Zapytaliśmy o to właściciela firmy AUTO GAZ Sławomir Piekarz, który taki właśnie pojazd użytkuje. Jest nim nowa (pochodząca z 2022 r.) Toyota RAV 4 Hybrid wyposażona w hybrydowy układ napędowy, w którym pracuje jednostka napędowa należąca do najnowszej rodziny silników Toyoty określanych jako Dynamic Force.
Jest nią 2,5-litrowy, 4-cylindrowy silnik o oznaczeniu kodowym A25A-FXS. Jednostkę tę wyposażono w benzynowy układ zasilania D4-S, w którym wykorzystuje się bezpośredni i pośredni wtrysk paliwa. Silnik ten ma 4 wtryskiwacze umieszczone w komorach spalania oraz 4 wtryskiwacze, które podają benzynę do kanałów dolotowych poszczególnych cylindrów.
Silnik pracuje wg cyklu Atkinsona, co w połączeniu ze wspomnianym systemem wtrysku oraz innymi rozwiązaniami zastosowanymi w tej jednostce napędowej (m.in. układami VVT-i (Variable Valve Timing with intelligence) w sterowaniu zaworami dolotowymi i wylotowymi), pozwala na osiągniecie sprawności cieplnej powyżej 40%.
Silniki Toyoty od wielu lat wykorzystują silniki benzynowe pracujące wg cyklu Atkinsona, którego obieg teoretyczny został stworzony w 1882 r. przez Jamesa Atkinsona. Silnik pracujący wg takiego obiegu ma większą sprawność w zakresie najczęściej występujących średnich obciążeń. Jednostka napędowa pracująca wg cyklu Atkinsona ma znacznie skrócony suw sprężania, co osiąga się przez opóźnienie zamknięcia zaworów dolotowych w czasie jego trwania. W ten sposób zmniejsza się straty sprężania, co zwiększa sprawność ogólną silnika.
Silnik A25A-FXS osiąga moc 185 KM (136 kW) przy 6 000 obr./min. oraz moment obrotowy o wartości 227 Nm w zakresie 3 200-3 700 obr./min.
W ten sposób skonfigurowany silnik spalinowy został dostosowany do zasilania LPG za pomocą systemu BRC Sequent Maestro.
Jest to system zasilania gazowego dedykowany do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który dawkuje fazę lotną LPG do kanałów dolotowych oraz steruje pracą wtryskiwaczy benzynowych, realizując dotrysk benzyny, który służy chłodzeniu wtryskiwaczy benzynowych i usuwaniu produktów spalania z ich końcówek umieszczonych w komorach spalania tak, aby nie uległy one uszkodzeniu.
W silnikach wyposażonych we wtryskiwacze dawkujące paliwo bezpośrednio do komór spalania nie jest możliwe ich wyłączenie (tak jak w klasycznych systemach sekwencyjnych do silników z pośrednim wtryskiem benzyny), ponieważ w krótkim czasie nastąpi ich uszkodzenie wskutek oddziaływania ciepła oraz nieusuwania produktów spalania z ich końcówek.
Dlatego właśnie każda instalacja gazowa do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny uwzględnia tzw. dotrysk benzyny w czasie pracy na LPG. Producenci samochodowych instalacji gazowych dążą do tego, by udział benzyny (2-krotnie droższej niż LPG) w zużyciu paliwa przez silnik był minimalny, ponieważ przy znacznym jej zużyciu ograniczany jest efekt ekonomiczny uzyskiwany z zasilania samochodu 2-krotnie tańszym niż benzyna, autogazem. By taki efekt uzyskać konieczne jest zastosowanie zaawansowanych algorytmów w sterowniku gazowego układu zasilania. Takimi właśnie algorytmami dysponuje sterownik systemu...
Przedstawiciele marki BRC podają, że zużycie benzyny w systemie BRC Sequent Maestro wynosi 3 do 5% ilości paliwa zużywanego przez silnik. To właśnie wynik odpowiedniej strategii działania systemu, który nie uruchamia wtryskiwaczy benzynowych w każdym cyklu pracy silnika tylko co któryś cykl pracy jednostki napędowej. Dawkowana benzyna służy zatem tylko do ochrony wtryskiwaczy przed uszkodzeniem. Dzięki takiej strategii uruchamiania wtryskiwaczy benzynowych pracują one rzadziej ale dawkują większe porcje paliwa, co przyczynia się do utrzymywania ich w doskonałej kondycji.
Praktyka potwierdza założenia producenta instalacji. Podawane przez BRC wartości zużycia benzyny nieprzekraczające 3 do 5% w całkowitej ilości paliwa zużywanego przez silnik, zdaniem naszego rozmówcy, Sławomira Piekarza, właściciela warsztatu AUTO GAZ Sławomir Piekarz zajmującego się montażem i obsługą samochodowych instalacji gazowych, znajduje potwierdzenie w rzeczywistych warunkach użytkowania hybrydowej Toyoty RAV 4.
Mam hybrydową Toyotę RAV 4 z 2,5-litrowym silnikiem, która dysponuje mocą 222 KM i jeżdżę z instalacją gazową BRC Maestro. Montujemy instalacje różnych dostawców, ja świadomie wybrałem produkt BRC do samochodu, którego używam. Jeśli chodzi o zużycie benzyny podczas jazdy na LPG to o jej ekonomiczności świadczy fakt, że po przejechaniu 12 000 km zatankowałem 55 l benzyny. Jest to zatem niecałe pół litra benzyny na każde 100 km. Dla mnie to rewelacyjny wynik. Wydaje mi się, że jest to nawet mniej niż w samochodzie z pośrednim wtryskiem benzyny, w którym benzyna jest używana tylko do rozruchu silnika, a w BRC Maestro mamy jeszcze ochronę wtryskiwaczy benzynowych w czasie pracy silnika na LPG.
Inż. Sławomir Piekarz, AUTO GAZ Sławomir Piekarz
Pan Sławomir równie pozytywnie, także z perspektywy porównania z innymi instalacjami gazowymi wypowiada się na temat kultury pracy silnika zastosowanego w hybrydowym układzie napędowym nowej Toyoty RAV 4. Z wypowiedzi jednoznacznie wynika, że zasilanie silnika autogazem z wykorzystaniem systemu BRC Sequent Maestro przebiega wręcz idealnie. Takie jest zdanie użytkownika związanego od lat z branżą montażu samochodowych instalacji gazowych.
Przez 12 000 km ani raz nie zdarzyło się żadne szarpnięcie, niezależnie od obciążenia czy stanu pracy hybrydowego układu napędowego. Nie są wyczuwalne także żadne poszarpywania czy drgania. Samochód jeździ dokładnie tak samo jak na benzynie, a przecież jest ona podawana przez dwa niezależnie pracujące układy wtryskowe z ośmioma wtryskiwaczami a gaz podają tylko cztery wtryskiwacze.
Inż. Sławomir Piekarz, AUTO GAZ Sławomir Piekarz
Samochód przełącza się bardzo szybko na zasilanie LPG, co także jest wynikiem algorytmów zastosowanych w sterowniku BRC Sequent Maestro. Hybrydowa Toyota RAV 4 Pana Sławomira przełącza się na zasilanie LPG po niecałym kilometrze od startu. To także bezpośrednio rzutuje na niski poziom zużycia (dotrysku) benzyny przez system BRC Sequent Maestro.
Żeby nie było samych pochwał, dla równowagi argumentacji przedstawiamy także "problem", który pojawił się po montażu instalacji LPG w Toyocie RAV 4. Jak się okazuje nie miał on żadnego związku z zamontowanym gazowym układem zasilania.
Jedyny problem jaki pojawił się w moim aucie z instalacją BRC Sequent Maestro to nieprawidłowe wskazanie poziomu paliwa w zbiorniku benzyny w Toyocie RAV 4 w czasie jazdy z wykorzystaniem LPG. Wymagał on zastosowania specjalnego emulatora, który został dostarczony przez firmę Czakram. Jak wszyscy pewnie doskonale wiedzą, nie jest to problem związany z pracą instalacji gazowej BRC Sequent Maestro, ani żadnej innej, lecz ze sposobem pomiaru ubywania paliwa w zbiorniku. Problem został rozwiązany ale trochę "zabawy" z tym było.
Inż. Sławomir Piekarz, AUTO GAZ Sławomir Piekarz
W Toyocie RAV 4 naszego rozmówcy zastosowano termoplastyczne przewody paliwowe firmy FARO, które są stosowane także w pojazdach poddawanych adaptacji na zasilanie LPG w warsztacie AUTO GAZ Sławomir Piekarz. Rozwiązanie to (wysokociśnieniowe przewody termoplastyczne) jest bardzo wygodne i przyjazne dla montażystów i ułatwia pokonywanie wszelkich "przeszkód" występujących pod samochodem.
W części niskociśnieniowej gazowego układu zasilania hybrydowej Toyoty RAV 4 zastosowano reduktor eVP-500 oraz wtryskiwacze LPG marki BRC, które spisują się znakomicie. Jakość wtryskiwaczy jest potwierdzona ich długoletnią obecnością na rynku ale stosunkowo nowy reduktor eVP-500 także sprawuje się bez zarzutu.
Od dłuższego czasu w firmie AUTO GAZ Sławomir Piekarz mocowanie wszelkich węży na króćcach jest wykonywane za pomocą opasek sprężynowych samozaciskowych, które charakteryzują się stałym zaciskiem, niezależnie od warunków, w których przyszło im pracować. Są one niezwykle odporne na zmiany temperatury mediów jakie przepływają przez uszczelniane za ich pośrednictwem złącza. W ten sposób są mocowane także przewody elastyczne (wodne i gazowe) w prezentowanej Toyocie RAV 4 Hybrid.
Stosowanie sprężynowych opasek samozaciskowych wyeliminowało problem nieszczelności w układach ogrzewania reduktorów czy występującego po rozruchu zapachu gazu związanego z nieszczelnościami w układzie niskiego ciśnienia LPG. Obie te kwestie są efektem zmian siły zacisku opasek ślimakowych w zależności od temperatury. Opaski samozaciskowe pięknie "pracują" na króćcach, układając się na nich z odpowiednią siłą zacisku.
Inż. Sławomir Piekarz, AUTO GAZ Sławomir Piekarz
W firmie AUTO GAZ Sławomir Piekarz zamontowano dotychczas ponad 20 instalacji BRC Sequent Maestro dostarczonych przez firmę Czakram z tak samo pozytywnym skutkiem jak w przypadku Toyoty RAV 4 właściciela firmy.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Poznaj ofertę marki BRC w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl