Przed osadzeniem gniazd, po wykonaniu otworów należy wokół nich wykonać równą płaszczyznę, szczególnie jeśli znajdują się one na krzywiźnie kolektora dolotowego.
Jest to konieczne w celu uzyskania szczelności gniazd w kolektorze. Są one montowane za pomocą specjalnej praski, na podobnej zasadzie jak nity zrywalne. Materiał gniazda jest spęczany wewnątrz kolektora, a szczelność zapewnia zastosowanie odpowiedniego szczeliwa.
W tak zamontowanych gniazdach osadza się wtryskiwacze gazowe. Jest to kolejna bardzo istotna dla późniejszego działania systemu czynność. Otwór w końcówce wtryskiwacza, którym wtryskiwany jest gaz musi znaleźć się dokładnie w osi kanału dolotowego wylotem w kierunku do silnika. Tylko wtedy wtrysk paliwa nie powoduje oblodzenia kanałów dolotowych. Prawidłowo osadzony wtryskiwacz zabezpiecza się przed wysunięciem z gniazda za pomocą specjalnie ukształtowanego zabezpieczenia.
Aby zapobiec oblodzeniu końcówek wtryskiwaczy wykonuje się je z opatentowanego stopu na bazie miedzi. Charakteryzuje się on bardzo dobrym przewodnictwem cieplnym. W ten sposób końcówki stosunkowo szybko nagrzewają się od kolektora dolotowego.
Wtryskiwacze stosowane w systemie LPi są produkowane przez Siemensa w 5 wersjach wydajności oznaczonych kolorami. Najczęściej stosowane są wtryskiwacze fioletowe. Pozwalają one na zasilanie większości używanych na rynku silników. Ich wydajność umożliwia zasilanie silników o mocy do około 32 KM na cylinder. „Największy” wtryskiwacz pozwala na zasilanie silników o mocy do 50 KM na cylinder.
Osadzone w kolektorze dolotowym wtryskiwacze łączy się ze sobą i resztą instalacji za pomocą przewodów o odpowiedniej długości, które wchodzą w skład zestawu montażowego.
Sterownik elektroniczny
Vialle LPi był w swoim czasie jednym z pierwszych systemów zasilania gazowego, które do sterowania czasami otwarcia wtryskiwaczy gazowych używają sygnałów sterujących wtryskiwaczami benzynowymi. Dzięki takiej strategii działania to właściwie sterownik benzynowy steruje wtryskiwaczami gazowymi, zachowując przy tym oryginalne oprogramowanie i wszelkie funkcje diagnostyczne. Sterownik systemu gazowego (LPE) przetwarza tylko sygnały wtryskiwaczy benzynowych, dobierając odpowiednio czas wtrysku dla paliwa gazowego. Aby odpowiednio obliczyć dawkę gazu niezbędny jest również sygnał ciśnienia gazu (z czujnika w regulatorze), temperatury (czujnik umieszczony w sterowniku elektronicznym - LPE) i napięcia w instalacji elektrycznej pojazdu. Dodatkowo sterownik korzysta z sygnału sondy lambda (wyznaczenie czasu, po którym kończy się dawka rozruchowa na benzynie). W zależności od tego sygnału, jak również temperatury w komorze silnikowej (czujnik w sterowniku - LPE) i temperatury silnika, czas przełączenia systemu LPi na zasilanie gazem waha się w granicach od 5 do 240 s.
Firma Vialle dostarcza systemy LPi przede wszystkim na poziomie firm importujących nowe samochody. Taki system dystrybucji systemu umożliwia panowanie nad jakością montażu, a ta w przypadku systemu LPi jest bardzo istotna.
Opracowany 15 lat temu system LPi cały czas jest oferowany. Jest to instalacja dedykowana, co jest pewną jej słabością, choć z pozycji producenta jest to rozwiązanie pozwalające unikać błędów montażowych i dowolności w umiejscawianiu poszczególnych elementów, szczególnie wtryskiwaczy. Instrukcje montażu w poszczególnych modelach samochodów są bardzo czytelne, pokazując na fotografiach poszczególne czynności.
LPi stał się podstawą do opracowania kolejnych jego generacji (nie mylić z generacjami instalacji). W ten sposób powstała instalacja LPfi (Liquid Propane flex injection), która jest w zasadzie systemem LPi, który można montować w każdym samochodzie oraz LPdi (Liquid Propane direct injection), dedykowana instalacja do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Zobacz stronę producenta:
Viallewczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl