Należy utrzymywać odpowiedni stan oleju silnikowego, unikając przekraczania maksymalnego dopuszczalnego poziomu. Może to powodować przedostawanie się oleju do komór spalania, a później układu wydechowego, co może skutkować uszkodzeniem sondy i katalizatora spalin.
Praca sondy lambda wymaga stałego dostępu powietrza atmosferycznego. Jest ono pobierane przez złącze elektryczne. Nie należy zatem doprowadzać do zanieczyszczenia złącza, stosować w nim smarów oraz preparatów poprawiających przewodzenie, ponieważ mogą one ograniczyć lub uniemożliwić dopływ powietrza do elementu pomiarowego sondy.
Należy dbać o stan przewodów przyłączeniowych sondy lambda. Nie mogą być one zaginane, naprężane i narażane na przetarcia izolacji. Muszą być także chronione przed bezpośrednim kontaktem z układem wydechowym.
W przypadku konieczności mycia silnika należy zabezpieczyć złącze elektryczne sondy oraz jej obudowę przed działaniem wody pod wysokim ciśnieniem.
Zalecenia montażowe
Przed montażem sondy lambda jej gwint należy nasmarować odpowiednią pastą montażową, zwracając uwagę, aby nie miała ona kontaktu z osłoną elementu pomiarowego sondy. Dostarczane przez firmę Bosch sondy mają już nasmarowany gwint, zabezpieczony wraz z częścią pomiarową specjalną osłoną.
Montując sondę lambda w układzie wydechowym należy użyć odpowiedniego momentu dokręcania: 40-60 Nm. Silniejsze dokręcenie sondy grozi uszkodzeniem delikatnych elementów ceramicznych, które są używane w jej budowie.
Należy także zwrócić uwagę na przewody przyłączeniowe, aby przy montażu nie skręciły się i nie nastąpiło ich wyrwanie z obudowy.
Przy układaniu przewodów nie należy ich naprężać. To samo dotyczy także złącza. W przypadku zbyt długiego przewodu można z powodzeniem spiąć go w pętlę z wykorzystaniem opasek.
Montaż sondy Bosch odbywa się poprzez dopasowanie kolorów przewodów wcześniej stosowanego czujnika tlenu. Samo podłączenie sondy z instalacją samochodu jest maksymalnie uproszczone, czego zasługą jest zastosowanie uniwersalnej, opatentowanej wtyczki połączeniowej. Zapewnia ona pewne połączenie uniwersalnej sondy z instalacją elektryczną pojazdu, jest odporna na drgania, wysokie temperatury oraz oddziaływanie wilgoci.
Z uwagi na swą konstrukcję złącze, w którym przewody są łączone za pomocą specjalnych skręcanych ze sobą elementów daje możliwość wielokrotnego rozpięcia bez uszkodzenia, co jest istotne w przypadku pomyłki w łączeniu kabli.
Podsumowanie
Obecnie wszystkie silniki o zapłonie iskrowym wyposażone są w dwie sondy, które współpracując ze sobą nadzorują pracę katalizatora, a tym samym zapewniają minimalną emisję spalin. Sonda lambda jest zatem jednym z najważniejszych czujników w silniku (także w tych zasilanych LPG) nie tylko w kontekście zapewnienia odpowiedniego poziomu emisji, lecz także w zakresie ekonomiki eksploatacji samochodu. Firma Bosch ocenia, że silnik ze zużytą sondą lambda zużywa około 15 % więcej paliwa (10,4 l/100 km), co przy przebiegu rocznym rzędu 14 tys. km i obecnie obowiązujących cenach benzyny może oznaczać zwiększenie wydatków na paliwo o ponad 1000 zł. Choćby z tego powodu powinniśmy kontrolować zużycie sondy lambda i w razie potrzeby wymieniać ją na nową.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl