Zastosowany w Escorcie toroidalny zbiornik gazu o wymiarach (śr. x wys.) 565 x 180 mm i pojemności geometrycznej 34 l mieścił 27 l LPG. Jego producentem jest firma STAKO.
Osprzęt zbiornika, zgodnie z wymaganiami homologacyjnymi, stanowiła armatura w postaci wielozaworu firmy Tomasetto Achille. Wielozawór ten jest jednym z kilku jaki dopuszcza producent do stosowania z tym zbiornikiem.
Wielozawór jest elementem zapewniającym prawidłowe, a w związku z tym bezpieczne użytkowanie zbiornika LPG. Łączy on w jednej obudowie kilka zaworów, z których każdy odpowiada za jeden z aspektów bezpieczeństwa użytkowania zbiornika.
Zawór ten odpowiada za odcięcie dopływu LPG przy tankowaniu po osiągnięciu 80 % pojemności geometrycznej zbiornika. Zapewnia w ten sposób 20 % „poduszkę” nad lustrem gazu w fazie ciekłej. Dzięki niej, wraz ze wzrostem temperatury otoczenia ciekłe LPG ma „miejsce” by zwiększyć swoją objętość. Zawór ten współdziała z pływakiem umieszczonym we wnętrzu zbiornika i po osiągnięciu odpowiedniego poziomu paliwa zamyka jego dopływ z dystrybutora.
Zawór bezpieczeństwa zabezpiecza zbiornik przed nadmiernym (ponad 2,7 MPa) wzrostem ciśnienia, które mogłoby spowodować jego zniekształcenie lub rozszczelnienie. Po osiągnięciu takiej wartości ciśnienia zawór otwiera się na pewien czas, a nadmiar gazu ze zbiornika jest usuwany do obudowy gazoszczelnej (przestrzeń w środku torusa, zamknięta pokrywą, w przypadku zbiornika walcowego specjalna obudowa na wielozaworze), skąd przez otwory wentylacyjne uchodzi pod samochód. Po zmniejszeniu się ciśnienia w zbiorniku zawór zamyka się. Przestrzeń, w której pracuje wielozawór od strony bagażnika (wnętrza pojazdu), powinna być szczelnie zamknięta. W przypadku torusa oznacza to odpowiednie dokręcenie pokrywy zbiornika.
Zawór ogniowy (topikowy), otwiera się (przez stopienie), upuszczając cały gaz ze zbiornika, którego płaszcz osiągnął temperaturę 110°C. Wspomaga on pracę zaworu bezpieczeństwa, zabezpieczając zbiornik przed rozszczelnieniem w wyniku osłabienia materiału, z którego wykonany jest jego płaszcz, ponieważ wraz ze wzrostem temperatury następuje zmniejszenie wytrzymałości stali.
W zbiornikach mających zawór bezpieczeństwa o wydajności powyżej 17,7 m3/min. zawór ogniowy nie jest wymagany.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl