Sprawdzenie samochodu przed zimą jest niezwykle istotne z punktu widzenia eksploatacji w najtrudniejszym dla niego okresie. Aby ustrzec się niespodzianek w postaci np. braku możliwości uruchomienia silnika, należy zadbać o odpowiedni stan techniczny wielu elementów i układów, związanych głównie z działaniem jednostki napędowej.
Silnik przystosowany do zasilania LPG nie wymaga wielu dodatkowych czynności obsługowych w kontekście nadchodzącej zimy i stopniowo obniżającej się temperatury otoczenia. Na pewne elementy należy jednak zwrócić uwagę, najlepiej z pomocą specjalistycznego warsztatu zajmującego się obsługą gazowych układów zasilania.
Układ rozruchu
Coraz częściej w samochodach stosowane są akumulatory bezobsługowe. Jednak wiele z nich cały czas wymaga obsługi, o czym nie wszyscy pamiętają. Akumulator rozruchowy wymaga sprawdzania poziomu elektrolitu w poszczególnych ogniwach. Uzupełnianie jego ubytków (które są największe w okresie letnim) wodą destylowaną zapobiega zmniejszaniu parametrów elektrycznych akumulatora. Mogą one mieć kluczowe znaczenie w czasie rozruchu silnika w obniżonych temperaturach otoczenia, kiedy parametry te spadają jeszcze bardziej z uwagi na panujące warunki.
Równie istotna jest jakość połączenia pomiędzy zaciskami akumulatora a klemami. Dokładne oczyszczenie klem i zacisków, odpowiednie dokręcenie oraz zabezpieczenie wazeliną techniczną z pewnością poprawi warunki rozruchu silnika w trudnych warunkach zimowych.
Złącza elektryczne
Zasilanie cewek elektrozaworów i wtryskiwaczy powoduje, że w instalacji elektrycznej systemów zasilania gazowego pojawiają się stosunkowo duże wartości prądów. Z tego powodu zapewnienie odpowiedniego styku na wszelkiego rodzaju złączach jest bardzo istotne i zapewnia bezproblemowy przepływ prądu.
Układ zapłonowy
Podwyższona wilgotność powietrza oraz niskie temperatury otoczenia w zimie powodują, że pracujący w nieco trudniejszych niż na benzynie warunkach układ zapłonowy (wyższa rezystancja mieszanki gazowo-powietrznej i związane z tym większe napięcie zapłonu), może stać się powodem niesprawności silnika, pomimo że w okresie letnim działał bez zarzutu. Warto zatem zainteresować się jego stanem technicznym (sprawdzenie, ewentualnie wymiana świec zapłonowych i przewodów wysokiego napięcia w silniku LPG) przed okresem zimowym.
Reduktor-parownik
W ramach sprawdzenia instalacji gazowej przed zimą powinno się skontrolować szczelność węży elastycznych doprowadzających ciecz chłodzącą oraz dostarczających odparowany gaz do listwy wtryskowej. Warto również zwrócić uwagę na poziom cieczy w zbiorniku wyrównawczym układu chłodzenia. Brak płynu może być przyczyną niedostatecznego ogrzewania reduktora oraz niedokładnego odparowania LPG. Drobiny ciekłego gazu przedostające się do komór spalania mogą zakłócać pracę silnika.
Paliwo
Z uwagi na oleisty charakter zanieczyszczeń spotykanych niekiedy w LPG i ich zachowanie w niskich temperaturach (zwiększanie lepkości), szczególnego znaczenia zimą nabiera jakość autogazu. Z tego powodu tankowanie LPG na sprawdzonych, niekoniecznie koncernowych stacjach, zminimalizuje wpływ zanieczyszczeń na pracę gazowego układu zasilania.
Filtracja gazu, powietrza
Jakość dostarczanego do silnika paliwa gazowego zależy także od stanu filtrów w układzie paliwowym. Szczególnie istotna jest filtracja gazu odparowanego, ponieważ ten etap odpowiada za wychwytywanie oleistych frakcji, których obecność w gazowym układzie zasilania jest szczególnie dokuczliwa zimą.
Prawidłowa filtracja powietrza dostarczanego do silnika jest niezwykle istotna z punktu widzenia trwałości jednostki napędowej. Stan zanieczyszczenia filtra ma również wpływ na ilość powietrza dostarczanego do silnika. W skrajnych przypadkach może dochodzić do zaburzeń składu mieszanki gazowo-powietrznej dostarczanej do komór spalania.
Podwozie samochodu
Samochód warto obejrzeć także od spodu, zwracając uwagę na stan zabezpieczeń antykorozyjnych, szczególnie tych, które zabezpieczają otwory wykonywane w czasie montażu instalacji gazowej. W razie ubytków, powłoki antykorozyjne należy uzupełnić, aby sól stosowana do zimowego utrzymania dróg nie miała kontaktu z niezabezpieczonymi elementami stalowymi. Istotny jest także stan mocowań przewodów gazowych oraz zbiornika, które zimą narażone są na kontakt ze zlodowaciałymi bryłami śniegu czy błota.
Podsumowanie
Dbałość o stan techniczny samochodu oraz zamontowaną w nim instalację gazową, najlepiej w sprawdzonym warsztacie, zaowocuje nie tylko prawidłowym funkcjonowaniem samochodu, ale przede wszystkim niższymi, w dłuższym okresie, kosztami eksploatacyjnymi.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl