Alan Murphy jest tymczasowym prezesem i dyrektorem generalnym Kanadyjskiej Organizacji Gazu Płynnego (Canadian Propane Association). Na wirtualnych łamach Saltwire Network podjął on polemikę z komentarzami Thomasa Arnasona McNeila z Ecology Action Center, które przedstawiały zalety przejścia z napędu dieslowskiego na elektryczny w autobusach szkolnych.
Jak się nietrudno domyślić miał on odmienne zdanie na ten temat. Poniżej jego wypowiedź.
Chcę poruszyć kilka kwestii,
Po pierwsze, zamiana autobusów szkolnych z dieslowskich na elektryczne nie zmniejszy emisji gazów cieplarnianych. W rzeczywistości w tym scenariuszu jest ona wręcz zwiększana. Dlaczego? Ponieważ według Kanadyjskiego Urzędu Regulacji Energetyki "Głównym źródłem wytwarzania energii elektrycznej w Nowej Szkocji jest węgiel, stanowiący ponad 60% całkowitej produkcji w prowincji w 2018 r.". Energia elektryczna jest również wytwarzana przez spalanie paliw o wysokiej zawartości węgla, takich jak koks naftowy i olej opałowy. Wykorzystywany jest również gaz ziemny, który w około 95% składa się z metanu, który jest gazem cieplarnianym samym w sobie. Łącznie około 75% energii elektrycznej w Nowej Szkocji pochodzi z tych paliw.
Zgodnie z kanadyjskim standardem ochrony środowiska i zmian klimatycznych, emisyjność energii elektrycznej produkowanej w Nowej Szkocji wynosi 245 g/MJ. W całej Kanadzie te wskaźniki są wyższe tylko w Nunavut. Dla porównania w Quebecu emisyjność energii elektrycznej wynosi 7 g/MJ.
W przypadku propanu mówimy o emisyjności rzędu 76 g/MJ. W Nowej Szkocji istnieje kilka odnawialnych źródeł produkcji energii elektrycznej. Jednak energia pochodząca z wiatru i słońca jest niestabilna. Biomasa, pływy i energia wodna odpowiadają tylko za niewielkie ilości produkowanej energii elektrycznej. Jeśli warunki pogodowe są odpowiednie to jedna czwarta energii elektrycznej produkowanej w Nowej Szkocji może pochodzić ze źródeł odnawialnych.
Po drugie, jedną z zalet, na które wskazuje pan McNeil, jest fakt, że energia elektryczna zmniejsza emisję pojazdu do zera. To prawda, samochody elektryczne nie emitują bezpośrednio spalin ale paliwem do wytwarzania energii elektrycznej nadal jest głównie węgiel.
Przyjrzyjmy się teraz przejściu autobusów z zasilania dieslowskiego na propan (LPG). Jest on produktem ubocznym w wydobyciu gazu ziemnego, ale nie zawiera metanu. Propan nie jest gazem cieplarnianym przed spalaniem. W przypadku wycieku nie degraduje atmosfery, ziemi ani wody. Jeśli chodzi o emisję z rury wydechowej, propan emituje o około 96% mniej związków azotu niż autobusy z silnikiem Diesla.
Jeśli więc celem jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych i zapewnienie czystszego powietrza uczniom, przejście na autobusy szkolne zasilane propanem jest jedynym wyborem. Biorąc pod uwagę ekonomię to każdy elektryczny autobus szkolny kosztuje około trzy razy więcej niż szkolny autobus na propan. A koszt energii elektrycznej w Nowej Szkocji jest jednym z najwyższych.
W Nowej Szkocji istnieje ważny przykład ograniczania emisji gazów cieplarnianych za pomocą szkolnych autobusów zasilanych propanem. Od roku szkolnego 2020 Southland Transportation przewozi uczniów Halifax do szkoły 144 autobusami gazowymi. Firma Southland oszacowała, że wprowadzenie tych autobusów do użytku oznacza redukcję o 624 tony dwutlenku węgla w skali roku w porównaniu z autobusami napędzanymi olejem napędowym.
Rezultatem przejścia z diesli na elektryczne autobusy szkolne jest wyższa emisja gazów cieplarnianych i wyższe koszty. Dzięki szkolnym autobusom zasilanym propanem emisja gazów cieplarnianych i koszty są ograniczane, ponieważ niższe są koszty paliwa i koszty obsługi pojazdów w porównaniu z autobusami wyposażonymi w silniki Diesla.
Tak długo, jak energia elektryczna w Nowej Szkocji jest uzależniona od paliw o wysokiej emisji (węgiel, koks i ropa naftowa), ładowanie autobusu szkolnego lub jakiegokolwiek innego nie będzie ani czyste, ani tanie. Wybór szkolnych autobusów zasilanych propanem (LPG) to znacznie czystsza i tańsza opcja.
Alan Murphy, tymczasowy prezes i dyrektor generalny Canadian Propane Association
To kolejna w ostatnim czasie wypowiedź, wykazująca w otwarty sposób, tylko z wykorzystaniem merytorycznych argumentów, wyższość zastosowania LPG w pojazdach w porównaniu z napędem elektrycznym. Takie sygnały płyną z coraz większej liczby środowisk z różnych zakątków świata. Opierają się one na przesłankach ekologicznych albo na ekonomii, a najczęściej te dwa argumenty występują wspólnie. Technologie ekologiczne muszą być tanie i ogólnodostępne, ponieważ w innym przypadku ich rozwój będzie wymagał dopłat, czyli będziemy finansować je wspólnie. Technologia LPG już wykazuje wyższość nad innymi, a jeszcze nie powiedziała ostatniego słowa, którym jest obecnie bioLPG, czyli odnawialne paliwo, takie samo jak klasyczne LPG (o identycznym składzie chemicznym) ale z zerową emisją CO2. Upowszechnienie tego paliwa na rynku może być prawdziwą rewolucją i to nie tylko w motoryzacji.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl