Pod koniec 2022 roku Prezes PKN ORLEN studził nieco nastroje i zapowiadał, że ceny paliw w 2023 r., będą na poziomie zbliżonym do obowiązujących w 2022 r. Nie da się ukryć, że takie deklaracje mogły zapobiec panice na rynku paliwowym, co zresztą w Polsce przeżywaliśmy a ostatnio obserwowaliśmy u naszych sąsiadów (na Węgrzech - o czym pisaliśmy w artykule "Czy Polsce grozi scenariusz węgierski?"). Ostudzenie emocji rynkowych przez ORLEN z pewnością należy oceniać pozytywnie.
Jak to jednak możliwe, by przy obecnym, 23-procentowym podatku VAT, cena paliwa była taka sama jak do końca 2022 r. kiedy VAT był obniżony do poziomu 8%? Pamiętajmy, że od nowego roku zmieniły się także stawki akcyzy (nie będzie ona pobierana od paliw do końca czerwca 2023 r.) i opłaty paliwowej (wzrost o 13,3%), które także powinny znaleźć odbicie w cenie paliw. Tak się jednak nie stało.
Logiczna odpowiedź nasuwa się jednoznacznie. ORLEN musiał zrezygnować z części zysków, kompensując w ten sposób wzrost obciążeń fiskalnych w 2023 r. Oznacza to, że dotychczas państwowy koncern, będący monopolistą na hurtowym rynku paliw, zawyżał ich ceny i zarabiał naszym kosztem. Niestety, tak było.
Z jednej strony taki monopol powoduje, że dobrze zarządzane państwo ma w pewnym stopniu możliwość wpływania na rynek paliw, czasami także dla dobra obywateli.
Z drugiej strony, obserwując Węgry, nadmierne ingerowanie w rynek kończy się fatalnie.
W przypadku LPG stosowanego jako paliwo silnikowe nie mamy do czynienia z monopolem. Autogaz podlega prawom wolnego rynku.
W ostatnich dniach na stacjach nastąpił wzrost cen LPG o kilkanaście do kilkudziesięciu groszy.
LPG kosztuje obecnie 3,03 zł/l (notowanie e-petrol z 4.01.2023 r.). Tydzień wcześniej średnia cena autogazu w Polsce wynosiła 2,91 zł/l. Widać zatem, że niewidzialna ręka rynku działa skutecznie, regulując ceny LPG po podniesieniu podatku VAT.
Cena LPG także jest "normalna" i stanowi niecałą połowę ceny benzyny. Różnica w cenie wynosi 3,54 zł, co gwarantuje pełną opłacalność zastosowania LPG do napędu samochodu.
To, że taniej nie będzie chyba wszyscy doskonale rozumieją. Niestety czekają nas podwyżki wszystkiego, ponieważ drożeją media i nośniki energii. Ten sam scenariusz będzie dotyczył także paliw silnikowych.
Najlepszym sposobem na zmniejszenie codziennych wydatków związanych z użytkowaniem samochodu jest montaż instalacji gazowej, który ogranicza koszty związane z paliwem o połowę. A trzeba wiedzieć, że w "zmotoryzowanych" rodzinach paliwo stanowi jeden z największych wydatków w budżecie domowym. Po co więc przepłacać?
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl