Zasada działania nowych emulatorów czujników ciśnienia benzyny przypomina nieco działanie przetworników cyfrowo-analogowych (DAC - Digital-Analog Converter) stosowanych w sprzęcie audio, dzięki którym zapisany w systemie binarnym na cyfrowych nośnikach dźwięk jest wiernie przetwarzany na sygnał akustyczny jakim raczą nas zestawy głośnikowe czy słuchawki. Emulatory cyfrowych czujników ciśnienia benzyny robią coś jeszcze. Chcecie wiedzieć co? Wyjaśni to ekspert Landi Renzo Polska.
O szczegóły techniczne dotyczące emulatorów cyfrowych czujników ciśnienia benzyny, które tak jak DAC w sprzęcie audio przetwarzają sygnał cyfrowy na analogowy, zrozumiały dla sterowników samochodowych instalacji gazowych, zapytaliśmy Roberta Szenfelda z firmy Landi Renzo Polska.
gazeo.pl.: Narastające ciśnienie w benzynowej listwie wtryskowej w czasie pracy silnika na gazie to temat znany już z silników z wtryskiem pośrednim. Czy w silnikach z bezpośrednim wtryskiem zagadnienie to skomplikowało się jeszcze bardziej?
Robert Szenfeld, Landi Renzo Polska.: Przy konwersji nowoczesnych silników z bezpośrednim wtryskiem paliwa natrafiamy między innymi na bariery dotyczące pomiaru i emulacji ciśnienia benzyny podczas pracy na gazie. Można je podzielić na trzy podstawowe aspekty:
Jeśli chodzi o dwa pierwsze zagadnienia, to są one podobne i dotyczą interpretacji wskazań cyfrowego czujnika ciśnienia benzyny. Wartości te bez odpowiedniego konwertera są niezrozumiałe dla systemów gazowych, a więc w konsekwencji nie można na ich bazie zbudować jakiejkolwiek strategii.
Na czym powinna polegać taka strategia?
Pomiar i emulacja wysokiego ciśnienia musi się odbywać w przedstawiony poniżej sposób w następującej kolejności.
A ciśnienie transportowe benzyny?
Z ciśnieniem transportowym sprawa jest bardziej skomplikowana, gdyż jest ono bezpośrednio związane z PWM (Pulse Width Modulation - modulacja szerokości impulsu) sterowania pompy niskiego ciśnienia, i mówiąc bardzo ogólnie - nie można przetransponować i wysymulować jedynie samego sygnału cyfrowego czujnika niskiego ciśnienia, ale także PWM sterującego pompą. Trzeba więc zebrać obie wartości w dedykowane mapy i na nich dopiero pracować.
Jak to się odbywa?
Aby można było przeprowadzać jakąkolwiek emulację należy mieć punkt referencyjny. W tym przypadku jest to ciśnienie zadane czyli target wysokiego ciśnienia. Dopiero porównanie targetu wysokiego ciśnienia z ciśnieniem na listwie pozwala zbudować jakiekolwiek strategie panowania nad jego ponadnormatywnymi wzrostami podczas pracy na gazie.
Krótko mówiąc - bez targetu system gazowy jest ślepy na jedno oko, a na drugie ledwo widzi,
Jak zatem przywrócić "widzenie"?
Pozyskanie targetu, które jak widać jest sprawą kluczową jest coraz trudniejsze. Dane te coraz rzadziej są umieszczane przez producentów aut w strumieniu informacji ogólnodostępnych przez złącze OBD. Jeśli dodamy do tego trudność jego porównania do cyfrowego odczytu czujnika ciśnienia na listwie wtryskiwaczy benzynowych - mamy powód dużego i niekontrolowanego zużycia gazu w samochodach, gdzie problem ten jest obchodzony dookoła.
Rozumiem, że Landi Renzo Polska ma na to receptę?
Panaceum na wymienione powyżej dolegliwości wchodzi obecnie do oferty Landi Renzo Polska, jako owoc współpracy naszego działu rozwoju z niezależnym konsultantem i wykonawcą.
Emulatory LAP1 i LAP2 jako grupa urządzeń stosowana jest zależnie od potrzeb i między innymi ma za zadanie:
Omówione funkcjonalności nie są oczywiście wyczerpaniem możliwości tych urządzeń, a stanowi jedynie trzon zadań które można zasygnalizować w naszej krótkiej rozmowie.
Dziękuję za rozmowę.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
Cena: 26.00 zł
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl