Z uwagi na bardzo restrykcyjne normy emisyjne oraz stosowane w związku z tym w samochodach systemy OBD (nadzorujące proces spalania) każde "wypadniecie" zapłonu jest rejestrowane jako błąd. Dlatego dawkowanie paliwa musi być bardzo precyzyjne, a skład mieszanki paliwowo-powietrznej ściśle kontrolowany i na bieżąco korygowany.
Zapłon mieszanki gazowo-powietrznej jest nieco trudniejszy niż mieszanki benzynowo-powietrznej. Wynika to z większej rezystancji (oporu elektrycznego) jaki napotyka przepływający przez nią prąd. Większy opór, a tym samym większy prąd są powodem generowania wyższego napięcia w układzie zapłonowym.
Odpowiednio wysokie napięcie jest niezbędne by prąd przepływający pomiędzy elektrodami świec zapłonowych szybko zjonizował mieszankę i wywołał łuk elektryczny o energii niezbędnej do efektywnego jej zapłonu.
Jeszcze trudniej ulega zapłonowi uboga mieszanka paliwowo-powietrzna (zarówno gazowo-powietrzna jak i benzynowo-powietrzna). Powoduje ona, że w układzie zapłonowym generowane są dużo wyższe napięcia niż przy prawidłowym składzie mieszanki. Przy długotrwałej pracy w takich warunkach układ wysokiego napięcie (zapłonowy) jest narażony na podwyższone zużycie.
Dodatkowo uboga mieszanka spala się znacznie wolniej. Ścianki komór spalania są dużo dłużej wystawione na działanie wysokiej temperatury, co w znacznym stopniu zwiększa obciążenie cieplne, zaworów i ich gniazd oraz świec zapłonowych. Długotrwałe użytkowanie silnika na zbyt ubogiej mieszance może być powodem poważnych uszkodzeń głowicy i pracującego w niej układu zaworowego.
Aby zapewnić prawidłową pracę silnika na LPG jego konwersję należy wykonać bardzo starannie, z wykorzystaniem komponentów zapewniających odpowiednią jakość (skład) mieszanki gazowo-powietrznej w okresach pomiędzy kolejnymi przeglądami instalacji. Dzięki temu układ zapłonowy będzie pracował w optymalnych warunkach i nie będzie narażony na generowanie dużo wyższych napięć wynikających np. ze zubożenia mieszanki. Napięcie zapłonowe będzie utrzymywać się na nieco wyższym poziomie niż na benzynie, co wynika z opisanej na początku specyfiki zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej. Podwyższone do takiego poziomu napięcie nie przyczynia się jednak do zwiększonego zużycia elementów układu zapłonowego.
Użytkownik samochodu wyposażonego w gazowy układ zasilania powinien okresowo wykonywać jego przeglądy (co 10-15 tys. km). W ich czasie sprawdzana jest m.in. kalibracja instalacji gazowej, przede wszystkim pod kątem składu mieszanki gazowo-powietrznej. Dzięki zapewnieniu odpowiedniego składu układ zapłonowy pracuje w optymalnych warunkach, samochód nie zużywa nadmiernej ilości paliwa, a jego silnik nie jest narażony na podwyższone zużycie.
Czasami, by zmniejszyć napięcie generowane w układzie zapłonowym, szczególnie w starszych układach zasilania gazowego (I i II generacji) można zmniejszyć odstęp pomiędzy elektrodami świec. Zmniejsza to napięcie generowane w układzie zapłonowym i pozwala na zwiększenie energii wyładowania elektrycznego ułatwiającego zapłon mieszanki gazowo -powietrznej.
Ponadto regularne serwisowanie (wykonywanie obsług technicznych) gazowego układu zasilania pozwala także na odpowiednio wczesne wykrycie nieprawidłowości w działaniu układu zapłonowego i wykonanie w odpowiednim czasie napraw pozwalających na dalsze bezproblemowe użytkowanie auta.
W zakres obsługi układu zapłonowego wchodzi przede wszystkim regularna wymiana świec i w miarę potrzeby przewodów zapłonowych.
W silnikach, które zostały poddane adaptacji na zasilanie LPG powinny one być wymieniane nieco częściej niż w silnikach zasilanych wyłącznie benzyną. Wynika to właśnie z utrudnionego zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej.
Świece w silnikach zasilanych LPG wykazują nieco większe zużycie elektroerozyjne elektrod. W miarę użytkowania powiększa się odstęp pomiędzy elektrodami, a zatem zmniejsza się energia wyładowania elektrycznego. Może to skutkować "wypadaniem" zapłonów, niedopuszczalnym z punktu widzenia wymagań ochrony środowiska.
Układ zapłonowy w silniku o zapłonie iskrowym jest zasadniczym dla jego funkcjonowanie elementem, a montaż instalacji LPG często weryfikuje jego sprawność z uwagi na opisany wcześniej mechanizm trudniejszego zapłonu mieszanki gazowo-powietrznej. Dlatego w samochodach, w których zamontowano instalacje LPG należy szczególnie starannie przestrzegać terminów ich przeglądów oraz dbać o dobrą kondycję układu zapłonowego.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl