Na co dzień działają inne, równie istotne, elementy wielozaworu. Jednym z najważniejszych jest zawór 80%.
Tankując LPG, nie wszyscy użytkownicy zdają sobie sprawę z jego działania i jak bardzo istotnym elementem osprzętu zbiornika on jest. Jego działanie jest w pełni automatyczne i niezależne od kierowcy, podobnie jak każdego innego elementu wielozaworu.
Zawór 80% działa przy tankowaniu. Jego prawidłowe działanie polega na odcięciu dopływu LPG z dystrybutora, po osiągnięciu przez gaz poziomu odpowiadającego 80% pojemności geometrycznej zbiornika.
Efektem działania tego zaworu jest zachowanie nad powierzchnią, występującego w stanie ciekłym autogazu, wolnej przestrzeni, będącej poduszką LPG w fazie gazowej. Pozwala ona na swobodny wzrost objętości fazy ciekłej wraz ze wzrostem temperatury zewnętrznej. Dzięki temu ciśnienie w zbiorniku pozostaje na odpowiednim poziomie.
Prawidłowo działający zawór 80%, w momencie osiągnięcia poziomu napełnienia, który odpowiada 80% pojemności geometrycznej zbiornika, odcina lub w bardzo znacznym stopniu ogranicza dopływ LPG z dystrybutora (potocznie mówi się, że zawór 80% "odbija”). Czasami towarzyszy temu charakterystyczny dźwięk mający charakter terkotania. Obserwując w tym momencie liczydło dystrybutora można zauważyć znaczny spadek lub zatrzymanie przepływu LPG do zbiornika samochodu.
Przy tankowaniu należy zwrócić uwagę czy ilość zatankowanego LPG, do momentu odcięcia dopływu gazu z dystrybutora, zgadza się z obliczoną wcześniej wartością (± 5%). Jeśli na liczydle dystrybutora liczba litrów zatankowanego paliwa przekroczyła już obliczoną wcześniej wartość wraz tolerancją błędu należy przerwać tankowanie i odwiedzić warsztat zajmujący się obsługą instalacji LPG celem wykonania stosownej naprawy.
Chcąc sprawdzić działanie zaworu 80% należy zużyć cały zapas paliwa ze zbiornika LPG. Po odczytaniu pojemności geometrycznej zbiornika LPG z paszportu (dokumentu dopuszczającego go do eksploatacji) lub jego tabliczki znamionowej, należy jej wartość pomnożyć przez 0,8. Uzyskana jako wynik liczba jest maksymalną ilością LPG (± 5%) jaką można zatankować do zbiornika.
Nieprzerwanie tankowania po osiągnięciu przez LPG poziomu 80% grozi wypełnieniem całej objętości zbiornika fazą ciekłą. Jeśli w ten sposób zatankowany samochód zostanie zaparkowany w bardzo nasłonecznionym miejscu, wzrost temperatury w bardzo szybkim tempie doprowadzi do zwiększenia ciśnienia we wnętrzu zbiornika z uwagi na brak kompensacji wzrostu objętości ciekłego LPG przez wspomnianą wcześniej 20% objętość poduszki gazowej. Po przekroczeniu określonej wartości ciśnienia (2,7 MPa) zostanie uruchomiony zawór bezpieczeństwa, który upuści nadmiar paliwa, obniżając tym samym ciśnienie w zbiorniku do wymaganego poziomu.
Sytuacja, w której zawór odcina dopływ LPG zbyt wcześnie, czyli przed osiągnięciem obliczonej maksymalnej ilości LPG jaką można zatankować (± 5%), powoduje, że ilość paliwa w zbiorniku LPG jest mniejsza. Efektem jest ograniczony zasięg. Wtedy także konieczna jest wizyta w serwisie.
Wszystkie naprawy związane z koniecznością demontażu wielozaworu, a w przypadku nieprawidłowości działania zaworu 80% mamy z taką sytuacją do czynienia, wymagają stawienia się w warsztacie z pustym zbiornikiem LPG, na co trzeba zwrócić uwagę przed wizytą w serwisie.
Zobacz jak działa zawór 80% na filmie z wnętrza zbiornika LPG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl