Na zużycie paliwa w samochodzie ma wpływ bardzo wiele czynników. Jednym z najważniejszych jest opór aerodynamiczny, który jest zależny od powierzchni czołowej pojazdu. Z pozoru wydaje się, że użytkownik nie ma wpływu na jej wielkość. Czy na pewno?
Wiele osób używa bagażników dachowych. Ich wożenie na dachu w sytuacji, kiedy nie są one używane, dotyczy to nawet samych belek czy uchwytów rowerowych (nie wspominając o boksie, rowerach w uchwytach lub na platformie na haku), zwiększa opór aerodynamiczny, co powoduje większe zużycie paliwa.
Każdy korzysta z możliwości otwierania okien w samochodzie, jednak nadużywanie tej możliwości, szczególnie przy wyższych niż miejskie prędkościach (powyżej 50 km/h) zaburza opływ powietrza wokół nadwozia, co generuje wyższy opór aerodynamiczny, a zatem zwiększa zużycie paliwa.
Zawsze można także ograniczyć prędkość, pamiętając o tym, że opór aerodynamiczny rośnie wprost proporcjonalnie do kwadratu prędkości.
Odkształcanie opon przy ich styku z nawierzchnią i związane z tym tarcie wewnątrz ich struktury i siły oporu powstające pomiędzy tymi dwoma elementami (występowanie poślizgu) oraz opór aerodynamiczny opon to podstawowe składowe oporu toczenia samochodu.
Należy wybierać opony charakteryzujące się niskimi oporami toczenia (wg oznaczeń na etykiecie). Trzeba jednak pamiętać, że mniejsze opory toczenia mogą przekładać się na gorszą przyczepność opony na śliskich nawierzchniach.
Jednak chyba nikt z użytkowników nie będzie wymieniał opon jeśli nie są one jeszcze zużyte, choćby z uwagi na ochronę środowiska naturalnego. Warto jednak pamiętać, by na czas wymieniać opony na letnie, ponieważ zimowe mają większe opory toczenia i jeżdżenie na nich, gdy jest ciepło nie ma większego sensu, tym bardziej, że w wyższych temperaturach następuje ich większe zużycie.
Należy także unikać stosowania opon większych niż zalecane (średnica i szerokość). Są one cięższe, co wpływa na masę pojazdu, ponadto trudniej je rozpędzić (mają większe opory bezwładności).
Oprócz terminowej wymiany opon, która oczywiście zależy od warunków atmosferycznych, należy dbać o odpowiednie ciśnienie w ogumieniu. Musi ono mieć taką wartość jaką zaleca producent. Czasami słyszy się zalecenia o stosowaniu nieco wyższej wartości tego parametru. Wpływa to na zmniejszenie oporów toczenia opon. Trzeba mieć jednak świadomość, że wysokie ciśnienie w oponach w czasie jazdy wzrośnie jeszcze bardziej na skutek nagrzewania ogumienia. Jeśli zatem decydujemy się na zwiększenie ciśnienia w ogumieniu to trzeba to zrobić rozsądnie, aby nie nastąpił zbyt duży jego wzrost w czasie jazdy. Należy także pamiętać, że wyższe ciśnienie w ogumieniu zwiększa jego podatność na uszkodzenia, szczególnie w wyniku najechania na ostry przedmiot. Z kolei zbyt niskie ciśnienie zwiększa opory toczenia opon, czyli zwiększa zużycie paliwa. Same opony także znacznie bardziej się zużywają wskutek zbyt niskiego ciśnienia wewnętrznego.
Płynna jazda, czyli umiejętność doboru odpowiedniego do warunków jazdy przełożenia, zachowanie właściwej prędkości i jej regulowanie w takim stopniu by ograniczyć używanie hamulców przy zachowaniu odpowiedniej odległości do pojazdu poprzedzającego, to także bardzo istotne aspekty użytkowania samochodu. Pozwalają one zaoszczędzić paliwo oraz zminimalizować zużycie podzespołów samochodu (co także jest wymierną korzyścią finansową).
Trzeba mieć świadomość, że auto "męczy" nie tylko dynamiczna jazda (czasami jazda z nieco wyższymi prędkościami obrotowymi jest to nawet wskazana z uwagi na kondycję silnika). Ale na przykład jazda z prędkością 30 km/h na trzecim, czy jeszcze wyższym biegu, jest jeszcze bardziej szkodliwa i generuje bardzo duże naprężenia w układzie tłokowo-korbowym silnika oraz w całym układzie przeniesienia napędu.
Równie ważna jest taktyka jazdy, czyli przewidywanie sytuacji na drodze i dostosowywanie do niej prędkości i odległości pomiędzy samochodami tylko z wykorzystaniem pedału gazu przy zminimalizowaniu konieczności zmiany przełożeń i użycia hamulca.
Jazda na autostradzie także nie musi odbywać się z maksymalną prędkością określoną w przepisach, co z pewnością z pozytywnym skutkiem odbije się na poziomie zużycia paliwa.
Pracująca sprężarka klimatyzacji stwarza dodatkowy opór dla silnika pojazdu, zatem jest powodem podwyższonego zużycia paliwa. Nie zawsze w warunkach miejskich, kiedy poruszamy się z prędkościami do 50 km/h trzeba jej używać, można uchylić szybę lub używać klimatyzacji okresowo (wyłączając ją po schłodzeniu wnętrza).
Często nie zdajemy sobie nawet sprawy ile zbędnych rzeczy wozimy w bagażniku i ile one ważą. Zrobienie porządku w przestrzeni bagażowej może przyczynić się do zmniejszenia masy pojazdu.
Stosowanie olejów o niskiej lepkości w zespołach, z których składają się układy napędowe pojazdów daje wymierne efekty w obniżaniu zużycia paliwa, szczególnie w ciężkich pojazdach użytkowych.
Można je także stosować w samochodach lżejszych, także osobowych, oczywiście tylko wtedy, gdy producent przewidział tego typu środki smarne do naszego pojazdu. Niższa lepkość ogranicza opór powstający w wyniku tarcia w silniku, skrzyni biegów i przekładni głównej, przyczyniając się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Wszystkie wyżej wymienione zabiegi powodują zmniejszenie zużycia paliwa w niewielkim stopniu, choć zsumowanie procentowych wartości obniżenia zużycia paliwa daje już konkretną oszczędność. Dlatego powinniśmy je stosować niezależnie od paliwa jakim napędzany jest samochód.
A samochód z silnikiem benzynowym może, a nawet powinien być napędzany z wykorzystaniem LPG, czyli przechowywaną w stanie ciekłym mieszaniną propanu i butanu. Dlaczego powinien?
Powodem jest obniżenie kosztów użytkowania związanych z zakupem paliwa o połowę, co w kontekście przewidywanego, a nawet już pewnego spowolnienia gospodarczego, może być rozwiązaniem pozwalającym osobom dotychczas "wiernym benzynie", na nieograniczanie, a może nawet zwiększenie aktywności związanej z użytkowaniem samochodu, przy jednoczesnym ograniczeniu kosztów.
W najbliższych latach ograniczanie kosztów może być bardzo ważnym aspektem naszego życia. A na samochód wydajemy sporo. Koszty związane z autem (coraz częściej więcej niż jednym) są jednymi z największych wydatków w naszych domowych budżetach. Warto je zatem zracjonalizować.
Koszty instalacji LPG, które znajdują zastosowanie w najbardziej popularnych na rynku samochodach wiążą się z wydatkiem od około 3 000 do około 4 000 zł. Wydatek taki można w praktyce przyrównać do zakupu kompletu opon z felgami.
Komplet opon o bardzo niskich oporach toczenia obniży zużycie paliwa najwyżej o kilka procent, co przełoży się w minimalnym stopniu na wydatki na paliwo. Montując w samochodzie instalację LPG można zaoszczędzić 50% pieniędzy wydawanych na benzynę. Nie oznacza to, że nie trzeba mieć dobrych opon. Trzeba i to zawsze. Od tego zależy nasza bezpieczeństwo. Porównanie to pokazuje jednak, jak stosunkowo niewielkim nakładem można ograniczyć koszty użytkowania samochodu związane z paliwem o połowę. Można to precyzyjnie policzyć z wykorzystaniem Kalkulatora LPG na stronie internetowej LANDI RENZO Polska.
Samochód z instalacją LPG wykorzystuje 2-krotnie tańsze paliwo cały czas. Niezależnie od tego czy kierowca prowadzi auto zgodnie z zasadami ecodrivingu czy nie, czy ma założony bagażnik, box dachowy, czy ma wyłączoną, czy włączoną klimatyzację i bez względu na to ile paliwa zużyje to zawsze rachunek na stacji paliw będzie znacznie niższy niż na benzynie. Nie oznacza to jednak, że nie powinniśmy stosować zasad ekonomicznej jazdy, bo im mniej paliwa zużywamy tym lepiej. To ważne dla środowiska, o które musimy dbać jak nigdy dotąd.
Fabio Ghizzi, LANDI RENZO Polska
Warto podkreślić, że inwestycja w gazowy układ zasilania wydaje się obecnie jedną z najlepszych opcji na "rynku finansowym". Wszystkie lokaty obecnie oferują bardzo niskie oprocentowanie, a po zamontowaniu instalacji LPG, co wiąże się z inwestycją rzędu 3 000 zł do 4 000 zł, po 10 latach, oszczędności w wydatkach na paliwo wynoszą 32 200 zł (szczegóły w artykule Lokaty się nie opłacają. To może LPG?).
Nie znamy lokat, których zysk byłby każdego roku podwyższany o więcej niż wartość inwestycji.
Oprócz korzyści czysto ekonomicznych zastosowanie instalacji LPG wiąże się ze zmniejszeniem emisji szkodliwych składników spalin w porównaniu do silników zasilanych klasycznymi paliwami silnikowymi. W przypadku cząstek stałych redukcja wynosi od 81% w porównaniu do silników benzynowych (w odniesieniu do liczby cząstek stałych) do 90% w porównaniu do diesli (w odniesieniu do masy cząstek stałych).
Jeszcze większa różnica dotyczy tlenków azotu. Silniki zasilane LPG emitują do 98% mniej NOx niż dieslowskie jednostki napędowe. W przypadku dwutlenku węgla (CO2) różnica na korzyść LPG w stosunku do benzyny wynosi 10 do 20%. W najbliższej przyszłości wynik ten będzie się znacznie poprawiał, ponieważ będzie się upowszechniało paliwo odnawialne - bioLPG. Ten rodzaj autogazu pozwoli na ograniczenie emisji dwutlenku węgla nawet o ponad 90%.
Jak widać LPG to paliwo z ogromnym potencjałem do ograniczenia kosztów użytkowania samochodu oraz poprawienia jego emisyjności. Korzyści uzyskiwane po zainwestowaniu w samochód pieniędzy będących równowartością kompletu dobrych kół, dają niewspółmiernie wyższe oszczędności niż wymienione na początku sposoby na obniżenie kosztów użytkowania samochodu, co w obecnej, trudnej sytuacji, może być dla wielu kierowców zbawienne.
Masz wątpliwości? Przelicz sam, korzystając z Kalkulatora na stronie internetowej LANDI RENZO Polska.
Przeliczyłeś? Opłaca się? Zamów wycenę, poprzez aplikację Wycena instalacji LPG gazeo.pl.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl