W silnikach poddanych adaptacji na zasilanie gazowe benzyna pozostaje paliwem bazowym i jest zużywana do rozruchu oraz w fazie dochodzenia jednostki napędowej do temperatury przełączenia na LPG.
Silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są szczególną odmianą jednostek napędowych w kontekście zasilania gazowego ponieważ w czasie pracy na LPG nie można w nich wyłączyć wtryskiwaczy benzynowych tak jak w najpopularniejszych na rynku silnikach z pośrednim wtryskiem benzyny.
Jest to związane z miejscem ich montażu. Znajdują się one w komorach spalania, co powoduje, że są narażone na działanie bardzo wysokich temperatur. Brak przepływu benzyny, która je chłodzi powoduje ich uszkodzenie.
Z tego właśnie powodu silnik z bezpośrednim wtryskiem benzyny, poddany adaptacji na zasilanie gazowe zużywa niewielką ilość benzyny także w czasie jazdy na gazie.
Zatem to nie wszystko przez gaz. Zużycie benzyny nie wynika z właściwości LPG tylko z konstrukcji silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
W ten sposób działają instalacje dotryskowe (od dotrysku benzyny w czasie pracy na LPG) stanowiące dominujące na rynku rozwiązanie w zakresie systemów zasilania gazowego do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Do tego rodzaju jednostek napędowych są oferowane jeszcze instalacje LPG o odmiennej zasadzie działania.
LPG w stanie ciekłym jest w nich wtryskiwane bezpośrednio do komór spalania (tak jak benzyna) przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe.
Z uwagi na zmianę miejsca dawkowania paliwa gazowego, systemy bezpośredniego wtrysku LPG w stanie ciekłym przez wtryskiwacze benzynowe zakwalifikowano jako kolejną, VI generację samochodowych instalacji gazowych.
W ich przypadku silnik pracujący na LPG nie zużywa benzyny, ponieważ wtryskiwacze benzynowe są chłodzone, a ich końcówki oczyszczane z produktów spalania przez przepływające przez nie LPG.
Teoretycznie instalacje tego typu mogą pracować wyłącznie na gazie, włącznie z rozruchem silnika. Nie jest to jednak zalecane, ponieważ zalegająca przez dłuższy czas w zbiorniku paliwa benzyna traci swe właściwości, przedostaje się do niej wilgoć skraplająca się na wewnętrznych ściankach zbiornika paliwa. Dlatego należy ją sukcesywnie zużywać.
Czyli po raz kolejny okazuje się, że to nie "Wszystko przez gaz". W tym przypadku można nawet powiedzieć - wszystko przez benzynę, a konkretnie jej właściwości.
Zużycie benzyny w silnikach poddanych adaptacji na zasilanie LPG, także z bezpośrednim wtryskiem benzyny, w których używane są instalacje dotryskowe jest naturalnym procesem wynikającym ze strategii działania gazowych układów zasilania. Zabezpieczają one układ benzynowy i instalację gazową przed uszkodzeniem oraz zapewniają prawidłową pracę silnika po przejściu na LPG.
O opinię na temat zasilania LPG silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny poprosiliśmy eksperta z firmy AC S.A., która produkuje instalacje gazowe STAG.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl