Nowoczesne instalacje gazowe tworzone są z myślą o wygodzie kierowców i prostocie obsługi oraz regulacji. Przez lata doskonalenia instalacji LPG, inżynierowie stworzyli narzędzia, które, choć niewidoczne dla kierowcy, są szalenie istotne dla komfortowej eksploatacji.
Jedną z najważniejszych obecnie funkcji instalacji gazowych jest tzw. autoadaptacja. Jednym słowem, zdolność instalacji LPG do samoregulacji. Funkcja ta jest przydatna nie tylko podczas montażu, lecz także w późniejszej eksploatacji, gdy silnik pracuje w warunkach nieszablonowych, ekstremalnych, które nie były możliwe do odtworzenia, podczas regulacji warsztatowej.
Według Marka Bezubika, doradcy technicznego z firmy AC, producenta instalacji STAG, zawsze warto korzystać z autoadaptacji.
Aktywna autoadaptacja jest bardzo korzystna dla kierowcy, jak i instalatora (system cały czas czuwa nad składem mieszanki). Często bywa tak, że instalator nie ma fizycznej możliwości wyregulowania instalacji w całym zakresie obciążenia silnika. Aktywna autoadaptacja korzystając z zapisanej mapy benzynowej, bądź korekt OBD jest w stanie dokładnie doregulować dawkę gazu w zakresach pracy gdzie nie był w stanie zrobić tego instalator.
Marek Bezubik, doradca techniczny firmy AC, producenta instalacji STAG
Np. podczas szybkiej jazdy z pełnym obciążeniem samochodu, w górach. W takiej sytuacji, instalacja LPG nie mając wszystkich danych do prawidłowej pracy, korzysta z możliwości stałego "podglądu" sterownika benzynowego, przetwarza informacje, tworzy mapę wtrysku i zapamiętuje ją. Dane te wykorzysta podczas jazdy na gazie, już przy np. kolejnym pokonywaniu wzniesienia. Niby drobiazg, lecz bez tego, silnik mógłby np. wykazywać spadek mocy lub przełączać się na benzynę.
Według Władysława Browko z Auto Gaz Browko ze Strzelec Opolskich, Autoryzowanego Serwisu STAG, funkcja autoadaptacji przydaje się podczas montażu, upraszczając cały proces regulacji, szczególnie tam, gdzie mapy wtrysku są szczególnie skomplikowane. Wskazuje także na inny aspekt tego rozwiązania.
W instalacjach STAG występuje funkcja autoadaptacji ISA trzeciej generacji, która z dużą dokładnością wylicza potrzebną silnikowi dawkę paliwa, pobierając na bieżąco potrzebne informacje ze sterownika benzynowego, czujnika temperatury silnika czy dane z sondy lambda. Jednym słowem auto jest nieustannie kontrolowane przez instalację gazową, z czego kierowca nie zdaje sobie nawet sprawy, bo nie musi.
Podczas wieloletniej eksploatacji, gdy zmieniają się parametry pracy silnika z powodu np. obniżonej kompresji czy zużytych wtryskiwaczy gazowych lub nawet niedbalstwa kierowcy (np. zabrudzonych filtrów), system autoadaptacji ISA3 samoczynnie, w czasie rzeczywistym, dąży do jak najlepszego dopasowania parametrów instalacji gazowej do aktualnych potrzeb silnika. W efekcie, bez ingerencji mechanika, silnik pracuje nieustannie podobnie i spala tę samą ilość paliwa.
Władysław Browko, Auto Gaz Browko, Autoryzowany Serwisu STAG
W ten sposób można ograniczyć częstotliwość wizyt w warsztacie, a tym samym obniżyć koszty eksploatacji. Taka wiadomość ucieszy każdego użytkownika auta z instalacją autogaz.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl