Duże doświadczenie jakie firma Landi Renzo zbudowała współpracując z producentami samochodów przynosi wymierne efekty dla użytkowników samochodów na rynku wtórnym. Wiele urządzeń pierwotnie przeznaczonych na rynek OEM trafia na rynek wtórny z powodzeniem sprawdzając się w samochodach już używanych.
Duże doświadczenie jako dostawca OEM ma także polski oddział firmy – Landi Renzo Polska. Spółka z powodzeniem współpracuje na polskim rynku ze Skodą, oferując dla tej marki dedykowane instalacje LPG do wielu modeli.
Współpraca pomiędzy Landi Renzo Polska a Skodą trwa już 15 lat. Pierwsze Skody wyposażone w instalacje gazowe trafiły do użytkowników w 2006 r. Były i nadal są to instalacje LPG montowane w warunkach serwisowych w formule 0 km (po zakupie samochodu).
Wśród opracowanych pod kątem zasilania LPG przez Landi Renzo silników Skody były i są jednostki napędowe wyposażone w bezpośredni wtrysk benzyny. W silnikach takich gazowy układ zasilania oprócz sterowania wtryskiwaczami gazowymi uruchamia także wtryskiwacze benzynowe realizujące dotrysk benzyny (stąd nazwa tego typu systemów - instalacje dotryskowe). Realizowany przez sterownik LPG w czasie pracy silnika na gazie dotrysk benzyny powoduje, że przepływające w niewielkiej ilości przez wtryskiwacze benzynowe paliwo chroni je przed uszkodzeniem.
Technologia zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny firmy Landi Renzo, oparta jest na sterownikach serii Omegas Direct, które podlegają nieustannemu rozwojowi. Wymusza to bardzo szybki rozwój jednostek napędowych z bezpośrednim wtryskiem benzyny oraz licznie wprowadzane zmiany w już obecnych na rynku silnikach.
Firma Landi Renzo i jej polski oddział (Landi Renzo Polska) mają bardzo duże doświadczenie w opracowywaniu dedykowanych systemów do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Wynika ono między innymi z szeroko zakrojonej współpracy w zakresie dostaw gazowych układów zasilania dla wielu modeli samochodów Grupy Volkswagena, w której już od kilku lat dominują jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Współpraca ta jest z dużymi sukcesami prowadzona na wielu rynkach, co owocuje systematycznym zwiększaniem doświadczenia firmy Landi Renzo w tym zakresie.
Doświadczenie to pozwala na opracowywanie instalacji LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny stosowanych także przez innych producentów samochodów.
Obecnie Landi Renzo dysponuje bogatą dokumentacją w postaci schematów montażowych do wielu modeli samochodów różnych marek z silnikami wyposażonymi w bezpośredni wtrysk benzyny. Obecnie dostępnych jest 114 takich schematów. Dokumentacja ta uwzględnia najdrobniejsze szczegóły konwersji konkretnego samochodu. Wymaga to sporych nakładów, bowiem każdy schemat montażu systemu LPG w pojeździe jest oparty na konwersji przeprowadzonej w warsztacie firmowym Landi Renzo Polska.
W dostępnej bazie schematów dla montażystów pojawiają się tylko przetestowane zabudowy. Schematy zawierają wszystkie szczegółowe informacje odnośnie montażu elementów mechanicznych, podłączeń elektrycznych i przygotowanego już wcześniej oprogramowania pod konkretny kod silnika. Obecnie Landi Renzo udostępnia montażystom 114 schematów montażowych instalacji Omegas Direct.
Marcin Obielecki, Landi Renzo Polska
Istotne znaczenie dla prawidłowego działania instalacji Landirenzo Omegas Direct jest także to, że wszystkie jego komponenty są produktami firm z Grupy Landi Renzo. Gwarantuje to ich doskonałe współdziałanie, ponieważ charakterystyki pracy są kształtowane już na etapie projektowania pod kątem określonego zastosowania i współpracy z konkretnym urządzeniem (urządzeniami).
Wszystkie komponenty wchodzące w skład zestawu montażowego Omegas Direct są także wieloetapowo przebadane pod kątem wzajemnej współpracy. Szereg badań stanowiskowych oraz drogowych (w normalnych warunkach użytkowania) pozwoliło zapoznać się z współdziałaniem poszczególnych elementów i dobrać je w precyzyjnie działający zestaw urządzeń, które w odpowiedni sposób ze sobą współpracują i gwarantują utrzymanie zadanych parametrów przynajmniej w okresach międzyobsługowych instalacji LPG Omegas Direct.
Trzeba pamiętać, że oprócz głównych elementów instalacji, którymi są dobrane w zależności od układu konstrukcyjnego silnika i jego mocy: sterownik, reduktor i wtryskiwacze w skład zestawu montażowego wchodzą także przełącznik rodzaju zasilania i filtr fazy gazowej, czujnik ciśnienia i temperatury LPG oraz wiązka elektryczna i wiele z pozoru banalnych elementów, głównie montażowych. Są to elementy tylko pozornie banalne. Dobór opasek zaciskowych, zawieszek do przewodów, trójników do połączenia reduktora z układem chłodzenia silnika, wsporników i wielu innych drobnych elementów nie jest przypadkowy i jest także poparty wieloma badaniami potwierdzającymi ich jakość.
Te z pozoru nieistotne elementy są jednak bardzo ważne dla prawidłowego działania gazowego układu zasilania, szczególnie w kontekście wieloletniej eksploatacji.
Specyfika pracy silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny na LPG wymaga podawania przez wtryskiwacze benzynowe niewielkiej ilości benzyny, która pozwala utrzymywać je w dobrej kondycji, chłodzi je i usuwa z ich końcówek (umieszczonych w komorach spalania) powstające tam produkty spalania mieszanki paliwowo-powietrznej. Cała sztuka w opracowaniu silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny pod kątem zasilania LPG polega na takim dobraniu ilości benzyny dawkowanej przez wtryskiwacze benzynowe, by były one w odpowiednim stopniu chronione, a udział benzyny w zużycia paliwa był możliwie najmniejszy. Dzięki temu silnik jest w odpowiednim stopniu chroniony i jeździ głównie z wykorzystaniem 2-krotnie tańszego od benzyny paliwa gazowego (LPG) uzyskując satysfakcjonujący użytkownika efekt ekonomiczny (obniżenie kosztów użytkowania samochodu związanych z paliwem o blisko połowę).
Uzyskanie minimalnej ilości dotryskiwanej do komór spalania benzyny w czasie pracy na LPG w instalacji Landirenzo Omegas Direct jest możliwe dzięki odpowiedniej jakości komponentów gazowego układu zasilania i właściwej współpracy pomiędzy nimi. Przykładowo dawka benzyny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem może być dzielona nawet na 5 części, wtryskiwacze są wyposażone w system adaptacji. W silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny stosowane jest też wyłączanie z pracy części cylindrów, scavenging (przedmuchiwanie cylindrów z pozostałości spalin), zmienne otwarcie zaworów (wznosi i czas) czy praca wg obiegu Atkinsona przy rozruchu w trybie start&stop. Wszystkim tym rozwiązaniom mającym na celu ograniczenie emisji szkodliwych składników spalin i zużycia paliwa musi sprostać instalacja LPG, przy wspomnianym minimalnym zużyciu benzyny w czasie pracy na gazie.
Jest to możliwe tylko przy zastosowaniu właściwych komponentów:
Nie jest to jedyny warunek ponieważ potencjał urządzeń trzeba jeszcze w odpowiedni sposób wykorzystać.
Bardzo duże znaczenie ma zatem wiedza i doświadczenie osób zajmujących się opracowaniem odpowiedniego oprogramowania sterującego zasilaniem LPG konkretnej jednostki napędowej. Do poprawnego opracowania zasilania gazowego silnika z bezpośrednim wtryskiem niezbędna jest znajomość algorytmów sterowania silnikami, które czasami wymuszają nieszablonowe podejście (konieczność opracowania dedykowanych emulatorów czy programu zarządzającego pracą sterownika LPG).
Wszystko to powoduje, że tylko najlepsi producenci samochodowych instalacji gazowych są w stanie opracować systemy zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w których dotrysk benzyny jest minimalny i nie zaburza ekonomiki użytkowania samochodu na LPG. Sprawdźcie sami w kalkulatorze LPG na stronie firmy Landi Renzo Polska.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl