Gazowy DAC
Zasada działania nowych emulatorów czujników ciśnienia benzyny przypomina nieco działanie przetworników cyfrowo-analogowych (DAC - Digital-Analog Converter) stosowanych w sprzęcie audio, dzięki którym zapisany w systemie binarnym na cyfrowych nośnikach dźwięk jest wiernie przetwarzany na sygnał akustyczny jakim raczą nas zestawy głośnikowe czy słuchawki. Emulatory cyfrowych czujników ciśnienia benzyny robią coś jeszcze. Chcecie wiedzieć co? Wyjaśni to ekspert Landi Renzo Polska.
fot. gazeo.plRobert Szenfeld, Landi Renzo PolskaJak działa gazowy DAC?
O szczegóły techniczne dotyczące emulatorów cyfrowych czujników ciśnienia benzyny, które tak jak DAC w sprzęcie audio przetwarzają sygnał cyfrowy na analogowy, zrozumiały dla sterowników samochodowych instalacji gazowych, zapytaliśmy Roberta Szenfelda z firmy Landi Renzo Polska.
gazeo.pl.: Narastające ciśnienie w benzynowej listwie wtryskowej w czasie pracy silnika na gazie to temat znany już z silników z wtryskiem pośrednim. Czy w silnikach z bezpośrednim wtryskiem zagadnienie to skomplikowało się jeszcze bardziej?
Robert Szenfeld, Landi Renzo Polska.: Przy konwersji nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa natrafiamy między innymi na bariery dotyczące pomiaru i emulacji ciśnienia benzyny podczas pracy na gazie. Można je podzielić na trzy podstawowe aspekty:
- pomiar i emulacja wysokiego ciśnienia benzyny na listwie wtryskowej,
- pomiar i emulacja ciśnienia transportowego benzyny,
- prawidłowy odczyt wysokiego ciśnienia zadanego (targetu ciśnienia).
Jeśli chodzi o dwa pierwsze zagadnienia, to są one podobne i dotyczą interpretacji wskazań cyfrowego czujnika ciśnienia benzyny. Wartości te bez odpowiedniego konwertera są niezrozumiałe dla systemów gazowych, a więc w konsekwencji nie można na ich bazie zbudować jakiejkolwiek strategii.
Na czym powinna polegać taka strategia?
Pomiar i emulacja wysokiego ciśnienia musi się odbywać w przedstawiony poniżej sposób w następującej kolejności.
- zebranie sygnału cyfrowego,
- przetransponowanie sygnału cyfrowego na analogowy,
- przeprowadzenie emulacji w sterowniku LPG,
- przetransponowanie emulowanego sygnału na cyfrowy,
- odesłanie wyemulowanego sygnału cyfrowego do sterownika benzyny.
A ciśnienie transportowe benzyny?
Z ciśnieniem transportowym sprawa jest bardziej skomplikowana, gdyż jest ono bezpośrednio związane z PWM (Pulse Width Modulation - modulacja szerokości impulsu) sterowania pompy niskiego ciśnienia, i mówiąc bardzo ogólnie - nie można przetransponować i wysymulować jedynie samego sygnału cyfrowego czujnika niskiego ciśnienia, ale także PWM sterującego pompą. Trzeba więc zebrać obie wartości w dedykowane mapy i na nich dopiero pracować.
Jak to się odbywa?
Aby można było przeprowadzać jakąkolwiek emulację należy mieć punkt referencyjny. W tym przypadku jest to ciśnienie zadane czyli target wysokiego ciśnienia. Dopiero porównanie targetu wysokiego ciśnienia z ciśnieniem na listwie pozwala zbudować jakiekolwiek strategie panowania nad jego ponadnormatywnymi wzrostami podczas pracy na gazie.
Krótko mówiąc - bez targetu system gazowy jest ślepy na jedno oko, a na drugie ledwo widzi,
fot. gazeo.plEmulator cyfrowego czujnika ciśnienia benzyny LAP1 firmy Landi Renzo Polska
Jak zatem przywrócić "widzenie"?
Pozyskanie targetu, które jak widać jest sprawą kluczową jest coraz trudniejsze. Dane te coraz rzadziej są umieszczane przez producentów aut w strumieniu informacji ogólnodostępnych przez złącze OBD. Jeśli dodamy do tego trudność jego porównania do cyfrowego odczytu czujnika ciśnienia na listwie wtryskiwaczy benzynowych - mamy powód dużego i niekontrolowanego zużycia gazu w samochodach, gdzie problem ten jest obchodzony dookoła.
Rozumiem, że Landi Renzo Polska ma na to receptę?
Panaceum na wymienione powyżej dolegliwości wchodzi obecnie do oferty Landi Renzo Polska, jako owoc współpracy naszego działu rozwoju z niezależnym konsultantem i wykonawcą.
Emulatory LAP1 i LAP2 jako grupa urządzeń stosowana jest zależnie od potrzeb i między innymi ma za zadanie:
- konwersję sygnałów cyfrowych czujników ciśnienia benzyny na analogowe (2 niezależne kanały mogą jednocześnie współpracować z czujnikiem niskiego i wysokiego ciśnienia). Sygnały te mogą być oczywiście osobno emulowane,
- pełną obsługę czujnika ciśnienia transportowego wraz z automatycznym zebraniem mapy jego działania i korelacją jej z mapą PWM pompy, która również jest zbierana automatycznie
- zebranie mapy targetów wysokiego ciśnienia i wystawienia tych danych jako oryginalnego sygnału dla sterownika gazu w przypadku, gdy nie jest możliwe pozyskanie tych danych z protokołu OBD. Nie ma wówczas znaczenia, czy sygnał czujnika ciśnienia jest analogowy czy cyfrowy.
Omówione funkcjonalności nie są oczywiście wyczerpaniem możliwości tych urządzeń, a stanowi jedynie trzon zadań które można zasygnalizować w naszej krótkiej rozmowie.
Dziękuję za rozmowę.
Najważniejsze funkcje emulatorów Landirenzo LAP1 i LAP2:
- Pełna obsługa cyfrowych i analogowych czujników ciśnienia,
- Emulacja niskiego ciśnienia benzyny dla czujników cyfrowych i analogowych,
- Emulacja wysokiego ciśnienia benzyny czujników cyfrowych i analogowych,
- Tryb pracy translacji: sygnał czujników cyfrowych na zewnętrzny sygnał analogowy,
- Możliwość skalowania sygnału dla czujników cyfrowych i analogowych,
- Lista wstępnie załadowanych czujników ciśnienia,
- Mapa 3D niskiego ciśnienia paliwa dla benzyny i gazu,
- Mapa 3D sygnału sterującego PWM dla benzyny i gazu,
- Możliwość zdefiniowania minimalnego, niskiego ciśnienia benzyny podczas pracy na gazie,
- Mapa 3D wysokiego ciśnienia paliwa dla benzyny i gazu,
- Możliwość pozyskania targetu ciśnienia (P2) i użycia go jako ciśnienia zadanego odczytanego w strumieniu danych OBD,
- Mapa 3D korekt OBD dla benzyny i gazu,
- W pełni programowalne parametry sygnału obrotów, obciążenia silnika i skali map 3D,
- Możliwość zapisania wszystkich parametrów wraz z plikiem zapisu oscyloskopu,
- Dwa tryby interfejsu CAN: odpytywanie i nasłuchiwanie,
- Automatyczny wybór protokołu CAN,
- Wskaźnik stanu połączenia magistrali OBD1 i OBD2,
- Tryb emulacji ECU OBD benzyny,
- Możliwość emulacji wybranych Pid-ów – Targetu,
- Możliwość przetłumaczenia rozszerzonych Pid-ów na standardowe Pid-y (odczyt rzeczywistego ciśnienia benzyny w TOYOTA),
- Odczyt i kasowanie błędów OBD z możliwością wyboru błędów do usunięcia,
- Licznik skasowanych błędów OBD,
- Podgląd aktualnych parametrów silnika w oprogramowaniu użytkownika,
- Możliwość wgrania do emulatora zapisanych wcześniej ustawień/map,
- Interfejs komunikacyjny RS232,
- Podłączenie do złącza USB możliwe przez interfejs komunikacyjny RS/USB.