fot. gazeo.plArmatura rozdzielona (holenderska) w zbiorniku toroidalnym: 1- wskaźnik poziomu gazu, 2- zawór bezpieczeństwa, 3- króciec połączony z umieszczonym na zewnątrz zaworem tankowania, 4- elektromagnetyczny zawór roboczyZabezpieczenia instalacji LPG
Zabezpieczenia stosowane w samochodowych instalacjach gazowych działają samoczynnie. Największą ich liczbę zamontowano w zbiorniku autogazu.
Osprzęt zbiornika w postaci wielozaworu lub armatury rozdzielonej i zaworu tankowania umożliwiają prawidłowe i bezpieczne użytkowanie samochodowego zbiornika LPG.
Osprzęt zbiornika - wielozawór
fot. gazeo.plWielozawór w zbiorniku toroidalnym: 1- wskaźnik poziomu gazu z czujnikiem przekazującym sygnał do przełącznika rodzaju zasilania z pełnym wskazaniem poziomu paliwa w zbiorniku, 2- plastykowa obudowa pod którą znajduje się ujście zaworu bezpieczeństwa, 3- zawór ogniowy (topikowy), 4- ręczny zawór roboczy, 5- elektromagnetyczny zawór roboczyWielozawór jak sama nazwa wskazuje łączy w jednej obudowie kilka zaworów, z których każdy jest ważny dla prawidłowego i bezpiecznego działania zbiornika ciśnieniowego jakim jest zbiornik LPG.
Osprzęt zbiornika - armatura rozdzielona
Armatura rozdzielona (typu holenderskiego) zawiera dokładnie takie same zawory (każdy z nich jest osobnym elementem), które są mocowane na płycie armaturowej zbiorniku (zbiorniki do obu typów armatury mają inną konstrukcję i nie są zamienne).
Zastosowanie armatury rozdzielonej pozwala przede wszystkim na zwiększenie przekrojów kanałów poszczególnych zaworów. Dzięki temu można zwiększyć, np. wydajność zaworu bezpieczeństwa, której wartość jest ściśle związana z powierzchnią płaszcza zbiornika, a tym samym jego wielkością. Armatura rozdzielona pozwala także zwiększyć szybkość tankowania.
Z tego powodu w większych zbiornikach stosuje się wyłącznie armaturę rozdzieloną ponieważ w wielozawór nie jest w stanie pomieścić zaworu bezpieczeństwa o odpowiedniej wydajności.
Zawór 80%
Jedną z najważniejszych funkcji osprzętu zbiornika jest odcięcie dopływu paliwa przy tankowaniu po osiągnięciu 80% pojemności geometrycznej zbiornika. Dzięki temu zapewniona jest 20% wolna przestrzeń nad lustrem gazu, która umożliwia rozszerzanie się ciekłej mieszaniny propanu i butanu wraz ze wzrostem temperatury.
fot. Tomasetto AchilleZawór 80% (2) zamyka dopływ gazu przy tankowaniu w wyniku ruchu pływaka po osiągnięciu przez niego ściśle określonej pozycji, wyznaczającej 80% objętości geometrycznej zbiornika. Ruch z elementu (1) jest przekazywany z pływaka na wskaźnik poziomu gazu. Nie ma pomiędzy nimi połączenia mechanicznego (ruch jest przekazywany przez oddziaływanie magnetyczne)Zawór współdziałając z pływakiem umieszczonym we wnętrzu zbiornika, po osiągnięciu odpowiedniego poziomu paliwa zamyka jego dopływ z zaworu tankowania.
W miarę możliwości powinniśmy kontrolować działanie zaworu 80% w czasie tankowania paliwa gazowego.
Znając objętość geometryczną (jest ona podana na tabliczce zbiornika lub w jego paszporcie) łatwo obliczymy ilość gazu jaką możemy bezpiecznie zatankować do zbiornika w naszym samochodzie. Dla przykładu do zbiornika o pojemności geometrycznej 45 l możemy zatankować 80% x 45 l czyli 36 l gazu.
"Wyjeżdżając" gaz do końca i tankując gaz do pustego zbiornika sprawdzamy poprawność działania jednego z najważniejszych zaworów armatury zbiornika. Jeśli do zbiornika zatankujemy więcej paliwa, w ekstremalnej sytuacji możemy doprowadzić do tego (szczególnie latem w wysokich temperaturach otoczenia), że uruchomi się zawór bezpieczeństwa i gaz będzie upuszczany na zewnątrz samochodu.
Dlatego sprawne działanie zaworu 80% jest najważniejsze dla bezpiecznej eksploatacji gazowego układu zasilania w samochodzie. Zatankowanie większej ilości gazu (ponad 80% objętości geometrycznej zbiornika) powinno wzbudzać nasze zaniepokojenie. Jeśli sytuacja taka się powtarza powinno to stanowić sygnał skutkujący wizytą w warsztacie.
.
Zawór nadmiernego wypływu
Bardzo ważny jest również zawór ograniczający nadmierny wypływ gazu, często, z uwagi na sposób działania nazywany zaworem kinetycznym lub dynamicznym. Jest on uruchamiany przy zbyt szybkim, przekraczającym zapotrzebowanie silnika wypływie gazu króćcem doprowadzającym gaz do komory silnikowej co ma miejsce w przypadku uszkodzenia (przecięcia) lub odłączenia przewodu ciśnieniowego umieszczonego pod samocho…