Czy to spełnienie marzeń zwolenników sprężonego gazu ziemnego? Być może, niestety na razie nie w Polsce. W odległej Argentynie, po 26 latach od pojawienia się CNG na tamtejszej mapie paliwowej, montuje się 100 tys. instalacji zasilania metanem rocznie. Takiego wyniku przynajmniej spodziewają się obserwatorzy rynku.
Jak podała organizacja skrywająca się za akronimem ENARGAS (Zarząd CNG przy Narodowej Agencji Regulacji Gazownictwa), w pierwszych jedenastu miesiącach 2010 r. w Argentynie konwertowano na napęd gazowy 97248 samochodów. Z osiągnięciem „okrągłego” wyniku nie powinno być najmniejszych trudności, ponieważ w każdym z dotychczasowych miesięcy montowano przynajmniej po ok. 5,5 tys. nowych instalacji. Dokładniej rzecz biorąc, liczba adaptacji wahała się w przedziale 5670 (w lutym) - 10673 (w lipcu), a więc niespełna 3000 w grudniu (pomimo pewnego spadku zainteresowania o tej porze roku) to naprawdę drobiazg. Na wszelki wypadek jednak trzymamy kciuki.
Argentyńczycy nie zamierzają osiadać na laurach. Plany na rok 2011 są nie mniej ambitne i zakładają osiągnięcie liczby 10 tys. konwersji miesięcznie. Tradycja zobowiązuje - przez 26 lat w kraju Diego Maradony powstało 1900 stacji tankowania sprężonego gazu ziemnego, które służą zasilaniu pokaźnej, godnej pozazdroszczenia floty 1,9 mln ekologicznych pojazdów. Jest to jeden z najliczniejszych parków samochodowych CNG na świecie, o do niedawna wręcz najliczniejszy. Argentyna wiodła prym jeszcze w 2008 r., choć już rok później wyprzedził ją Pakistan, a po piętach depcze Iran, notując przyrost w tempie niemal geometrycznym, a także Brazylia.
Co ciekawe, gaz ziemny jako paliwo samochodowe nie jest wcale najpopularniejszy w krajach wysokorozwiniętych, gdzie modny i promowany jest zdrowy i ekologiczny tryb życia. CNG dominuje na rynkach, gdzie paliwa konwencjonalne są albo zbyt drogie w stosunku do zarobków obywateli, albo wręcz reglamentowane (wydawane w ograniczonych ilościach, „na kartki”). Również w Polsce benzyna i olej napędowy nie należą do przesadnie przystępnych, a jednak rynek gazu ziemnego rozwija się u nas w iście żółwim tempie. Można argumentować, że to przez dobrze rozwiniętą infrastrukturę LPG, ale przecież w Ameryce Południowej od lat popularne są paliwa oparte na alkoholu, a jednak i CNG znalazło podatny grunt i potencjał do rozwoju. Przyczyny mizernego przyrostu liczby stacji w Polsce to jednak temat na osobną dyskusję - tymczasem gratulujemy Argentynie osiągnięcia statusu „stutysięcznika” i życzymy na kolejne lat osiągania takiego wyniku w coraz krótszym czasie, nawet po dwa razy rocznie!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl