Jest to jedna z najważniejszych zasad gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie systemu zasilania gazem, podkreślana na każdym szkoleniu.
Jednym z najważniejszych parametrów samochodowej instalacji gazowej IV generacji jest odpowiednia wydajność wtryskiwaczy, której wartość musi być dodatkowo równa w odniesieniu do wtryskiwaczy zasilających poszczególne cylindry silnika. Jest to jedna z najważniejszych zasad gwarantujących prawidłowe funkcjonowanie systemu zasilania gazem, podkreślana na każdym szkoleniu.
Wynika to z strategii pracy układu benzynowego, który podczas pracy na gazie cały czas działa i steruje pracą wtryskiwaczy gazowych. Na podstawie sygnału sondy (sond) lambda sterownik wypracowuje korekty (których wartości służą do wyznaczenia odpowiedniej dawki paliwa). Najczęściej w układzie wylotowym (przed katalizatorem) montowana jest jedna sonda lambda, zatem kontrola procesu spalania czyli dawkowania poszczególnych wtryskiwaczy gazowych jest uśredniona (sterownik nie jest w stanie wychwycić niewielkich zmian w wydajnościach wtryskiwaczy). W ten sposób samochód może być w dłuższym okresie użytkowany z niesprawnym wtryskiwaczem.
Z tego właśnie powodu prawidłowe („równe”) dawkowanie paliwa przez wszystkie wtryskiwacze gazowe jest niezwykle istotne i wszelkie naprawy tych elementów powinny kończyć się sprawdzeniem wydajności.
W zależności od zaleceń producenta wykonuje się tylko sprawdzenie statyczne, np. pomiar skoku tłoczków wtryskiwaczy lub pomiary dynamiczne odwzorowujące pracę wtryskiwaczy w silniku.
Pomiar skoku tłoczka
We wtryskiwaczach typu Valtek (tłoczkowych) po naprawie wymagane jest sprawdzenie skoku tłoczków. Odbywa się to z wykorzystaniem specjalnego przyrządu. Składa się on z gwintowanej obsady, w której umieszczony jest czujnik zegarowy, zasilacza ze złączem do zasilania cewki i przełącznika, pozwalającego na wymuszenie otwarcia wtryskiwacza. Obsadę z czujnikiem zegarowym wkręca się w listwę, złącze elektryczne podłącza do cewki. Czujnik zeruje się w pozycji kiedy wtryskiwacz jest zamknięty. Po wymuszeniu otwarcia (naciśnięcie przycisku) na czujniku zegarowym możemy odczytać wartość skoku tłoczka. Jeśli nie jest ona zgodna z wymaganiami producenta skok należy wyregulować.
Jak wskazuje praktyka taki sposób kalibracji wtryskiwaczy gazowych może być niewystarczający. Z tego powodu wtryskiwacze gazowe bada się także na specjalnych stanowiskach umożliwiających sprawdzenie wydajności w warunkach w warunkach bardzo zbliżonych do panujących w komorze silnikowej.
Badania dynamiczne
Do niedawna poprawne wykonanie pomiaru wydajności wtryskiwaczy gazowych w warunkach warsztatowych było praktycznie niemożliwe. Niektóre z nich radziły sobie wykonując je na urządzeniach dostosowanych do sprawdzania wtryskiwaczy benzynowych (przy pomocy cieczy). Jednak precyzja takich pomiarów z uwagi na inny charakter wykorzystywanego medium (ciecz zamiast gazu) budzi kontrowersje wśród wielu przedstawicieli branży. Pomiar taki daje ogólny pogląd na zachowanie się wtryskiwaczy i pozwala na ocenę ich działania, co często przy odpowiednim doświadczeniu firmy pozwala na poprawne wyregulowanie wydajności wtryskiwaczy po naprawie.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl