Jak przyznaje czeski portal autosalon.tv, marki motoryzacyjne obecne w Europie przestały interesować się samochodami zasilanymi LPG, mocno zaniedbując ten segment rynku. W ofercie pozostało niewiele modeli aut z możliwością napędu LPG w porównaniu z sytuacją jeszcze sprzed około 10 lat. W rynku powstała luka, którą skrzętnie wypełniają inne marki, np. chińskie.
GWM (Great Wall Motors) to globalna firma zajmująca się produkcją, projektowaniem, badaniami i rozwojem samochodów i części, ich sprzedażą oraz serwisem. Firma jest właścicielem następujących marek samochodów: HAVAL, WEY, ORA, TANK i GWM Pickup.
Chińska marka GWM jest reprezentowana w Czechach przez firmę Exforest mającą swoją siedzibę w miejscowości Kladno (około 30 km na zachód od Pragi).
Firma ta wprowadziła na czeski dwa pick-upy. Są to: GWM Poer i GWM Steed 7, które można kupić także w wersjach dostosowanych do zasilania LPG.
Jak twierdzi czeski portal autosalon.tv w strukturze sprzedaży tych pojazdów dominują wersje zasilane gazem płynnym (LPG), które stanowią aż 98% wszystkich dostarczanych na czeski rynek aut marki GWM.
W samochodzie GWM Poer stosowana jest jednostka napędowa z bezpośrednim wtryskiem benzyny 2.0 GDIT (Great Wall GW4C20B). Jest to silnik o pojemności skokowej 1 967 cm³, który dysponuje mocą 190 KM i maksymalnym momentem 360 Nm. Ta jednostka napędowa jest doposażana w gazowy układ zasilania polskiego producenta.
Samochód GWM Steed 7 ma silnik z pośrednim wtryskiem benzyny o pojemności skokowej 2 378 cm³, który dysponuje momentem obrotowym o wartości 315 Nm a jego moc jest określana na 148 KM. Na oficjalnej stronie internetowej czeskiego importera znajduje się informacja, że dostawcą instalacji gazowej jest wspomniany polski producent, ale na zdjęciach z testu tego samochodu wykonanego rzez portal garaz.cz wyraźnie widać w komorze silnikowej komponenty Landi Renzo. Potwierdza to także wypowiedź przedstawiciela GWM Czechy zamieszczona w artykule w portalu autosalon.tv.
GWM Steed 7 jest wyposażony w silnik Mitsubishi 2,4 l i fabryczną instalację LPG firmy Landi Renzo. W modelu GWM Poer, który wyposażony jest w silnik z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa.
Patrik Cemus, GWM Czechy
Jak podaje czeskie Stowarzyszenie Importerów Samochodów (SDA – Svaz dovozcu automobilu) w 2022 r. zarejestrowano w Czechach 3 214 nowych samochodów LPG. W 2023 r., biorąc pod uwagę ten sam okres, jest około 500 sztuk mniej rejestracji takich aut.
Znacznie więcej jest w Czechach konwersji samochodów już używanych na LPG. Ich liczba jest szacowana na ponad 3 000.
Bardzo duże zainteresowanie LPG w 2022 roku wynikało głównie z zawirowań cenowych na rynku paliw. Dzięki niezależności od Rosji, LPG zachował stabilne ceny.
Ivan Indracek, prezes Czeskiego Stowarzyszenia LPG
Średnia cena benzyny i oleju napędowego wynosi około 40 koron za litr (11.2023), a litr LPG kosztuje średnio 18 koron, co powoduje, że użytkowanie aut na LPG jest w Czechach bardzo opłacalne.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl