Żaden z obowiązujących w Polsce przepisów nie definiuje zakazu wjazdu pojazdów z instalacją LPG do garaży podziemnych, a umieszczany przy wjazdach do tego typu obiektów znak wzorowany na obowiązujących znakach zakazu formalnie nie istnieje. Nie ma go w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31.7.2002 r. w sprawie znaków i sygnałów drogowych.
Taki znak faktycznie w polskim porządku prawnym nie obowiązuje ale jego znaczenie jest chyba zrozumiałe dla wszystkich kierowców. Właściciele i zarządcy garaży podziemnych najczęściej właśnie w taki sposób oznakowują te obiekty, które nie są dostosowane do parkowania samochodów z instalacją LPG. Takie oznakowanie to wymóg prawny. Wzór oznakowania niestety nie jest określony, dlatego spotyka się różnego rodzaju tablice, używane są także obowiązujące znaki drogowe (patrz drugie zdjęcie w artykule). Wydaje się jednak, że oznaczenie bazujące na obowiązującym wzorze znaku zakazu jest najbardziej czytelne i jednoznaczne.
Wprowadzona w 2009 r. nowelizacja rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12.4.2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, w § 108 ust. 1 pkt 4 mówi o tym, że w garażu zamkniętym należy stosować wentylację: mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan, w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu.
Nowelizacja ta (z 12.3.2009 r.) dotyczy jedynie budynków nowo projektowanych oraz istniejących, w przypadku ich odbudowy, rozbudowy, nadbudowy, przebudowy oraz zmiany sposobu użytkowania.
W garażach, które zostały wybudowane przed wejściem w życie powyższej nowelizacji o obowiązku stosowania wentylacji mechanicznej, o możliwości parkowania samochodów zasilanych LPG decyduje właściciel lub zarządca obiektu.
Obowiązek oznaczenia garaży, które są lub nie są dostosowane do parkowania pojazdów wyposażonych w instalację LPG wynika z § 4 ust. 2 pkt. 5 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 7.6.2010 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów.
Mówi się w nim o tym, że właściciele, zarządcy lub użytkownicy budynków oraz placów składowych i wiat, z wyjątkiem budynków mieszkalnych jednorodzinnych: umieszczają, przy wjazdach do garaży zamkniętych z podłogą znajdującą się poniżej poziomu terenu, czytelną informację o dopuszczeniu lub niedopuszczeniu parkowania w tych garażach samochodów zasilanych gazem płynnym propan-butan, o których mowa w przepisach techniczno-budowlanych.
W praktyce oznacza to, że właściciel lub zarządca budynku, w którym funkcjonuje taki garaż jest zobligowany do poinformowania, korzystających z niego kierowców o tym czy można w nim parkować samochody zasilane autogazem.
Oba cytowane przepisy nie zakazują wprost parkowania pojazdom z instalacjami LPG w garażach, w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu gruntu, definiują one wymagania dla właścicieli i zarządców takich obiektów.
Pierwszy z nich mówi o warunkach technicznych – wentylacji, którą musi zapewnić inwestor, chcąc umożliwić w garażu parkowanie samochodów z LPG.
Niestety, jeśli inwestor nie ma takiej woli, może takich urządzeń nie zamontować. Wtedy, w zgodzie z drugim przepisem, informuje kierowców o niedostosowaniu garażu do parkowania pojazdów pojazdów z LPG i problem z głowy.
Niestety, dla 3 mln 250 tys. samochodów korzystających w Polsce z LPG (wg ACEA) nie jest to rozwiązanie problemu. Blisko 14% wszystkich samochodów poruszających się po naszych drogach jest pozbawionych możliwości skorzystania z tak oznakowanych parkingów czy garaży.
Zacytowane przepisy dają inwestorowi wybór. Albo zastosuje wentylację mechaniczną uruchamianą detektorami wykrywającymi obecność LPG i umożliwi korzystanie z garażu położonego poniżej poziomu terenu samochodom zasilanym LPG, albo poinformuje kierowców, wieszając stosowną tablicę ("znak drogowy"), że nie jest on przeznaczony dla samochodów wyposażonych w instalacje LPG. Jak myślicie, które z rozwiązań łatwiej wdrożyć?
Wydaje się, że częściowym wyjściem z tej osobliwej sytuacji prawnej, która w praktyce dyskryminuje właścicieli samochodów dostosowanych do zasilania LPG, mogłoby być wprowadzenie dla deweloperów obowiązku dostosowywania garaży podziemnych do parkowania samochodów z LPG. W końcu chodzi o 3,25 mln samochodów, a z punktu widzenia całej inwestycji, czyli budynku, pod którym znajduje się garaż podziemny nie są to dla inwestora znaczące kwoty. Z pewnością dla kierowców, którzy zainwestowali w ekologiczny, gazowy układ zasilania był to proporcjonalnie znacznie większy wysiłek finansowy. Dlaczego zatem osoby czerpiące duże korzyści ze swojej działalności, czyniąc (zgodnie z przepisami) pozorne oszczędności, szkodzą w istocie wielu kierowcom, potencjalnie swoim klientom?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl