Wszystkie elementy instalacji takich marek, jak np. STAG są produkowane przez jednego producenta, co pozwala na skrupulatną kontrolę jakości. Dzięki temu można mieć pewność, że procesu produkcyjnego nie opuści część wadliwa, a wszystkie komponenty będą ze sobą bezawaryjnie współpracowały. Przy prawidłowym użytkowaniu i serwisowaniu ryzyko jakiegokolwiek wybuchu nie istnieje.
Aby obalić pokutujące stereotypy, marka STAG wzięła udział w teście zderzeniowym dwóch aut napędzanych LPG w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji. Instalacje gazowe zamontowane w samochodach biorących udział w zderzeniu posiadały wszystkie niezbędne homologacje. Silniki samochodów w czasie zderzenia były uruchomione i pracowały na LPG.
Zabezpieczeniem stosowanym w trakcie montażu instalacji gazowej jest czujnik ciśnienia i temperatury gazu STAG PS02 Plus firmy AC S.A., mierzący te parametry w części niskociśnieniowej układu. Na podstawie informacji z tego czujnika sterownik LPG wyznacza dawkę paliwa gazowego stosownie do warunków, w jakich pracuje silnik. Czujnik ten odpowiada także za przełączenie jednostki napędowej na zasilanie benzynowe po zużyciu LPG w zbiorniku. W wyniku zużywania paliwa gazowego zmniejsza się ciśnienie LPG w zbiorniku, a tym samym następuje zmniejszanie ciśnienia za reduktorem LPG, w części niskociśnieniowej instalacji gazowej. Po wykryciu przez czujnik ciśnienia gazu o wartości 0,6 do 0,65 bara, co jest sygnałem braku gazu w zbiorniku, silnik jest automatycznie przełączany na benzynę.
Spadek ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji miał miejsce właśnie w czasie crash-testu. Po rozszczelnieniu części wysokociśnieniowej instalacji gazowej nastąpił gwałtowny zanik ciśnienia gazu w części niskociśnieniowej instalacji. Czujnik ciśnienia i temperatury gazu STAG PS02 Plus zadziałał podobnie, jak w przypadku zużycia zapasu LPG w zbiorniku. Sygnał o niskim ciśnieniu gazu został skierowany do sterownika LPG, który zamknął elektrozawory: na zbiorniku i w komorze silnikowej oraz wtryskiwacze LPG, przełączając zasilanie jednostki napędowej na benzynę.
Czujnik ciśnienia i temperatury gazu oprócz funkcji regulacyjnych jest zaprojektowany tak, by pełnić także rolę zabezpieczenia, o czym często nie pamiętamy. Czas reakcji tego czujnika na zanik ciśnienia gazu jest bardzo krótki (0,3 s), co powoduje, że wyciek LPG w fazie ciekłej praktycznie nie występuje. Nie ma więc żadnego zagrożenia w czasie kolizji samochodów wyposażonych w instalacje LPG. Jak widać po wynikach próby, sprawdza się w tej roli bardzo dobrze.
Warto dodać, że złącza przewodów gazowych (do tankowania i doprowadzające LPG do komory silnika) i wielozawór były znakomicie chronione przez konstrukcję zbiornika. W zbiornikach toroidalnych wszystkie te elementy są zamontowane we wnętrzu torusa, pod pokrywą tworzącą gazoszczelną obudowę wielozaworu.
Przeprowadzony test zderzeniowy pokazał, że nawet w sytuacjach ekstremalnych, kiedy dochodzi do deformacji i rozszczelnienia elementów gazowego układu zasilania, instalacja gazowa nie stanowi dodatkowego zagrożenia dla osób znajdujących się w samochodzie, który brał udział w kolizji. Ani rozbicie przodu samochodu, ani uderzenie w tył pojazdu, czyli praktycznie centralnie w zbiornik LPG, nie stanowi żadnego zagrożenia, ponieważ zastosowane w instalacji gazowej działające automatycznie zabezpieczenia odcinają dopływ LPG tak, aby nie doszło do wycieku gazu.
Przebieg całego testu zderzeniowego można obejrzeć tutaj:
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl