Jest to wskaźnik, współpracujący z pływakiem umieszczonym we wnętrzu zbiornika. Ruch pływaka najczęściej jest przenoszony na wskaźnik poprzez oddziaływanie magnetyczne (nie ma mechanicznego połączenia pomiędzy pływakiem a wskazówką). Wskazanie to ma charakter wyłącznie orientacyjny a zamontowany zgodnie z przepisami zbiornik musi być umieszczony w sposób umożliwiający łatwy odczyt stanu jego napełnienia. Jest to bardzo ważne w sytuacjach awaryjnych, aby służby ratownicze mogły ocenić ilość paliwa w zbiorniku.
Kolejnym zaworem, którego stosowanie zostało wymuszone przez wprowadzenie poprawki 01 do regulaminu 67 EKG ONZ (kwiecień 2002 r.) jest elektrozawór roboczy. Otwiera się w momencie uruchomienia silnika i zamyka w sytuacji gdy silnik nie pracuje. Do jego otwarcia niezbędne jest pojawienie się sygnału prędkości obrotowej, zamknięcie następuje po zaniku tego impulsu. Stanowi to również zabezpieczenie zamykające wypływ gazu w sytuacjach awaryjnych, kiedy silnik zostaje unieruchomiony bez woli kierowcy (np. w czasie kolizji czy wypadku drogowego).
Zastosowanie elektromagnetycznego zaworu roboczego w zbiorniku (od 2002 r.) spowodowało, że na drodze paliwa gazowego do komory silnikowej znajdują się dwa zawory działające niezależnie od woli kierowcy (jeden na zbiorniku a drugi w komorze silnikowej tuż przed reduktorem lub będący jego częścią w przypadku zastosowania reduktora zintegrowanego) co w jeszcze większym stopniu podnosi bezpieczeństwo użytkowania samochodowej instalacji gazowej.
Ręcznie sterowany zawór wypływu (zawór roboczy) odcina dopływ gazu ze zbiornika do komory silnikowej (reduktora parownika). Wykorzystywany głównie w pracach serwisowych, gdy wymagane jest rozszczelnienie instalacji wysokiego ciśnienia, np. przy wymianie filtra w elektrozaworze gazowym.
Zapewnia przy tankowaniu przepływ paliwa gazowego tylko w stronę zbiornika gazu. Stalowa kulka podtrzymywana sprężyną, znajduje się w kanale, w którym przetłaczany jest ciekły gaz w czasie tankowania. Ciśnienie z dystrybutora powoduje odepchnięcie kulki od gniazda i ugięcie sprężyny podtrzymującej. Po ustaniu tankowania na skutek różnicy ciśnień (spadek ciśnienia od strony dystrybutora i występujące w zbiorniku nadciśnienie) kulka jest dociskana do gniazda. W ten sposób zbiornik jest zabezpieczony przed wyciekiem paliwa w przypadku uszkodzenia przewodu od zaworu tankowania.
Cały wielozawór lub armatura rozdzielona są umieszczone w specjalnej, gazoszczelnej obudowie, połączonej z atmosferą przez przewody wentylacyjne wyprowadzone pod podwozie samochodu. W przypadku wystąpienia nieszczelności gaz jest usuwany poza samochód nie stwarzając zagrożenia dla kierowcy i pasażerów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl