Tunele i podziemne parkingi wymagają szczególnych zabezpieczeń przeciwpożarowych związanych z pojazdami elektrycznymi.
Z uwagi na trudności z ugaszeniem takiego auta warto rozważyć zastosowanie w zamkniętych przestrzeniach systemu detekcji pożaru oraz skutecznej instalacji gaśniczej. Bardziej skuteczna niż woda może się okazać technologia mgły wysokociśnieniowej, która jest już wykorzystywana w krajach Europy Zachodniej.
Michał Brzeziński, ekspert SPIE Building Solutions
Okazuje się, że pożar samochodu elektrycznego jest bardzo trudny do ugaszenia, co wynika ze specyfiki samego mechanizmu palenia się baterii trakcyjnej, bo to one są najczęściej źródłem niekontrolowanego zapłonu, który może pojawić się w takim pojeździe. Z tego powodu parkingi podziemne, tunele i inne zamknięte przestrzenie, w których mogą pojawić się samochody elektryczne powinny być wyposażone w skuteczne instalacje przeciwpożarowe (do gaszenia i wykrywania pożarów), które byłyby w stanie ugasić płonący samochód elektryczny.
Jeśli zapłonowi ulegnie bateria trakcyjna auta elektrycznego to taki pożar jest bardzo trudny do ugaszenia, ponieważ jedno ogniwo baterii ulega zapłonowi od drugiego. Ponadto w procesie spalania powstają łatwopalne opary i tlen, które podsycają cały proces.
Samochody elektryczne niezwykle trudno jest ugasić. Kiedy dochodzi do zapłonu baterii, która znajduje się w aucie elektrycznym, następuje reakcja łańcuchowa - jedno ogniwo zapala się od drugiego.
Michał Brzeziński, ekspert SPIE Building Solutions
Elementy akumulatora podczas spalania produkują nowe, łatwopalne produkty (opary) oraz tlen, co podtrzymuje ogień. Ekspert zauważa, że nawet w sytuacji, kiedy auto elektryczne zacznie się palić na otwartej przestrzeni, np. na drodze, trudno ten pożar opanować. Jest to praktycznie niemożliwe do opanowania samą wodą. W Polsce straż pożarna nie jest przygotowana do tego, żeby ugasić takie auto. W innych europejskich krajach, np. w Holandii lub Skandynawii, opracowano system gaszenia z wykorzystaniem kontenerów morskich wypełnionych wodą. Płonące auto jest wkładane do takiego kontenera za pomocą dźwigu i po zamknięciu ogniwa się wypalają.
Parkingi podziemne w Polsce mają zabezpieczenia przeciwpożarowe, najczęściej instalacje tryskaczowe, ale są one niewystarczające w przypadku pożaru pojazdów elektrycznych. Mają zbyt małą wydajność, a baterie litowo-jonowe w samochodach elektrycznych trzeba mocno schładzać, żeby pożar się nie rozprzestrzenił. Z kolei w tunelach drogowych brakuje najczęściej jakichkolwiek zabezpieczeń przeciwpożarowych, spotykane jest jedynie oddymianie.
Michał Brzeziński, ekspert SPIE Building Solutions
Tunele drogowe o długości ponad 100 metrów nie są częstym zjawiskiem w Polsce. Obecnie ich łączna długość wynosi około 8,5 km, ale w przyszłości będzie się to zmieniać. Po udostępnieniu kierowcom tunelu na Zakopiance łączna długość tuneli drogowych w naszym kraju będzie wynosić 10,5 km.
Ekspert SPIE Building Solutions ocenia, że dla zamkniętych przestrzeni lepszym rozwiązaniem niż tradycyjne tryskacze są instalacje wykorzystujące mgłę wysokociśnieniową. W ich przypadku litr wody wystarcza na powierzchnię od 60 do 250 m² (przy tryskaczach jest to zaledwie 1-6 m²). Instalacje te służą więc do gaszenia, a nie - jak w przypadku instalacji tryskaczowej - tylko do ograniczenia rozprzestrzeniania się pożaru.
W przypadku wysokociśnieniowej mgły wodnej wysoka intensywność parowania umożliwia odbiór ogromnej ilości ciepła ze źródła pożaru - około 2,3 MJ na litr wody. Wypiera miejscowo tlen z przestrzeni spalania poprzez natychmiastowe odparowanie. Poprzez efekt schładzania strefy spalania i ogromny odbiór ciepła ryzyko rozprzestrzenienia pożaru i ponownego zapłonu jest zminimalizowane.
Michał Brzeziński, ekspert SPIE Building Solutions
Ponadto wysokociśnieniowa mgła wodna ma jeszcze inne zalety. Wielkość kropli poniżej 300 mikrometrów pozwala na łatwe połączenie się z cząsteczkami dymu i skuteczne ograniczenie zadymienia w miejscu pożaru. Dodatkowo mgła gaśnicza jest nieszkodliwa dla ludzi, więc ułatwia opuszczenie obiektu przez kierowców i innych użytkowników oraz wejście do środka ekipy gaśniczej.
Okazuje się, że parkowanie samochodów elektrycznych stanowi poważny problem, znacznie większy niż w przypadku samochodów zasilanych paliwami tradycyjnymi, w tym LPG. Autogaz wymusza jedynie odpowiednio dostosowaną i wyposażoną w odpowiednie czujniki instalację wentylacyjną. W przypadku samochodów elektrycznych zmiany wymaga cały system gaśniczy. To jeden z aspektów związanych z użytkowaniem samochodów elektrycznych, który dotychczas nie jest uwzględniany w budowie garaży czy parkingów. To jednak zadanie dla urzędników, tworzących różnego rodzaju regulacje. Jest jednak wiele bardziej "przyziemnych" problemów związanych z użytkowaniem samochodów elektrycznych, o których pisaliśmy w wielu artykułach, najczęściej zestawiając napęd elektryczny z samochodami zasilanymi LPG.
"Samochód elektryczny czy z LPG? Który tańszy?"
"LPG kontra elektryk - co się bardziej opłaca?"
"Koniec LPG czy koniec elektryków?"
"Czy dopłaty do elektryków zabiją elektromobilność?"
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl