Oferowanie modeli zasilanych LPG jest spójne z polityką marki Dacia. Zgodnie z jej postanowieniami formułowanymi w licznych wypowiedziach przedstawicieli marki, do 2035 r., kiedy ma zostać zlikwidowana spalinowa motoryzacja, Dacia będzie oferowała jedynie modele wyposażone w jednostki napędowe zasilane LPG.
Będą to silniki z wtryskiem bezpośrednim i filtrem cząstek stałych. Silniki te będą zasilane autogazem od rozruchu (benzyna będzie tylko paliwem dodatkowym). Taką informację koncern Renault przedstawił w kontekście jednostek napędowych zgodnych z wymaganiami Euro 7.
Przedstawiciele Dacii podkreślają, że będzie to jedyne fabryczne rozwiązanie spełniające normę Euro 7 i wykorzystujące LPG. Jako pierwszy ma zostać wprowadzony silnik 1.2 140 KM o oznaczeniu ECO-G 140, który ma znaleźć zastosowanie np. w Dacii Bigster.
LPG jest przedmiotem zainteresowania większości rynków europejskich, w przeciwieństwie do E85, którego sprzedaż koncentruje się we Francji i Szwecji. Dlatego nadal będziemy inwestować w tę technologię. Pracujemy nad jej zgodnością ze standardami Euro7, tak jak w przypadku Euro6d Full.
Lionel Jaillet, dyrektor ds. produktu marki Dacia
W powyżej opisaną politykę Dacii wpisuje się kontrakt z firmą Westport, o którym pisaliśmy już w 2022 r. w artykule o enigmatycznym jeszcze wtedy tytule "Westport dostarczy systemy LPG na rynek OEM".
Dotychczas kontrakt ten był owiany aurą tajemnicy. Teraz kiedy do redakcji gazeo.pl trafiła Dacia Duster LPG, sprawa się wyjaśniła. Grupa Westport Fuel Systems a ściślej wchodząca w jej skład marka BRC stała się drugim dostawcą gazowych układów zasilania do gazowych Dacii. Do tej pory wyłączność w tym względzie miała firma Landi Renzo. Teraz dołączyło do niej BRC.
Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że Landi Renzo jest nadal większościowym dostawcą instalacji gazowych do nowych samochodów koncernu Renault.
Według informacji służb prasowych koncernu Renault do końca lipca 2024 r. sprzedano milion samochodów LPG marki Dacia.
Nie będziemy skupiać się na wyglądzie i stylistyce nowej Dacii Duster, która jest niewątpliwie bardzo atrakcyjna i zapowiada, że przemieszczanie się takim autem może dostarczać wielu pozytywnych wrażeń, szczególnie osobom obserwującym auto z zewnątrz.
Zastosowany w oferowanej od połowy 2024 r., najnowszej odmianie Dacii Duster, silnik ECO-G 100 to jednostka napędowa zbudowana w obecnie bardzo popularnym, niestety 3-cylindrowym, rzędowym układzie konstrukcyjnym. "Niestety", ponieważ jego kultura pracy i wydawane odgłosy nie są zbyt atrakcyjne dla "petrolheadów", nawet tych gazowych. Ale to typowe dla silników 3-cylindrowych.
Pojemność skokowa silnika ECO-G 100 wynosi 999 cm³. Ma on pośredni wtrysk benzyny, turbodoładowanie z chłodzeniem powietrza doładowującego oraz 4 zawory w każdym cylindrze.
W odróżnieniu od innych modeli aut osobowych oferowanych w Polsce z zasilaniem LPG, wszystkie Dacie są fabrycznie homologowane na dwóch paliwach, autogazie i benzynie a nie dopuszczane na podstawie homologacji sposobu montażu jak w przypadku innych marek samochodów.
Jednostka napędowa osiąga na LPG moc maksymalną 100 KM (74 kW) od 4 600 do 5 000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 170 Nm, który jest dostępny już przy 2 000 i utrzymuje się do 3 500 obr./min. Zapowiada to bardzo dobrą elastyczność silnika.
Na benzynie wartość moment obrotowego jest o 10 Nm mniejsza.
Silnik ECO-G 100, podobnie jak w poprzednich wcieleniach Dusterów, jest zasilany LPG. Jednak w odróżnieniu od wcześniejszych Dusterów, w których stosowano instalację LPG Landirenzo, w nowym modelu zastosowano system marki BRC. Nie jest ona jednak wymieniana na żadnym z widocznych elementów gazowego układu zasilania. Są one oznakowane nazwą WFSI S.r.l. (Westport Fuel Systems Italia).
W samochodzie zastosowano toroidalny, zamontowany we wnęce koła zapasowego, zbiornik LPG o średnicy 720 mm i wysokości 200 mm. Ma on pojemność geometryczną 64 l, co przy wykorzystaniu jej w 80% pozwala zatankować 51 l autogazu. Napełnienie zbiornika w 80 procentach zapewnia...
W Dusterze zastosowano wielozawór Europa 3 marki BRC.
Jest on zamontowany pod pokrywą gazoszczelną w środku torusa, w wentylowanej przestrzeni. Dzięki temu w przypadku wystąpienia nieszczelności lub zadziałania np. zaworu bezpieczeństwa gaz jest upuszczany kanałem wentylacyjnym poza samochód.
Wielozawór zawiera wiele elementów (zaworów) zapewniających pełne bezpieczeństwo użytkowania samochodowej instalacji gazowej.
W jego skład wchodzą:
W trakcie badań homologacyjnych zawór bezpieczeństwa musi przejść cykl 10 tys. otworzeń bez zmiany charakterystyki działania
W gazowym Dusterze zastosowano pełny wlew gazu Tomasetto AT08 sygnowany WFSI S.r.l. by Tomasetto. Widać, że przestrzeń pod klapką wlewu benzyny jest przystosowana do montażu zaworu tankowania. Ma specjalnie ukształtowaną wnękę mieszczącą kielich zaworu typu włoskiego.
W sposób bardzo pomysłowy działa korek służący do zabezpieczenia wlewu gazu, który nie jest wkręcany, tylko mocowany do kielicha zaworu magnetycznie. W korku są dwa magnesiki, które skutecznie utrzymują go na wlewie zabezpieczając przed zanieczyszczeniem.
Cała reszta gazowego układu zasilania do filtra fazy lotnej LPG jest już niewidoczna (bez demontażu osłon i innych elementów).
Zamontowany pomiędzy niewidocznym z zewnątrz reduktorem a listwą wtryskiwaczy, filtr fazy lotnej znajduje się w przestrzeni pomiędzy silnikiem a akumulatorem.
Filtr fazy lotnej LPG wygląda podobnie jak ten montowany w Sandero z instalacją LPG Landirenzo, w którym zastosowano produkt firmy Filgaz. Obecnie jednak obudowa ma wspornik z otworem będący jej integralną częścią co pozwala na zamocowanie filtra na dedykowanym uchwycie.
W Dacii Duster zastosowano listwę wtryskową gazu wykorzystującą pomarańczowe wtryskiwacze BRC IN03 MY09 o wydajności, która pozwala na zasilanie silników o mocy do 43 KM na cylinder (w przypadku silników doładowanych).
Zastosowane wtryskiwacze LPG są zasilane gazem od dołu, co zapewnia dedykowana do tej jednostki napędowej listwa zasilająca, w której znajduje się także...
Dzięki takiemu jego umieszczeniu czujnik ten odczytuje parametry fazy gazowej LPG, niezbędne do wyliczenia dawki paliwa, tuż przed podaniem go do kanałów dolotowych silnika. W ten sposób dawka paliwa gazowego kierowana do silnika może być bardzo precyzyjnie odmierzana.
Elektrozawór gazowy, który steruje dopływem ciekłego LPG do reduktora-parownika jest zamontowany pod podstawą akumulatora w bezpośrednim sąsiedztwie reduktora-parownika. Czerwona cewka elektrozaworu wskazywać by mogła na elektrozawór BRC ET98 Super (do stosowania na przewodzie 8 mm), lecz był to zwykły elektrozawór BRC ET98 MY07 z wejściem i wyjściem realizowanym przewodami o średnicy 6 mm.
Elektrozawór gazowy jest zamontowany poniżej reduktora-parownika.
Reduktor-parownik odpowiada za zmianę stanu skupienia LPG z fazy ciekłej na fazę lotną i utrzymanie jej pod odpowiednim ciśnieniem, niezbędnym dla prawidłowej pracy wtryskiwaczy LPG. Jest on zamontowany pod podstawą akumulatora, podobnie jak dotychczas, kiedy jedynym dostawcą gazowych układów zasilania dla koncernu Renault była firma Landi Renzo.
Zastosowano najmniejszy z rodziny reduktorów marki BRC – Genius MB 800, który jest urządzeniem membranowym, jednostopniowym o ciśnieniu roboczym 800 mbar. W Dusterze jest on zamontowany w poziomie, śrubą regulacji ciśnienia do góry.
Samochód prowadzi się dość pewnie w każdych warunkach i przy każdej prędkości. Silnik pomimo swych "skromnych" parametrów daje sobie radę z Dusterem o masie własnej blisko 1 300 kg i dużej powierzchni czołowej charakterystycznej w każdym samochodzie typu SUV. Poruszanie się Dacią Duster z prędkościami autostradowymi nie stanowi problemu.
Obsługa samochodu, czyli sterowanie poszczególnymi układami jest dość proste, co ułatwia rząd fizycznych przełączników pod centralnym wyświetlaczem. Nie jest konieczne "dokopywanie się" w menu wyświetlacza do np. regulacji poziomu nawiewu, czego w niektórych samochodach doświadczyliśmy, np. w Citroenie Cactusie.
Zamontowany w Dusterze obowiązkowy w dzisiejszych czasach "telelewizor" znakomicie współpracuje z Android Auto, który pozwala na zarządzanie niektórymi aplikacjami w telefonie z poziomu wyświetlacza samochodu (np. nawigacją, odtwarzaniem plików audio, telefonowaniem czy wysyłaniem wiadomości).
Dacia Duster z instalacją gazową marki BRC przełącza się na zasilanie LPG bardzo szybko. Po zimnym porannym rozruchu auto przełącza się na gaz dosłownie po przejechaniu kilkudziesięciu metrów.
Komputer pokładowy podaje parametry zużycia obu paliw (benzyny i LPG) oraz przebiegi na liczniku dziennym na obu paliwach, co jest bardzo czytelne i pozwala bardzo dokładnie oszacować ekonomikę użytkowania samochodu.
Pierwsze tankowanie wykonaliśmy po tygodniu użytkowania auta i przejechaniu 424,5 km z czego na gazie pokonaliśmy 419,7 km (komputer pokładowy liczy dokładnie dystans pokonany na gazie, czyli po przełączeniu na LPG).
Do zbiornika LPG udało się zatankować 39,08 l autogazu. Oznacza to, że w eksploatacji mieszanej (około 150 km w ruchu autostradowym, reszta w warunkach ruchu miejskiego) Dacia Duster z instalacją LPG marki BRC zużyła średnio 9,31 l autogazu na 100 km (komputer pokładowy pokazywał średnie zużycie 10,1 l LPG na 100 km).
Przy takim zużyciu LPG (10,1 l LPG/100 km) zasięg Dacii Duster wynosi ponad 500 km
Drugie tankowanie wykonaliśmy po pokonaniu dystansu 161,2 km (na autostradzie). Do zbiornika weszło 13,37 l LPG, co oznacza zużycie 8,29 l autogazu na 100 km (komputer pokładowy pokazywał wtedy średnie zużycie 8,8 l LPG na 100 km).
W cyklu autostradowym, czyli przy zużyciu 8,29 l LPG na 100 km zasięg Dacii Duster na autogazie wynosi 615 km.
W czasie całego testu, czyli na dystansie 585,7 km Dacia Duster zużyła 2 l benzyny na rozruch silnika, co oznacza jej zużycie na poziomie 0,34 l na 100 km.
Przejechanie 100 km Dacią Duster LPG z fabryczną instalacją gazową marki BRC kosztuje od 26,03 zł (cykl autostradowy) do 31,71 zł (cykl mieszany) plus około 2 zł na 100 km na rozruch na benzynie, przy cenie LPG 3,14 zł za litr i cenie benzyny 6,04 zł za litr (notowanie e-petrol z 20 listopada 2024 r.).
Wydaje się, że auto tej wielkości, nawet może niezbyt ciężkie ale o powierzchni czołowej około 3 metrów kwadratowych z litrowym 100-konnym silnikiem powinno być bardziej "mułowate". Jednak 170 Nm dostępne już od 2 000 obr./min. naprawdę pozwala na sprawne poruszanie się Dusterem LPG przy (jak widać z powyższych obliczeń) umiarkowanym apetycie na paliwo i to paliwo dwukrotnie tańsze od benzyny.
Czekamy na dalszy rozwój sytuacji w Dacii, której oddajemy pełny szacunek i gratulujemy wytrwałości w skutecznym propagowaniu idei napędu LPG oraz liczymy na kolejne przyszłościowe rozwiązania jednostek napędowych, które także mają być zasilane autogazem.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl