Na polskim rynku udział samochodów z napędem LPG wynosi obecnie 14,3%. Największy odsetek samochodów napędzanych autogazem w Polsce jest w województwie łódzkim - 20,4%. Możliwości LPG jako paliwa silnikowego są zatem jeszcze w dużej mierze niewykorzystane. Autogaz ma bardzo duży potencjał rozwoju w Polsce i na wielu innych rynkach. Tym bardziej, że udział pojazdów benzynowych na krajowym rynku wynosi prawie 54%. Potencjalnie większość z nich może zostać dostosowanych do zasilania LPG.
Branża LPG (producenci samochodowych instalacji gazowych i warsztaty montujące) ma zatem jeszcze sporo pracy przy konwersji samochodów benzynowych na LPG.
Podobnie jak inne branże także sektor autogazu osiągnął pewien stopień dojrzałości. Obecnie samochodu nie da się poddać konwersji na zasilanie LPG w 40 minut jak to miało miejsce w przypadku Polonezów, które opanowały nasze drogi w latach 90.
Na montaż instalacji LPG w nowoczesnym samochodzie często trzeba poświęcić nawet 2 dni. Pokazuje to jak bardzo skomplikowały się samochody i układy zasilania ich silników.
Niezmienna pozostała tylko oszczędność, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę fakt, że najnowocześniejsze jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny, pracując na LPG zużywają także niewielką ilość benzyny.
Technologia LPG dysponuje sprawdzonymi rozwiązaniami, które przy odpowiednim wykorzystaniu mogłyby ograniczyć emisję spalin branży transportowej. Zalety paliwa LPG są w tym względzie niezaprzeczalne o czym pisaliśmy w artykule "Wyniki emisji spalin samochodów LPG", a oferowane rozwiązania dojrzałe i przetestowane.
Dziś jednak skupiamy się na aspekcie ekonomicznym użytkowania samochodów z instalacjami gazowymi. Pojazd wyposażony w samochodową instalację LPG jest 2-krotnie tańszy od benzynowego pod względem kosztów użytkowania i co ciekawe im intensywniej jest użytkowany, tym większe generuje oszczędności.
Przy rozważaniu adaptacji samochodu na zasilanie LPG zawsze bierzemy pod uwagę przebieg wykonywany przez pojazd. Nawet jeśli nasze kalkulacje co do opłacalności montażu samochodowej instalacji LPG nie do końca nas przekonują to trzeba wziąć pod uwagę jeszcze jeden aspekt wynikający właśnie z postawionej na początku tezy na temat zależności między intensywnością użytkowania a oszczędnościami.
Chodzi o to, że samochód po adaptacji na LPG jest znacznie intensywniej użytkowany niż przed, co wynika z kosztów eksploatacji. Dysponując samochodem z LPG często koszty związane z paliwem są na tyle małe dla budżetu domowego, że za bardzo się nad nimi nie zastanawiamy i dużo łatwiej podejmujemy decyzję o używaniu auta, nawet na krótszych dystansach, na których teoretycznie jest to nieopłacalne.
Rozważymy to na dwóch przykładach. Pierwszym jest...
Weźmy pod uwagę średniej klasy samochód z silnikiem z wtryskiem pośrednim, około 1,5-litrowym, w 4-cylindrowym, rzędowym układzie konstrukcyjnym, który użytkowany w mieście zużywa około 8 litrów benzyny na 100 km.
Przy obecnej średniej cenie benzyny wynoszącej w Polsce 4,44 zł za litr (notowanie e-petrol z 7 października 2020 r.) pokonanie 100 km w warunkach ruchu miejskiego kosztuje 35,52 zł.
Po konwersji na zasilanie LPG (instalacja do takiego silnika kosztuje około 3 000 zł) samochód będzie zużywał około 9,2 l LPG (objętościowo 15% więcej niż benzyny, co wynika z właściwości LPG). Pokonanie 100 km będzie zatem kosztowało 18,31 zł (średnia cena litra LPG wg notowania e-petrol z 7 października 2020 r. wynosi 1,99 zł).
Przy obowiązujących obecnie cenach paliw oszczędność na LPG w stosunku do poruszania się na benzynie wynosi zatem 17,21 zł. Na dystansie 24 tys. km, który często pokonujemy w ciągu roku, oszczędności wyniosą 4 131 zł.
Oznacza to, że kwota, którą należy zainwestować w samochodową instalację LPG zwróci się po 14,5 tys. km., czyli w ciągu 9 miesięcy użytkowania.
Drugim przypadkiem jaki rozważymy jest...
Rozważmy jeszcze, powszechnie uważany za "trudniejszy ekonomicznie" przypadek samochodu wyposażonego w silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w którym zastosowano dotryskową instalację LPG.
Wiele osób poddaje w wątpliwość opłacalność takiego rozwiązania, które w czasie pracy silnika na LPG dawkuje jeszcze niewielką ilość benzyny.
Przy założeniu takiego samego zużycia benzyny (8 l/100 km) po konwersji na zasilanie LPG, której koszt wynosi około 4 500 zł, samochód będzie pokonywał 100 km za kwotę 20,89 zł.
Różnica w kosztach przejechania 100 km na benzynie i gazie wynosi zatem 14,63 zł. To także dość spora kwota, która pozwala oszczędzić w ciągu 24 tys. km przebiegu 3 511 zł czyli ponad połowę kosztów jakie trzeba ponieść na montaż samochodowej instalacji gazowej do silnika z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Po 15 miesiącach koszt instalacji amortyzuje się i zaczynamy notować oszczędności "na czysto".
Jak widać z powyższych przykładów użytkowanie auta na LPG, nawet jeśli jest to samochód wyposażony w silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, wymagający zastosowania dotryskowej instalacji LPG zużywającej także benzynę jest cały czas znakomitą alternatywą dla jazdy na samej benzynie. Oprócz ograniczenia kosztów użytkowania samochód zasilany LPG emituje znacznie mniej szkodliwych składników spalin, co miejmy nadzieję, zostanie w najbliższym czasie docenione w dużo większym zakresie.
Nie wierzysz, że LPG się opłaca? Przelicz sam w Kalkulatorze gazeo.pl
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl