Powód wzrostu sprzedaży autogazu, zdaniem Andrzeja Olechowskiego, dyrektora Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, jest nadzwyczaj prosty: rekordowo wysokie ceny benzyny oraz większa niż kiedykolwiek bezwzględna różnica stawek za litr LPG i bezołowiowej (w tej chwili dokładnie 3 zł) skłaniają kierowców do zmiany paliwa na tańsze, co z kolei napędza popyt i winduje sprzedaż. W pierwszym kwartale 2012 r. stacje paliw wydały zmotoryzowanym o 4% więcej autogazu niż w ostatnich trzech miesiącach 2011 r., co jest wynikiem nienotowanym od lat. Warsztaty montujące instalacje gazowe zacierają ręce, ponieważ drogie paliwa klasyczne zapewniają im dostatek pracy.
Zastanawiające natomiast jest to, że i w ubiegłym roku benzyna była droga, a napędzanych LPG samochodów przybyło na drogach ponad 200 tys., jednak mimo to ilość sprzedanego autogazu spadła. Być może wzrosty sprzedaży związane z nowymi autami widać dopiero teraz, zaś dodatkowo nakłada się na nie bieżący skok zainteresowania kierowców tańszym o połowę zamiennikiem benzyny. Fakt pozostaje faktem: zainteresowanie LPG rośnie, a taki stan rzeczy może utrzymać się w perspektywie nawet 2-3 lat, po czym, zdaniem Andrzeja Olechowskiego, znów nastąpi nasycenie rynku i wyhamowanie trendu wzrostowego.
W pierwszym kwartale 2012 zaobserwowano wzmożone zainteresowanie instalacjami LPG, co częściowo przełożyło się na wzrost sprzedaży autogazu. Głównym czynnikiem tego wzrostu była jednak relacja cen detalicznych autogazu do cen benzyny w ujęciu bezwzględnym. Oszczędność rzędu 2,5-3 zł na każdym litrze zakupionego paliwa skłaniała do zastanowienia się, czy jednak nie zainstalować LPG w swoim aucie. Optymizm potencjalnych użytkowników autogazu studziły niestety doniesienia medialne o trwających pracach w Brukseli nad zmianami stawek podatku akcyzowego, a co za tym idzie, potencjalnym wzroście cen detalicznych w przyszłości.
Andrzej Olechowski, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Gazu Płynnego
Najnowsze dane o sprzedaży autogazu są cenne i interesujące same w sobie, ale pokazują również inną ważną rzecz: kierowcy w Polsce puszczają mimo uszu pogłoski o podniesieniu akcyzy na autogaz, pozostającym w sferze planów i pobożnych życzeń Komisji Europejskiej. Nic dziwnego zresztą, że nikt już nie zaprząta sobie głowy mrocznymi wizjami drożyzny i rychłej apokalipsy w branży LPG. Jak pokazuje wieloletnia praktyka, na przestrzeni dwóch ostatnich dekad nic nie zagroziło pozycji i atrakcyjności cenowej autogazu, a zatem mało kto wierzy, że cokolwiek w tej materii miałoby się zmienić. Ze względu na poprawiającą się podaż surowca na granicy wschodniej, radzimy raczej nastawiać się na obniżki cen gazu skroplonego i jeszcze większą opłacalność, nawet jeżeli popularne gazety, portale i telewizyjne serwisy informacyjne wolą to przemilczeć, a w zamian ogłosić w atmosferze święta, że olej napędowy potaniał o 3 gr/l. Ponad 2,5 mln użytkowników aut na LPG musi mieć przecież dobry powód, by korzystać właśnie z tego paliwa!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl