Zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych zmniejsza negatywny wpływ sektora transportu na środowisko, a tym samym na zdrowie ludzi i jakość powietrza. Ponadto ułatwia Polsce osiągnięcie unijnego celu jakim jest 14%-procentowy udział paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie a także zmniejsza zależność od paliw kopalnych. Realizacja tego celu przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu.
Wprowadzanie na rynek paliw silnikowych z coraz większym udziałem biokomponentów wynika z polityki klimatycznej Unii Europejskiej, która na podstawie stosownych przepisów zakłada stopniowe zwiększanie udziału energii odnawialnej w transporcie.
W krajowym systemie prawnym realizację tych celów zapewnia Narodowy Cel Wskaźnikowy (NCW), który został wprowadzony w 2006 r. przepisami ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, który zakłada sukcesywny wzrost udziału składników odnawialnych w paliwach.
Poprzez wprowadzenie 95-oktanowej benzyny E10, która zawiera dwukrotnie większą ilość biokomponentów (10%) niż obecnie oferowane benzyny (5%) ogranicza się zużycie paliw kopalnych w transporcie, co jest związane z koniecznością zmniejszenia emisji szkodliwych składników spalin oraz ograniczeniem importu ropy naftowej, głównie z Rosji.
Jednak nie wszystkie samochody (chodzi o układy paliwowe starszych pojazdów wyprodukowanych przed 2010 r.) są dostosowane do użytkowania paliwa o takim udziale bioetanolu. Zwiększona zawartość tego składnika, który jest związkiem silnie higroskopijnym powoduje, że paliwo może zawierać większe ilości wody. Może to powodować korozję w układach paliwowych z negatywnym skutkiem dla działania wtryskiwaczy w układach bezpośredniego wtrysku benzyny, czego przykładem mogą być starsze układy zasilania silników FSI.
Zawartość biokomponentów może mieć także destrukcyjny wpływ na elementy gumowe, uszczelnienia i przewody paliwowe.
Ponadto paliwo E10 szybciej się starzeje (rozwarstwia). W porównaniu do benzyny E5 ma o połowę krótszy okres przydatności (6 miesięcy vs 3 miesiące), co może być powodem kłopotów w pracy rzadziej używanych samochodów, czy też innych urządzeń (kosiarek, łodzi).
Z uwagi na niższe wskaźniki energetyczne, silnik użytkowany na benzynie E10 może mieć nieco większe zużycie paliwa.
Benzyna o liczbie oktanowej 98 pozostanie jedynym paliwem do silników o zapłonie iskrowym w formule E5, czyli z 5-procentowym udziałem bioetanolu i można ją będzie bez problemu tankować do wszystkich pojazdów, które nie mogą być zasilane paliwem E10. Sęk w tym, że dziewięćdziesiątka ósemka jest znacznie droższa od dziewięćdziesiątki piątki.
Samochody, które nie mogą być użytkowane na paliwie E10 mogą być z powodzeniem poddane konwersji na zasilanie LPG (nie zawiera ono żadnych biododatków), co z pewnością pozwoli na ich dalszą bezproblemową eksploatację.
Zużywana w niewielkiej ilości benzyna z dziesięcioprocentowym udziałem bioetanolu (przy rozruchu, czy w ramach dotrysku w samochodach z bezpośrednim wtryskiem) będzie miała z pewnością znacznie mniejszy destrukcyjny wpływ na benzynowy układ paliwowy niż w przypadku jej używania cały czas, przy zasilaniu wyłącznie benzyną.
Drugim aspektem za stosowaniem LPG w samochodach zamiast paliwa E10 jest to, że z uwagi na inne jego własności, proces spalania w silnikach nim zasilanych może w pewnych warunkach przebiegać nieprawidłowo, na zubożonej mieszance paliwowo-powietrznej, która generuje znacznie wyższe temperatury negatywnie wpływające na elementy głowicy (zawory i gniazda zaworowe) oraz turbosprężarkę i katalizator spalin.
Montaż instalacji LPG i jej odpowiednia kalibracja zapewniają właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej (gazowo-powietrznej) i prawidłową pracę jednostki napędowej bez zagrożenia zasilaniem mieszanką ubogą i będącą jej konsekwencją możliwością przegrzania elementów silnika, nawet pomimo niższej prędkości spalania i wynikającego z niej dłuższego oddziaływania wysokiej temperatury na ścianki komór spalania.
Bazy pojazdów, które mogą być użytkowane z wykorzystaniem benzyny E10 są publikowane przez wiele instytucji, m. in. przez DAT – Deutsche Automobil Treuhand czy Europejskie Stowarzyszenie Producentów Pojazdów (ACEA – Association des Constructeurs Européens d'Automobiles).
Nasze Ministerstwo Klimatu i Środowiska uruchomiło specjalną wyszukiwarkę pozwalającą na sprawdzenie kompatybilności samochodów danej marki z konkretnego rocznika z paliwem E10. Niestety narzędzie to zawiera błędy, wynikające z ułomności bazy pojazdów i wskazuje np. możliwość zastosowanie E10 w elektrycznym Renault Zoe czy w kilku silnikach Diesla różnych marek.
Modele sprzed 2008 r.
Modele z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 1 stycznia 2011 roku.
Modele sprzed stycznia 1998 r.
Modele wyprodukowane przed marcem 2018 r.
Informacje na temat możliwości zasilania benzyną E10 można uzyskać w Centrum Obsługi Klienta Cadillac pod adresem e-mail cadillac.europe@gm.com oraz pod bezpłatnym numerem telefonu międzynarodowego 00800 8680 88006.
Modele wyprodukowane przed 1 stycznia 2000 r. oraz model C5 z silnikiem 2.0 HPI.
Modele wyprodukowane przed rokiem modelowym 2006 z silnikami spełniającymi normę emisji spalin poniżej Euro 4:
Informacje te dotyczą pojazdów w stanie oryginalnym. Na przydatność benzyny E10 może mieć wpływ, zwłaszcza w starszych samochodach Chevrolet, zastosowanie nieoryginalnych części.
Informacje na temat możliwości zasilania benzyną E10 można uzyskać w Centrum Obsługi Klienta Corvette, e-mail corvette.europe@gm.com oraz pod bezpłatnym numerem telefonu międzynarodowego 00800 8680 88006.
Modele sprzed roku modelowego 1989.
*Skontaktuj się z dealerem lub dystrybutorem Daihatsu, aby potwierdzić kompatybilność E10 dla konkretnego pojazdu.
Modele sprzed roku modelowego 1995 i wszystkie, które nie korzystają z silników benzynowych z wtryskiem paliwa.
Informacje na temat możliwości zasilania benzyną E10 można uzyskać w Centrum Obsługi Klienta Hummer, e-mail hummer.europe@gm.com oraz pod bezpłatnym numerem telefonu międzynarodowego 00800 8680 88006.
Modele sprzed roku modelowego 1992.
Modele sprzed roku modelowego 2000 oraz:
Modele sprzed roku modelowego 1996.
Modele sprzed stycznia 1998 r. oraz:
Modele wyprodukowane przed 2002 r.
Modele sprzed 1985 r. oraz pojazdy z silnikami niewyposażonymi w katalizatory trójdrożne oraz z silnikami gaźnikowymi.
Modele sprzed roku 2000.
Modele wyposażone w silnik GDI (z bezpośrednim wtryskiem benzyny) z 2007 roku.
Modele wyprodukowane przed 1 stycznia 2000 r.
Modele Vectra, Signum oraz Zafira z silnikiem benzynowym o pojemności 2,2 litra z bezpośrednim wtryskiem paliwa (kod silnika Z22YH).
Modele wyprodukowane przed 1 stycznia 2000 r. oraz model 406 2.0 HPI.
Modele sprzed roku modelowego 1998 i wszystkie modele Boxster z silnikami benzynowymi sprzed roku modelowego 1997 oraz model Carrera GT.
Modele sprzedawane przed 1 stycznia 1997 r. oraz:
oraz następujące modele wprowadzone w okresie od 1 stycznia 2000 r. do 31 grudnia 2002 r.:
Modele sprzed roku modelowego 2003, czyli sprzed premiery modelu Phantom.
Modele wyprodukowane przed styczniem 1998 r. oraz:
Modele wyprodukowane przed 1979 r.
Modele sprzed roku modelowego 1989 oraz:
Modele wyprodukowane przed 1 stycznia 1991 r.
Modele z pierwszą generacją silników FSI z lat modelowych 2000 do 2006 powinny być zasilane benzyną E5 lub benzyną niezawierającą etanolu. Są to:
Modele sprzed 1976 roku oraz ograniczona liczby modeli S40/V40 z silnikiem typu 1.8 GDI, które wyprodukowano w połowie lat 90.
Jak widać liczba samochodów, które nie mogą być zasilane benzyną E10 jest całkiem spora. Ich właściciele mogą tankować paliwo E5, które od początku 2024 r. będzie dostępne tylko jako benzyna 98-oktanowa, która już dzisiaj kosztuje ponad 7 zł za litr.
Mogą także zdecydować się na konwersję swoich aut na zasilanie LPG, co pozwoli obniżyć koszty użytkowania o ponad połowę w stosunku do kosztów, które ponieśliby tankując paliwo 98-oktanowe.
A wszystko to przy zachowaniu walorów ekologicznych benzyny E10 związanych ze zmniejszeniem emisji szkodliwych składników spalin ponieważ LPG jest paliwem niskoemisyjnym.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl