Wykonana przez nas próba zderzeniowa samochodów z instalacjami LPG wykazała, że są one w pełni bezpieczne, a ich zabezpieczenia działają zgodnie z założeniami.
Czy jednak biorąc pod uwagę wyniki próby (uszkodzenie sztywnej złączki pomiędzy elektrozaworem gazowym, a reduktorem w wyniku deformacji komory silnikowej) można elementy instalacji umieścić tak, aby nie ulegały uszkodzeniu?
Pewnie tak, ale czy aby uniknąć uszkodzenia chłodnicy przenosimy ją do tylnej części samochodu? A jeśli samochód zostanie uderzony z tyłu? Niestety nie ma recepty na zamontowanie poszczególnych elementów tak, aby w czasie zderzenia nie występowały żadne uszkodzenia. Zarówno w przedniej, jak i tylnej części samochodu znajdują się elementy instalacji gazowych.
Zapisy w regulaminie 67 EKG ONZ, według którego homologuje się gazowe układy zasilania regulują położenie i definiują wytyczne co do mocowania zbiorników LPG. O mocowaniu zbiorników LPG pisaliśmy w oddzielnym artykule. Teraz chcielibyśmy przedstawić przepisy regulujące położenie zbiorników LPG i innych elementów instalacji w samochodzie.
Zasady montażu dotyczą wszystkich montowanych w samochodach zbiorników LPG. Zarówno tych, które są instalowane wewnątrz (w bagażnikach), jak i montowanych pod samochodem.
Generalna zasada mówi o tym, że zbiorniki LPG powinny być tak zainstalowane, aby były maksymalnie chronione przed skutkami zderzeń, głównie z przodu i z tyłu pojazdu. Zbiorników autogazu nie można także montować w przedniej części samochodu oraz w komorze silnikowej, a jeśli jest on umieszczony w przestrzeni ładunkowej samochodu ciężarowego musi być zabezpieczony przed uszkodzeniem.
W pobliżu zamontowanych zbiorników LPG nie powinny znajdować się sztywne i ostre elementy. Szczególnym przypadkiem jest montaż zbiornika LPG pod pojazdem. Jego odległość od układu wylotowego nie może być mniejsza niż 10 cm, chyba, że zostanie zamontowana osłona termiczna.
Limitowany jest także minimalny prześwit pod zbiornikiem, który nie może być mniejszy niż 20 cm, chyba, że w odległości 15 cm jest część pojazdu, mogąca stanowić jego ochronę. Tyle najważniejsze postanowienia przepisów odnośnie położenia zbiorników LPG.
A co w przypadku zbiorników walcowych mocowanych wzdłuż osi samochodu? Niektóre warsztaty stosują zabieg polegający na podwyższeniu obu (krótszych) boków ramki w celu zabezpieczenia zbiornika przed przemieszczeniem w obejmach wskutek działania sił bezwładności powstających w czasie gwałtownego wytracania prędkości w czasie zderzenia.
Ramki zbiorników firmy STAKO uwzględniają także montaż wzdłuż osi samochodu, zatem ich podwyższanie nie jest konieczne.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl