Z perspektywy finansowej na pewno atrakcyjniejszym rozwiązaniem jest zakup samochodu już konwertowanego przez poprzedniego właściciela, zwłaszcza jeżeli dysponuje się ograniczonym budżetem – przy np. 10 tys. zł do dyspozycji, trudniej wysupłać dodatkowe 25-30% wartości auta na usługę montażu. Poza tym, instalacja gazowa jest z natury urządzeniem, które amortyzuje się w miarę użytkowania, dlatego samochody używane weń wyposażone są niewiele (o ile w ogóle) droższe niż porównywalne egzemplarze napędzane samą benzyną. Kolejnym aspektem przemawiającym na korzyść aut już konwertowanych jest możliwość trafienia na sztukę z systemem fabrycznym lub dedykowanym, o którym wiadomo, że będzie solidnej jakości i w dodatku starannie zamontowany. Ale, jak mówi stare porzekadło, pieniądze to nie wszystko...
Powiedzmy sobie szczerze: szansa trafienia na używany samochód z instalacją LPG zamontowaną przez producenta, importera czy dealera jest jednak niewielka – zazwyczaj mamy do czynienia z konwersjami dokonanymi przez warsztaty prywatne w samochodach, których okres gwarancji już upłynął. I choć jakość ich pracy w ujęciu średnim systematycznie się poprawia, nadal można trafić na montażystę, który autogazem zajmuje się „od święta” albo, delikatnie mówiąc, mechanika w ogóle nie jest jego powołaniem. To może skutkować niechlujnym wykonawstwem albo nieumiejętną konfiguracją, które zamienią oczekiwane oszczędności w konieczność dokonywania zmian i poprawek, kosztujących pieniądze i czas.
Warto jednak pamiętać, że wielu producentów instalacji LPG prowadzi sieci warsztatów autoryzowanych lub rekomendowanych, w których jakość jest systematycznie kontrolowana przez patrona, a stosowanie kompletacji „od sasa do lasa” nie wchodzi w grę. Trzeba jednak wiedzieć, który warsztat należy do sieci danego producenta, by być w stanie zweryfikować pochodzenie danej konwersji. W przypadku montażu instalacji nowej można wybrać warsztat, który się zna i któremu się ufa, by otrzymać produkt i usługę o jakości nie pozostawiającej po sobie niesmaku rozczarowania.
Ważnym aspektem zakupu samochodu z używaną instalacją LPG jest mechaniczne zużycie jej podzespołów. Wiadomo, że w aucie z drugiej ręki należy uwzględnić „zmęczenie materiału”, ale skoro są elementy, w przypadku których można sobie tego oszczędzić i w zamian zyskać części nowe, z gwarancją, to czemu nie skorzystać? Kupno samochodu z systemem gazowym „po kimś” potrafi okazać się pozorną oszczędnością, ponieważ w krótkim czasie wychodzi na jaw konieczność wymiany lub legalizacji większości ważnych podzespołów, takich jak reduktor, wtryskiwacze czy zbiornik. A bywa, że zawodzi także sterownik elektroniczny, np. wskutek nieszczelności obudowy i penetracji wnętrza przez wilgoć.
Jeżeli już decydować się na używane auto z używaną instalacją, warto zawczasu sprawdzić ceny części zamiennych, które potrafią bardzo się różnić, zależnie od producenta. Jedne komponenty są przystępne i nawet konieczność ich wymiany krótko po zakupie szczególnie nie uderza po kieszeni, inni wysoko cenią swoje produkty i wykluczają użycie tańszych zamienników, co sprawia, że po czasie na myśl ciśnie się pytanie: może jednak lepiej było zamontować nową? W tym miejscu przypominamy, że pozornie łatwe trzecie rozwiązanie, tzn. montaż używanych komponentów w miejsce jeszcze bardziej zużytych w gruncie rzeczy wcale nie stanowi rozwiązania – takie praktyki są zabronione przez prawo!
To, że decydując się na nową instalację, otrzymamy gwarancję jej producenta, jest zupełnie oczywiste. Nie mniej ważne pozostają jednak inne dokumenty, które warsztat zobowiązany jest wydać po zakończeniu usługi montażu. Warto mieć świadomość, co powinno znaleźć się w pliku „papierów”, które poprzedni właściciel auta powinien przekazać przy sprzedaży samochodu. A co, jeżeli nie jest człowiekiem skrupulatnym i część dokumentów zapodział lub uznał za niepotrzebne i wyrzucił? Mało prawdopodobne, ale nie całkiem niemożliwe. Montując „nówkę” dostajesz wszystko, co niezbędne i masz pewność, że od strony formalnej Twój nowy nabytek spełnia wszystkie wymogi.
Jeżeli oczekujecie od nas prostej i jednoznacznej odpowiedzi, nie liczcie na nią. Przedstawiliśmy najistotniejsze argumenty za i przeciw, ale ostateczna decyzja należy już do Was. Z naszej strony na koniec jeszcze tylko jedna podpowiedź: jeżeli montaż nowego systemu LPG to zbyt poważny jednorazowy wydatek, wiele warsztatów zaproponuje Wam rozłożenie go na raty, które w praktyce spłacą się same poprzez oszczędności w wydatkach na paliwo. Tak tylko mówimy...
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl