Zarówno wśród kierowców jak i niektórych warsztatów montujących samochodowe instalacje gazowe panuje opinia, że silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są trudne w adaptacji na zasilanie LPG, a jeśli już tego typu jednostka napędowa zostanie poddana konwersji to poddaje się w wątpliwość opłacalność takiego rozwiązania z uwagi na występujący w zdecydowanej większości systemów zasilania gazowego do takich silników, dotrysk benzyny.
Praktycznie każdy silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny można dostosować do zasilania LPG, lecz opracowanie systemu do takiej jednostki napędowej wymaga zastosowania specjalnie opracowanej instalacji dedykowanej. Nie jest możliwe wykonanie adaptacji na zasilanie LPG silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny z wykorzystaniem powszechnie oferowanych na rynku zestawów montażowych samochodowych instalacji LPG IV generacji. Zatem instalacje do takich silników są droższe niż tradycyjne.
Instalacja taka musi być specjalnie opracowana pod kątem konkretnej jednostki napędowej. Chodzi o odpowiednie opracowanie sterowania dotryskiem benzyny, który jest odpowiedzialny za chłodzenie i oczyszczanie z produktów spalania, umieszczonych w komorach spalania, końcówek wtryskiwaczy.
Jest to faktycznie pewna niedogodność dla producentów samochodowych instalacji gazowych, którzy muszą opracowywać strategie zasilania LPG i sterowania dotryskiem benzyny dla każdego silnika oddzielnie.
Opracowanie takiej instalacji dedykowanej związane jest z określonymi nakładami, a firmy muszą przecież mieć na uwadze efekt ekonomiczny, który przyniesie opracowanie takiego systemu. Z tego powodu silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny, które nie są zbyt powszechnie reprezentowane na rynku prawdopodobnie zostaną opracowane pod kątem zasilania LPG znacznie później niż jednostki bardziej popularne.
Dotrysk benzyny nie powoduje, że zamontowanie instalacji gazowej w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest nieopłacalne. Przecież każdy silnik zasilany LPG zużywa benzynę, choćby do rozruchu czy też do ochrony zaworów. Zatem dotrysk benzyny w silnikach z wtryskiem bezpośrednim dostosowanych do zasilania LPG nie jest czymś nadzwyczajnym i nie powoduje zmniejszenia opłacalności użytkowania samochodu na LPG. Większość benzyny jest zastępowana 2-krotnie tańszym LPG, a dotryskiwana benzyna stanowi kilka do kilkunastu procent w całkowitym zużyciu paliwa przez silnik. Działy rozwoju w firmach produkujących gazowe układy zasilania cały czas opracowują nowe strategie dotrysku, które zmniejszają zużycie benzyny w czasie jazdy na LPG do absolutnego minimum.
Opłacalność zastosowania gazowego układu zasilania w silniku z bezpośrednim wtryskiem benzyny można przeliczyć w Kalkulatorze na stronie Landi Renzo Polska.
To, że kierowcy mają pewne obawy w zakresie zasilania LPG silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny jest w pewnym stopniu zrozumiałe. Natomiast niepokój budzą obawy wśród niektórych warsztatów montujących samochodowe instalacje gazowe w kontekście adaptacji takich jednostek napędowych. Powody obaw warsztatów są jednak inne.
Wiele warsztatów obawia się nowoczesnych rozwiązań, które wymagają większej wiedzy, umiejętności i wyposażenia. Wszystkie te elementy są kosztotwórcze. Utrzymanie wiedzy i umiejętności montażystów na odpowiednim poziomie wymaga stałego doszkalania załogi, co wiąże się z określonymi nakładami (koszt szkolenia, zakwaterowania w czasie jego trwania, absencja w pracy, koszty dojazdu na szkolenie), a wyposażenie, wiadomo, trzeba kupić odpowiedni sprzęt, oprogramowanie, które później wymaga stałego uaktualniania. Aby pokryć tego rodzaju wydatki nie można montować instalacji gazowych na minimalnych marżach, tzn. konkurując wyłącznie ceną. W ten sposób działające warsztaty faktycznie mają się czego obawiać, ponieważ nie mają środków na takie działania i zakupy. Warto to przemyśleć przed montażem instalacji gazowej w samochodzie. Czy warsztat, który montuje tanio może to robić dobrze? Bez dostępu do wiedzy, wyposażenia, przy użyciu marnej jakości materiałów pomocniczych. Przecież cena montażu wynika właśnie z wymienionych czynników, a oszczędzamy dzięki możliwości korzystania z 2-krotnie tańszego paliwa. Instalacja powinna być założona w odpowiedni i fachowy sposób, szczególnie jeśli mówimy o systemie do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Może to się nam podobać lub nie ale przyszłość motoryzacji wykorzystującej silniki benzynowe należy do jednostek z wtryskiem bezpośrednim. Bezsprzecznie coraz więcej samochodów wyposażonych w takie jednostki napędowe będzie pojawiać się w warsztatach zajmujących się montażem systemów LPG. Nie pozostaje zatem nic innego jak tylko szkolić się w tym zakresie i korzystać ze wsparcia technicznego jakie oferują producenci samochodowych instalacji gazowych.
Dobrym przykładem w tym zakresie jest firma Landi Renzo Polska, która jest spółką córką światowego giganta jakim jest koncern Landi Renzo - lider w zakresie dostaw instalacji gazowych na pierwszy montaż dla producentów samochodów. Są to różnego typu systemy, zarówno LPG jak i CNG.
Firma Landi Renzo Polska specjalizuje się w tzw. instalacjach 0 km, które są oferowane w autoryzowanych serwisach wielu marek. Są wśród nich także dedykowane instalacje LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Landirenzo oferuje 116 gotowych opracowań do samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem benzyny instalacji LPG. Są to auta bardzo wielu popularnych marek, wśród których można wymienić pojazdy z Grupy Volkswagena (Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen), Grupy PSA (Citroen, Peugeot) czy BMW (BMW i Mini). Oferowane są także systemy do Dacii, Renault, Fordów, samochodów Hyundai i Kia, Jaguar i Land Rover, Mazdy, Mercedesa, Mitsubishi, Nissana, Opla, Porsche, Suzuki, Toyoty czy Volvo.
Przedstawiciele Landi Renzo podkreślają, że silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są rozwiązaniem, które na długo zagości w motoryzacji, przynajmniej tej klasycznej, spalinowej opartej na silnikach o spalaniu wewnętrznym. Warsztaty nie powinny zatem unikać montażu instalacji LPG w takich samochodach.
Branża LPG co jakiś czas przechodzi zmiany wynikające z postępu w zakresie techniki silnikowej. Zmiana sposobu zasilania silników z gaźnikowego na wtrysk benzyny, najpierw jedno- późnej wielopunktowy, a teraz na wtrysk bezpośredni zawsze były powodem zmian w samochodowych instalacjach gazowych, które muszą nadążać za zmieniającymi się benzynowymi układami zasilania.
Zwiększająca się popularność silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny spowoduje, że w warsztatach będzie zwiększać się odsetek dedykowanych instalacji LPG w porównaniu z uniwersalnymi zestawami montażowymi stosowanymi do silników z wtryskiem pośrednim.
Oznacza to, że warsztaty zajmujące się montażem i obsługą samochodowych instalacji gazowych muszą systematyczne podnosić swoje kwalifikacje i umiejętności, by nadążać za coraz częstszymi zmianami w sterowaniu silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Dlatego warto na bieżąco szkolić się w zakresie montażu instalacji do takich silników i nie bać się montować w nich instalacji LPG.
Landi Renzo Polska dysponuje bardzo rozbudowanym działem wsparcia technicznego, który zajmuje się szkoleniami oraz bieżącą pomocą dla sieci warsztatowej. Terenowi doradcy techniczni Landi Renzo Polska są zawsze dostępni w regionie, za który odpowiadają i pozostają do dyspozycji warsztatów. Co więcej, w przypadku pierwszego montażu instalacji LPG w samochodzie z bezpośrednim wtryskiem benzyny możliwe jest jego przeprowadzenie w asyście technika z firmy Landi Renzo.
W początkowym okresie obecności na rynku silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny wydawały się nie lada wyzwaniem dla sektora LPG. Obecnie, po wielu latach doświadczeń, producenci oferują coraz więcej dedykowanych instalacji LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Ich ceny systematycznie maleją, precyzja działania rośnie, a co za tym idzie zmniejsza się dotrysk benzyny, a kierowcy także coraz częściej wybierają samochody wyposażone w jednostki napędowe z wtryskiem bezpośrednim z myślą o montażu w nich instalacji LPG.
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl