Nie od dziś wiadomo, że montaż instalacji LPG w samochodzie 2-krotnie obniża koszty użytkowania związane z paliwem. To oczywista oczywistość, którą jednak nie wszyscy sobie jeszcze przyswoili. Może nieco łatwiej będzie się do tego przekonać jeśli pod uwagę weźmiemy 2 samochody.
Coraz częściej w naszych gospodarstwach domowych użytkowane są dwa samochody lub nawet więcej niż dwa. Do wygody i poczucia niezależności w przemieszczaniu się przyzwyczailiśmy się w dobrych czasach, które niestety chyba już mamy za sobą i teraz staramy się przywyknąć do pewnych ograniczeń. Czy jednak musimy rezygnować z drugiego samochodu bo przeczuwamy, że nasz budżet ulegnie ograniczeniu (szczególnie ta jego część związana z utrzymaniem samochodów)? Chyba nie.
Wydaje się, że bardzo dobrym sposobem na ograniczenie kosztów jest właśnie montaż instalacji LPG w naszych samochodach. Wystarczy to dokładnie przeanalizować.
Jeśli w gospodarstwie domowym znajdują się 2 samochody to najczęściej jeden z nich jest autem typowo rodzinnym, a drugi to pojazd miejski.
Przyjmijmy, że samochód rodzinny zużywa około 10 l benzyny na 100 km, niewielki pojazd miejski pokona 100 km na 6 litrach benzyny. W sumie zatem nasze auta zużywają 16 litrów benzyny na każde 100 km. Przy obecnych, bardzo niskich, cenach benzyny (5,27 zł/l wg notowania e-petrol z 9 czerwca 2021 r.) oznacza to wydatek 84,32 zł na każde 100 km przejechane przez oba samochody. Wydaje się, że to niewiele jak na 2 pojazdy.
Zużycie autogazu jest oczywiście objętościowo wyższe niż benzyny. Przyjmuje się, że jest o około 15% wyższa wartość. Dla samochodu rodzinnego wynosiłoby ono 11,5 l LPG na 100 km, a dla samochodu miejskiego 6,9 l LPG na 100 km. Sumaryczne zużycie obu pojazdów wynosiłoby 18,4 l LPG na 100 km. Jest to równoznaczne z kosztem pokonania 100 km przez oba auta wynoszącym 43,24 zł (przy cenie LPG 2,35 zł/l wg notowania e-petrol z 9 czerwca 2021 r.).
Za tę kwotę można obecnie kupić 8,2 l benzyny, co nie jest w stanie pokryć zapotrzebowania na paliwo żadnych 2 samochodów osobowych. Nawet jeśli byłyby to dwie (znacznie droższe niż tradycyjne samochody) hybrydy to ciężko byłoby napędzić je taką ilością benzyny.
Oszczędność w obu autach w stosunku do napędu benzynowego będzie wynosić zatem 41,08 zł na każde 100 km. Jest to kwota, która przekracza koszt przejechania 100 km samochodem miejskim na benzynie. Wynosi on bowiem 31,62 zł. Czyli "mieszczuch" jeździ za darmo? Oczywiście, że nie jeździ za darmo ale generowane przez oba pojazdy oszczędności są wyższe niż jego koszt użytkowania na benzynie.
To prawda, z reguły samochód miejski porusza się mniej niż nasze podstawowe auto, które określamy jako rodzinne. Jednak każde z nich generuje oszczędności od momentu konwersji na LPG, nawet to, które wykonuje mniejszy przebieg. Ale to też można przeliczyć.
Powiedzmy, że nasz samochód rodzinny przejeżdża 20 tys. km rocznie, a auto miejskie około 10 tys. km. Roczny koszt związany z benzyną wynosi zatem:
Na gazie koszty paliwa w ciągu roku wynoszą:
Dzięki temu, że LPG jest obecnie najtańszym z powszechnie dostępnych paliw silnikowych i daje możliwość nawet 2-krotnego obniżenia kosztów użytkowania samochodu związanych z benzyną, eksploatacja dwóch aut na LPG kosztuje tyle co jednego na benzynie. W przypadku aut, których najczęściej używamy w rodzinie (większe - rodzinne i mniejsze - typowo miejskie o bardzo zróżnicowanych wartościach zużycia paliwa i rocznych przebiegach) wskaźnik ten może być jeszcze lepszy. Paliwo do dwóch takich aut, dostosowanych do zasilania LPG, może kosztować w granicach 60-70% kosztów jakie musimy ponieść na zakup benzyny do auta rodzinnego. To się naprawdę opłaca.
Michał Szewczyk, LANDI RENZO Polska
Oznacza to, że samochód podstawowy (rodzinny) oszczędza rocznie 5 135 zł, a miejski 1 541 zł. Przy cenie instalacji LPG firmy LANDI RENZO na poziomie 4 000 zł na jeden samochód (8 000 zł trzeba przeznaczyć na konwersję obu pojazdów), okazuje się, że po roku jesteśmy w stanie oszczędzić na paliwie 6 676 zł.
Dzięki temu instalacja w większym samochodzie będzie już spłacona z oszczędności wygenerowanych na 2-krotnie tańszym paliwie w stosunku do benzyny, a system LPG w aucie miejskim będzie spłacony w około 1/4. Po dwóch latach użytkowania obie instalacje będą już dawno zamortyzowane, a w naszym budżecie domowym pozostanie 5 352 zł, które zaoszczędziliśmy dzięki używaniu LPG zamiast benzyny.
Konwersja dwóch samochodów użytkowanych w jednym gospodarstwie domowym czy też w jednej firmie, które mają nawet tak bardzo zróżnicowane przebiegi powoduje, że amortyzacja poniesionych na montaż instalacji gazowych kosztów, stosunkowo dużych, bo w końcu mówimy o kwocie 8 000 zł, przebiega znacznie szybciej. Auto robiące 20 000 km rocznie zaczyna generować oszczędności już przed upływem roku od zamontowania instalacji LPG, a auto miejskie, naturalnie pokonujące mniejszą liczbę kilometrów, zamortyzuje się 2-krotnie szybciej, niż gdyby było jedynym autem w rodzinie czy firmie.
Masz wątpliwości? Przelicz sam, korzystając z Kalkulatora na stronie internetowej LANDI RENZO Polska.
Przeliczyłeś? Opłaca się? Zamów wycenę, poprzez aplikację Wycena instalacji LPG gazeo.pl.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl