W komunikacie Stadtwerke Muenchen (SWM) czytamy, że firma nie może już utrzymywać cen za ładowanie samochodów elektrycznych na publicznych stacjach ładowania na dotychczasowym poziomie z uwagi na wysokie ceny energii i ogólny wzrost kosztów.
Od kwietnia ceny wzrosną dość drastycznie, bo od 30 do ponad 80%. 1 kwietnia 2022 r. cena energii elektrycznej na stacjach wolnego ładowania AC (prąd zmienny) wzrośnie z 0,38 do 0,49 euro za kilowatogodzinę (kWh). Na szybkich stacjach DC, ładujących prądem stałym, wzrost będzie jeszcze większy. Opłata wzrośnie z 0,38 do 0,69 euro za kWh.
Spółka komunalna Stadtwerke Muenchen (SWM) obsługuje w Monachium 576 publicznych stacji ładowania AC (wolnych) i 17 stacji ładowania DC (szybkich)
Dziennikarze "Abendzeitung Muenchen" przeliczyli te podwyżki na koszt ładowania małego samochodu elektrycznego, po którym dysponuje on zasięgiem około 300 km.
Obecnie koszt ładowania takiego auta wynosi 25 euro (niezależnie od rodzaju ładowarki - AC czy DC). Od 1 kwietnia będzie to kwota około 32 euro, jeśli jest ładowany powoli oraz 45,45 euro jeśli użyjemy ładowarki szybkiej.
Wzrost cen wymusza na kierowcach korzystających z sieci ładowarek Stadtwerke Muenchen (SWM) podpisanie nowych umów z wyższymi stawkami. Koszty nowych kart do ładowania wzrosną z 5 do 11,90 euro. Jednak każdy kto podpisze umowę do 31 marca 2022 r. będzie mógł korzystać z dotychczasowej karty do ładowania.
Grupa radnych OeDP w monachijskim ratuszu domaga się powstrzymania wzrostu cen za ładowanie elektryków.
Monachium od dziesięcioleci przekracza limity zanieczyszczenia powietrza obowiązujące w przepisach UE. Nagłe wzrosty cen przynoszą efekt przeciwny do zamierzonego.
Tobias Ruff, radny partii OeDP
Radni podkreślają, że władze miejskie przeznaczyły na stacje ładowania duże pieniądze i wsparło programy dotyczące e-mobilności. Celem było osiągniecie poziomu 80% aut bezemisyjnych w Monachium do 2025 r.
Nagłe podwyżki cen samochodów elektrycznych i brak zachęty przynosi efekt przeciwny do zamierzonego
Tobias Ruff, radny partii OeDP
W Niemczech litr autogazu kosztuje 0,92 euro zł/l (4,17 zł/l) podczas gdy benzyna 1,81 euro/l (8,20 zł/l).
Jak widać realia związane z samochodami elektrycznymi zmieniają się dość gwałtownie, na co z pewnością mają wpływ ceny podstawowych nośników energii, które ostatnio z różnych przyczyn bardzo wzrosły. Klasyczne paliwa silnikowe także mają znacznie wyższe ceny, włącznie z LPG.
Autogaz cały czas jednak pozostaje 2-krotnie tańszy od benzyny i właśnie staje się tańszy niż prąd stosowany w samochodach elektrycznych, co jeszcze kilka lat temu wydawało się mało realne.
W tabeli poniżej zestawiliśmy koszty użytkowania niewielkiego samochodu elektrycznego (na podstawie w.w. danych z dziennika "Abendzeitung Muenchen") z kosztem użytkowania samochodu na LPG.
Koszt 1 km na prądzie | Koszt 1 km na LPG | ||
Przed podwyżką | Po podwyżce | ||
Ładowanie wolne AC | 0,38 zł | 0,48 zł | 0,29 zł*, 0,42 zł** |
Ładowanie szybkie DC | 0,38 zł | 0,69 zł |
* zużycie LPG samochodu porównywalnego - 7 l/100 km,
** zużycie LPG samochodu większego - 10 l/100 km,
cena LPG w Niemczech - 0,92 euro (14.02.2022),
kurs euro - 4,53 zł (18.02.2022)
Jak wskazują dane zamieszczone w tabeli, porównywalny samochód zasilany LPG, nawet przed wspomnianą podwyżką cen energii elektrycznej w stacjach ładowania w Monachium, był tańszy w użytkowaniu niż samochód elektryczny. Obrazuje to różnica w kosztach przejechania 1 km wynosząca 9 gr. Po podwyżce różnica wzrośnie do 19 gr na jednym kilometrze (19 zł/100 km).
Po raz kolejny wykazaliśmy, że LPG jest znakomitym rozwiązaniem do zasilania samochodów (przynajmniej najlepszym z obecnie dostępnych). Jest to dojrzała i dopracowana technologia, a w związku z tym stosunkowo tania. Baza stacji i logistyka dostaw autogazu są znakomicie rozwinięte, a samo paliwo jest 2-krotnie tańsze od benzyny. Planowane szersze wprowadzenie bioLPG nie wymaga żadnych zmian w samochodach ani w infrastrukturze do magazynowania czy tankowania, ponieważ chemicznie jest to to samo, co klasyczne LPG, paliwo. Jednak jego zastosowanie ograniczy emisję CO2 praktycznie do zera.
Czego chcieć więcej?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl