Bez wątpienia najważniejszymi paliwami na polskim rynku są benzyna i olej napędowy, jednak bardzo ważnym segmentem rynku paliw silnikowych jest autogaz. W ostatnim okresie popularność LPG rośnie, co stanowi odpowiedź na rosnące ceny klasycznych paliw silnikowych. Na taką tendencję wskazywali jednoznacznie wszyscy wystawcy związani z branżą autogazu.
Kolejna dająca się zauważyć tendencja rynkowa związana bezpośrednio z detaliczną sprzedażą paliw to rozwój sieci stacji segmentu ekonomicznego (np. stacje Bliska), czyli rozwijanie stacji paliw oferujących paliwa w niższych cenach w stosunku segmentu premium (np. stacje Orlen). Grupa klientów korzystająca z usług takich właśnie stacji ma według przedstawicieli branży największy potencjał rozwoju. Są to często także użytkownicy samochodów wyposażonych w gazowe układy zasilania, którzy odchodząc od stacji oferujących wyłącznie możliwość tankowania LPG (ich liczba stopniowo spada) oczekują od stacji paliw również innych usług (typu przysłowiowy hot dog czy kawa), możliwości wykonania podstawowych zakupów, umycia samochodu, itp. Są to właśnie użytkownicy, do których adresowane są stacje paliw segmentu ekonomicznego.
Zapowiedź uruchomienia sieci takich stacji pojawiła się na konferencji zorganizowanej przez Grupę Lotos. Nowe stacje o nazwie Lotos Optima już niebawem pojawią się na mapie stacji paliw koncernu. Według przedstawicieli firmy rozwój sieci własnych stacji jest bardzo ważnym aspektem działalności, która pozwala zintensyfikować sprzedaż paliw produkowanych w Lotosie przez własne kanały dystrybucji. W nowych obiektach, jeśli lokalizacja na to pozwoli, oprócz dwóch podstawowych paliw: benzyny i oleju napędowego (z wyłączeniem paliw Dynamic), będzie również oferowany autogaz.
Do segmentu stacji ekonomicznych skierowana była również oferta firm dostarczających wyposażenie. Przykładem mogą być licznie reprezentowane na Stacji Paliw dystrybutory paliw, które w jednej obudowie integrowały urządzenia do wydawania kilku rodzajów paliw. Dzięki temu są to urządzenia znacznie mniejsze, znakomicie nadające się na niewielkie z założenia stacje paliw segmentu ekonomicznego.
Jedna z firm dostarczających dystrybutory paliwowe (MM Petro) przedstawiła przyszłościowe rozwiązania związane z ładowaniem akumulatorów pojazdów elektrycznych. We współpracy z firmą Ekoenergetyka-Zachód opracowano terminale do ładowania akumulatorów w samochodach elektrycznych. Terminal smartPoint oprócz ładowania akumulatorów trakcyjnych może być wykorzystywany do ładowania baterii rowerów elektrycznych, skuterów czy innych urządzeń, np. telefonów komórkowych czy laptopów.
Terminal smartPoint komunikuje się z użytkownikiem za pomocą 5-calowego wyświetlacza tekstowego oraz karty zbliżeniowej aktywującej pracę urządzenia. Może współpracować z systemem monitorowania Galactico System, co pozwala na zdalne monitorowanie, identyfikację poszczególnych użytkowników oraz nadzór nad stanem technicznym i procesem ładowania.
Oprócz tego urządzenia prezentowano większy terminal Quick Point przeznaczony do szybkiego ładowania akumulatorów (moc 50 kW). Produkt ten został nagrodzony Lampą Prezesa Polskiej Izby Paliw Płynnych. Terminal otrzymał również Nagrodę Jubileuszową z okazji 18-lecia targów Stacja Paliw.
Na targach obecna była również włoska firma LPG Group oferująca różnego rodzaju pistolety do tankowania LPG (ze złączem typu włoskiego, ACME lub współpracujące z zaworem typu euroconnector). Mogą być wykonane z różnych materiałów (aluminium, stal, mosiądz), co przekłada się na różną masę. Najlżejsze są pistolety wykonane ze stopów aluminium w wersji z nowym korpusem z czterema zaczepami mocującymi. Ich masa wynosi według producenta 1,15 kg. Pistolety LPG Group charakteryzują się minimalnym ubytkiem LPG przy odłączaniu od zaworu tankowania (producent podaje wartość 0,99 cm3).
Tendencję wzrostową w branży LPG zauważają również producenci cystern. Większość ich produkcji stanowią pojazdy do przewozu autogazu. Według przedstawicieli firmy BC Hutnik, która zajmuje się produkcją cystern i zbiorników ciśnieniowych około 2/3 produkcji stanowią pojazdy do przewozu LPG. Jest to związane ze zwiększającym się zainteresowaniem autogazem, co wymaga od przewoźników uzupełniania taboru oraz sukcesywnie prowadzoną wymianą pojazdów zbiornikowych przez firmy transportowe. Najpopularniejsze cały czas pozostają naczepy-cysterny jako pojazdy najbardziej uniwersalne, choć w niektórych rejonach, szczególnie ubogich w sieć gazowniczą dużym zainteresowaniem cieszą autocysterny (podwozia ciężarowe z zabudowanym zbiornikiem ciśnieniowym) i przyczepy-cysterny. Są one głównie używane do realizacji dostaw LPG jako paliwa grzewczego.
Najważniejszą z punktu widzenia firm transportowych cechą pojazdu do przewozu paliw w tym także LPG jest jego niska masa. Klienci oczekują pojazdów bardzo lekkich, oferujących możliwość przewiezienia większej ilości ładunku. Z drugiej strony wszystkie pojazdy do przewozu paliw muszą być zgodne ze ściśle określonymi przepisami zawartymi w umowie ADR (międzynarodowa konwencja dotycząca drogowego przewozu ładunków niebezpiecznych). Określają one wszelkie parametry cystern drogowych, narzucając również najniższe możliwe do zastosowania w budowie zbiorników grubości blach, co bezpośrednio przekłada się na masę.
Prezentowana na stoisku BC Hutnik naczepa do przewozu płynnej mieszaniny propanu i butanu miała pojemność 43 m3 (43 tys. l). Jest to jedna z większych naczep BC Hutnik wyposażonych w układ dystrybucyjno-pomiarowy. Zastosowano układ wyposażony w masomierz, zapewniający najbardziej precyzyjny pomiar ilości gazu, niezależny od warunków atmosferycznych (temperatura). Dodatkowo wszystkie rurociągi wykonano z rur ze stali nierdzewnej, co zapewnia im znacznie większą trwałość. W ostatnim okresie tego typu rozwiązanie staje się właściwie standardem. Podobnie jest w przypadku układów pomiarowych, często przewoźnicy wymagają zastosowania masomierza, co z kolei wynika z wymagań firm dla których przewożą LPG. Wąż rozładowczy o długości 30 m umieszczony na zwijadle zapewnia możliwość tankowania zbiorników, do których bezpośredni dojazd jest z różnych względów niemożliwy (brak miejsca lub nieodpowiednia nawierzchnia o niskiej nośności-ozdobna kostka brukowa).
Zbiornik prezentowanej na stoisku BC Hutnik naczepy do przewozu LPG wykonano ze stali o podwyższonej wytrzymałości. Zastosowano najniższą (zgodną z wymaganiami ADR) grubość blachy w zbiorniku wyposażonym w osłonę przeciwsłoneczną. Grubość płaszcza wynosi 9,6 mm, dennice są wykonane z blachy o grubości 12 mm.
Na kilku stoiskach można było również zobaczyć środki smarne dla motoryzacji. Bardzo ciekawie przedstawiała się pod tym względem oferta polskiego producenta, firmy Orlen Oil z siedzibą w Krakowie. W ostatnim czasie do oferty wprowadzono gamę środków smarnych Platinum Classic, tzw. „czerwona linia” z uwagi na charakterystyczne czerwone opakowania. Większe „bańki” zwiększyły pojemność do 4,5 l ponieważ badania rynkowe dowodzą, że średnia pojemność miski olejowej samochodu osobowego na polskim rynku wynosi właśnie około 4,5 l. Nowa linia olejów Platinum została nagrodzona przez Radę Polskiej Izby Paliw Płynnych.
W gamie Platinum Classic znajdują się 3 oleje dedykowane do smarowania silników zasilanych LPG. Są wśród nich olej mineralny Platinum Classic Gas Mineral 15W-40, produkt półsyntetyczny Platinum Classic Gas Semisynthetic 10W-40 oraz olej w pełni syntetyczny Platinum Classic Gas Synthetic 5W-40. Wszystkie oleje do silników zasilanych gazem są olejami zgodnymi z klasą jakościową SL (wg API).
Do smarowania silników zasilanych LPG przeznaczone są również oleje K2 Texar oferowane przez firmę Melle. W ofercie znajdują się oleje mineralne, półsyntetyczne oraz syntetyczne, produkowane w technologii Nanotech, która wg przedstawicieli dystrybutora znacznie poprawia smarowanie silnika. Tę technologię wykorzystuje półsyntetyczny olej Texar 5W-30 Fuel Economy, który dzięki obniżonej lepkości i zastosowanej formulacji pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa przez silnik nawet o 5% w stosunku do silnika smarowanego olejem mineralnym. Na uwagę zasługuje również syntetyczny olej Texar 0W-30, który oprócz redukcji zużycia paliwa (wg dystrybutora do 2,5%) zapewnia niskie opory w czasie rozruchu silnika w niskich temperaturach otoczenia.
Podsumowanie
Kolejna edycja Stacji Paliw pokazała, może nie bezpośrednio, ale z przeprowadzonych rozmów wynika to jednoznacznie, że autogaz staje się coraz popularniejszym paliwem, choć nadal pozostaje niszą wobec klasycznych paliw silnikowych. Dlatego też oficjalnie przedstawiciele koncernów paliwowych byli mocno wstrzemięźliwi w wygłaszaniu opinii na temat LPG, choć pytani zawsze podkreślali, że wszędzie tam gdzie jest to możliwe uruchamiają sprzedaż tego paliwa. Zaobserwowane tendencje utrzymują nas w świadomości, że będzie to bardzo dobry rok dla sektora autogazu. Wszystko wskazuje także na to, że w kolejnych latach może być bardzo podobnie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl