Obecnie, kiedy w niewielkich komorach spalania silników o zapłonie iskrowym (ZI), w których pracują po 4 zawory i coraz częściej znajduje się także wtryskiwacz benzynowy, miejsca na świece zapłonowe jest coraz mniej. Powoduje to, że te bardzo istotne dla poprawnego działania silników o ZI elementy są coraz mniejsze i zarazem delikatniejsze, a tym samym bardziej wrażliwe na jakość montażu.
A trzeba pamiętać, że przy swoich niewielkich wymiarach, świece zapłonowe, szczególnie w jednostkach napędowych zasilanych paliwami gazowymi, są jednymi z najbardziej obciążonych cieplnie elementów.
Niewielkie wymiary świec zapłonowych i związana z tym możliwość ich uszkodzenia mechanicznego przy nieumiejętnym montażu powodują, że ich wymiana, z pozoru prosta, nie jest już tak banalna jak kiedyś, kiedy świece były znacznie bardziej masywne.
Zalecenia montażowe odnośnie świec zapłonowych zwykle zawierają moment ich dokręcenia, ewentualnie kąt o jaki należy je dokręcać, aby odpowiednio odkształcić metalowe uszczelnienie i uzyskać wymaganą szczelność połączenia. W przypadku świec ze stożkowym uszczelnieniem wartości momentów i kątów dokręcania są mniejsze.
W niektórych silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny bardzo istotne jest także odpowiednie ustawienie świecy (jej elektrody bocznej) względem wtryskiwacza tak, aby nie dochodziło do zalewania świecy paliwem. Położenie takie uzyskuje się stosując odpowiedni dla danej świecy moment dokręcenia.
Właściwy moment dokręcenia świec zapłonowych ma bardzo duże znaczenie dla prawidłowego odprowadzania z nich ciepła.
Gwint świecy i jej metalowa uszczelka lub stożek uszczelniający to jedyne części świecy zapłonowej stykające się z chłodzoną głowicą. Zbyt słabe dokręcenie świecy ogranicza zatem przepływ ciepła do głowicy z uwagi na luz panujący w połączeniu gwintowym (pomiędzy świecą a otworem w głowicy). Ograniczony przepływ ciepła ze świecy zapłonowej do głowicy skutkuje nadmiernym jej rozgrzewaniem, co może być powodem występowania samozapłonu w silniku.
Równie groźne może być także użycie zbyt dużego momentu dokręcania świecy zapłonowej. Zbyt silne jej dokręcenie (szczególnie w nowoczesnych świecach o niewielkiej średnicy gwintu) jest powodem rozciągnięcia lub wręcz naderwania stalowego korpusu świecy (w części nad gwintem). Jest to bardzo częste uszkodzenie świec zapłonowych nowoczesnych silników wynikające z nieumiejętnego montażu.
Współcześnie używane świece są znacznie delikatniejsze, choćby z uwagi na dużo mniejsze średnice w porównaniu do stosowanych dawniej. Uszkodzenie w czasie dokręcania świecy o mniejszej średnicy jest zatem dużo bardziej prawdopodobne niż w przypadku świec większych.
Konsekwencją rozciągniętego materiału stalowego korpusu nad gwintem mocującym ją w otworze głowicy jest uszkodzenie wewnętrzne świecy zapłonowej. Na skutek wydłużenia izolator traci kontakt z podkładką uszczelniającą w stalowym korpusie świecy, w wyniku czego ciepło nie jest odprowadzane od stożka izolatora i elektrody środkowej. Skutkuje to przegrzaniem tych elementów i możliwością powstawania samozapłonów w silniku.
Przegrzewająca się elektroda środkowa rozszerza się i może doprowadzić do uszkodzenia ceramiki stożka izolatora, a sama elektroda może ulec stopieniu. Występujące w wyniku przegrzania samozapłony mogą doprowadzić do uszkodzenia elektrody bocznej.
Możliwość przedostania się uszkodzonych elementów świecy do komory spalania grozi poważną awarią silnika.
Zewnętrznym objawem zbyt silnego dokręcenia świec zapłonowych jest nalot pojawiający się na izolatorze, tuż nad stalowym korpusem, będący wynikiem utraty kontaktu izolatora z podkładką uszczelniającą w korpusie świecy i jej wewnętrznym rozszczelnieniem. Gazy spalinowe dostają się do wnętrza świecy i wychodzą na zewnątrz pomiędzy korpusem a izolatorem.
Świece zapłonowe zawsze należy dokręcać zgodnie z zaleceniami producenta z użyciem odpowiedniego momentu, a w przypadku braku klucza dynamometrycznego należy stosować się do zaleceń podających odpowiednie kąty dociągania świec.
Momenty są zróżnicowane w zależności od średnicy gwintu świecy (mniejsza średnica – mniejszy moment) oraz rodzaju zastosowanego uszczelnienia. Większe wartości momentów dokręcania dotyczą świec z podkładką metalową, która dla uzyskania szczelności musi ulec odkształceniu. Mniejsze momenty dotyczą świec z uszczelnieniem stożkowym. W każdym należy jednak postępować zgodnie z instrukcją montażu producenta świec.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl