jak podkreślał prelegent jest to fenomen na skalę światową. Prezentacja podkreślała, że Polska jest obecnie poważnym dostawcą nowoczesnych gazowych układów zasilania i zbiorników LPG, czego przykładem jest właśnie osoba Grzegorza Jarzyńskiego właściciela m.in. fabryki takich zbiorników w Gorlicach (firma Polmocon, która jest także Partnerem Portalu gazeo.pl).
Jako najbardziej przełomowy moment na krajowym rynku autogazu Grzegorz Jarzyński uznał wprowadzenie samoobsługi w zakresie tankowania LPG na stacjach w Polsce. Wskazywał także, że jest jeszcze wiele do zrobienia w branży LPG.
Na przykład dość wyraźnie akcentował, by nie określać polskiego rynku samochodowych instalacji gazowych mianem dojrzałego, w takim sensie, że jest on nasycony i nie jest już możliwy wzrost liczby aut LPG i zwiększenie ich udziału w ogólnej liczbie samochodów osobowych na polskim rynku.
Stwierdził (naszym zdaniem bardzo słusznie), że cały czas ponad 80% kierowców samochodów osobowych nie zostało w skuteczny sposób przekonanych do tego rodzaju paliwa, a osiągnięcie udziału aut LPG na poziomie 33% w parku samochodowym w Polsce jest całkowicie realnym planem. Trzeba tylko zintensyfikować działania promocyjne branży autogazu, włączając w to także firmy, które zajmują się sprzedażą LPG na polskim rynku, ponieważ, jak to określił Pan Grzegorz, dotychczas nie partycypują one w kosztach promocji autogazu.
Przy okazji należy także dodać, że wielu producentów instalacji LPG i ich importerów, czy też warsztatów zajmujących się montażem, także nie bierze aktywnego udziału w promocji branży LPG i idei jazdy na gazie.
Przekaz płynący z prezentacji Elpigazu był taki, że tylko wysiłkiem całej branży autogazu, włączając w ten proces także firmy z sektora paliwowego, które zajmują się sprzedażą LPG, możliwa jest dalsza ekspansja tego nośnika energii na polskim rynku. Aby ten cel osiągnąć potrzebne są niekonwencjonalne działania zachęcające kierowców do korzystania z tego ekologicznego i taniego paliwa, włącznie z lobbowaniem za szybkim wprowadzeniem bioLPG (odnawialnego paliwa o takim samym składzie jak klasyczne LPG) na polskim rynku. Byłoby ono uzupełnieniem lub wręcz konkurencją dla sektora elektromobilności, ponieważ samochody nim napędzane osiągają ponad 100-procentową redukcję emisji dwutlenku węgla.
Kolejna prezentacja (nasza - gazeo.pl) omawiała możliwości zakupu nowych samochodów z napędem LPG. Wbrew temu, co mogłoby się wydać oferta ta jest nadal bardzo szeroka. Obejmuje ona dwa rodzaje pojazdów.
Są to pojazdy, które są fabrycznie dostosowane do zasilania LPG i homologowane na obu paliwach przez producenta. Ich przykładem są modele Grupy Renault, marek Dacia i Renault.
Jednak większość oferowanych w nowych autach instalacji gazowych jest montowanych w oparciu o krajowe przepisy i homologacje sposobu montażu, które posiadają firmy dostarczające gazowe układy zasilania do tych samochodów, Przykładami takich pojazdów są np. samochody marki Skoda z instalacjami dostarczanymi przez firmę Landi Renzo Polska - także Partnera Portalu gazeo.pl, czy też wybrane modele Hyundaia, Kii oraz SsangYonga.
W oparciu o krajowe przepisy homologacyjne montowane są także instalacje LPG w samochodach FIAT i Jeep. Są to systemy marki Tartarini, dostarczane przez firmę Auto Gaz Śląsk, która jest także jednym z Partnerów Portalu gazeo.pl.
Ekspozycja targowa obejmowała wszelkie produkty oferowane na stacjach paliw w Polsce. Oczywiście duża jej cześć składała się ze sprzętu związanego z dystrybucją i sprzedażą paliw ale wydaje się, że znacznie większa jej część była nastawiona na prezentację dodatkowych możliwości zarabiania jakie generuje stacja paliw, m.in. w postaci sprzedaży jedzenia, posiłków oraz różnego rodzaju napojów czy kawy. Znajduje to potwierdzenie w statystykach sprzedaży koncernów paliwowych, w których znaczną część stanowi gastronomia a nie paliwa.
Wiele firm prezentowało dystrybutory paliwowe do LPG, była też obecna firma LPG Group (zdjęcia w galerii), która jest producentem pistoletów do tankowania LPG w wielu, także "egzotycznych" z naszego punktu widzenia standardach (z Ameryki Południowej czy Korei), które jako ciekawostka, zostały w Warszawie zaprezentowane.
Panel "Niskoemisyjne paliwa w transporcie" był okazją dla branży autogazu do zaprezentowania swojego stanowiska w trudnych czasach z jakimi musimy się zmagać. Niestety, oprócz Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, firmy Elpigaz i portalu gazeo.pl nie spotkaliśmy tego dnia (wczoraj 12 maja 2022 r.) żadnego innego przedstawiciela sektora samochodowych instalacji gazowych. Szkoda, bo targi STACJA PALIW są znakomitą okazją do zapoznania się z najnowszymi trendami w branży paliwowej, nie wspominając już o możliwości zaprezentowania firm związanych z LPG, nawiązywania i rozwijania relacji z kontrahentami, klientami i partnerami, szczególnie w kontekście tego, że nasza branżowa impreza jaką są targi GasShow odbyła się ostatnio w 2019 roku.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl