Sterownik jest jednym z ważniejszych elementów gazowego układu zasilania. Od precyzji jego działania zależy jakość wysterowania wtryskiwaczy gazowych, a tym samym precyzja dawkowania paliwa gazowego do silnika, a finalnie zużycie paliwa gazowego przez silnik. Bardzo ważne jest zatem, by jakość elementów elektronicznych użytych do budowy sterownika była odpowiednia.
Rezonator kwarcowy to element elektroniczny wykorzystujący zjawisko piezoelektryczne w krysztale kwarcu. Jest on wykorzystywany do stabilizacji częstotliwości drgań oscylatorów elektronicznych.
Rezonator kwarcowy (kwarc) to bardzo istotny element wielu urządzeń elektronicznych. W sterowniku LPG jest on wykorzystywany do wytwarzania impulsów taktujących procesor. Jakość tego elementu jest bardzo istotna w kontekście pracy procesora. Tańsze rezonatory kwarcowe mogą powodować zawieszanie się procesora, co w zastosowaniach automotive może być bardzo groźne.
Wyobraźmy sobie sytuację kiedy wykonujemy manewr wyprzedania i procesor sterownika instalacji gazowej przestaje działać.
Jest to zatem bardzo ważny element, który musi być dedykowany do zastosowań automotive z uwagi na warunki pracy (wysokie temperatury, wibracje, zakłócenia elektromagnetyczne ). W żadnym przypadku nie może to być rezonator do innych komercyjnych zastosowań. Niestety w tańszych sterownikach i "podróbkach" może być różnie.
Są to elementy elektroniczne, które odpowiadają za prawidłowe sterowanie otwieraniem wtryskiwaczy LPG. Elementy te, prawidłowo dobrane do sterownika LPG, muszą być wyposażone w zabezpieczenia termiczne i przeciążeniowe. Zapewniają one ochronę w przypadku zwarcia, które może być nawet powodem pożaru samochodu (zapalenie się tranzystora i w efekcie obudowy sterownika).
Zabezpieczają także wiązkę elektryczną wtryskiwaczy by nie nastąpiło jej wypalenie. Może się to zdarzyć w przypadku błędnego montażu jak i na skutek uszkodzenia cewki wtryskiwacza. Jej uszkodzenie przy braku zabezpieczeń na tranzystorach także stwarza zagrożenie pożarowe dla samochodu.
Niestety tranzystory z zabezpieczeniami są dość drogimi elementami, co powoduje, że nie wszystkie sterowniki, szczególnie te oferowane w podejrzanie niskich cenach są w nie wyposażone.
32-bitowe procesory automotive stosowane w sterownikach STAG są przystosowane do pracy w skrajnie trudnych warunkach występujących w komorach silnikowych współczesnych samochodów. Tego typu procesory przechodzą niezbędne testy symulujące pracę w takich warunkach. Są to testy klimatyczne, wibracyjne i kompatybilności elektromagnetycznej wykonywane przez ich producentów.
Na rynku są jednak sterowniki LPG z procesorami do zastosowań komercyjnych, które nie mają certyfikatu automotive. Pokusą ich stosowania jest znacznie niższa cena.
Procesory takie mają np. 8-krotnie niższą odporność elektromagnetyczną niż procesory automotive. Może to być powodem nieprzewidywalnego funkcjonowania sterownika LPG oraz powodowania zakłóceń w innych urządzeniach w pojeździe, np. w sterowniku benzynowym.
To bardzo ważna część sterownika LPG zapewniająca łączność ze światem zewnętrznym. Certyfikat automotive gwarantuje pewność połączenia (niskorezystancyjnego) oraz jego szczelność (nie ma możliwości wnikania wody do wnętrza sterownika).
Stosowane przez niektórych producentów chińskie złącza będące podróbkami markowych tego typu komponentów nie zapewniają powtarzalnej ich jakości m.in. z uwagi na brak kontroli w trakcie procesu produkcji. To zamiennik, będący daleko w tyle za dobrej jakości produktami.
Wykorzystywane tworzywo może ulegać przyspieszonemu zużyciu, a materiały przewodzące, z których wykonane są piny złącza mogą mieć różną jakość. Także stosowane na nich powłoki mogą nie gwarantować odpowiedniej ochrony przed korozją.
Wszystkie te mankamenty mogą prowadzić do braku szczelności złącza i niewłaściwego kontaktu. Mogą one skutkować wypaleniem na styku z pinami, co w skrajnym przypadku może być powodem pożaru samochodu.
Jest to element, który włącza zasilanie wtryskiwaczy. Duży prąd w momencie przełączania generuje łuk elektryczny, który w produktach niższej jakości może powodować szybsze wypalanie styków. Może to być powodem występowania przerwy w zasilaniu wtryskiwaczy gazowych. Tylko stosowanie przekaźników ze wzmocnioną powłoką zestyku gwarantuje, że opisane zjawisko nie występuje.
Trudno spodziewać się by użytkownik samochodu sprawdzał jakość zastosowanych w sterowniku LPG komponentów. Jest to po prostu niemożliwe.
Jak jednak pokazują powyższe przykłady wszystkie wymienione części mają bardzo duży wpływ na bezpieczeństwo użytkowania samochodu zasilanego LPG i powinny zostać uwzględnione przy wyborze instalacji.
Tylko produkty markowe, uznanych na rynku firm gwarantują, że zastosowane w sterownikach elementy elektroniczne są odpowiedniej jakości, a proces ich produkcji jest odpowiednio kontrolowany.
Cyklicznie przeprowadzane kontrole jakości i testy oraz niezależne badania instytucji zajmujących się homologacją gwarantują odpowiednią jakość sterowników LPG marki STAG produkowanych przez AC S.A. Dodatkowe badania w wewnętrznym laboratorium firmy powodują, że jakość elementów, z których produkowane są sterowniki STAG i wszystkie procesy produkcyjne są w pełni monitorowane i w razie potrzeby na bieżąco korygowane. Tylko taka organizacja zapewnia odpowiednią jakość sterowników LPG. W przypadku sterowników STAG jest ona potwierdzona 5-letnim okresem gwarancyjnym.
Zobacz stronę producenta:
STAGwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl