GAZ 51 miał silnik benzynowy, a więc opracowanie wariantu LPG nie stanowiło żadnego wyzwania z inżynieryjnego punktu widzenia. Biorąc pod uwagę samowystarczalność ZSRR/Rosji pod względem wydobycia i przetwórstwa ropy, także uzyskiwanie paliwa dla nowego wariantu ciężarówki z pewnością nie było problemem. Na ile rozbudowana była infrastruktura do tankowania LPG ani jakich dokładnie modyfikacji dokonano w silniku, niestety nie wiemy. Biorąc jednak pod uwagę fakt, że autogaz w późniejszych modelach sowieckich ciężarówek kariery nie zrobił (choć napędzał również produkowanego w podobnym okresie ZIS-a 156A), przedsięwzięcie mogło nie być zakrojone na szeroką skalę.
Co zaś tyczy się silnika, łatwo zgadnąć, że całą operację przeprowadzono z użyciem podciśnieniowego układu zasilania gazem, z mikserem umieszczonym w układzie dolotowym jednostki napędowej i prostym, nawet niespecjalnie wydajnym reduktorem. Silnik GAZ-a 51 (sześciocylindrowy, rzędowy, o pojemności 3,5 l) miał bowiem tylko 70 KM mocy, która – ze względu na ograniczenie przepustowości układu dolotowego przez mikser – po zmianie paliwa spadała do 62 KM. GAZ 51ZH do szybkich na pewno nie należał – wersja benzynowa rozwijała maksymalnie 70 km/h, a przecież była o 8 KM mocniejsza i o 90 kg lżejsza od gazowej.
LPG było przechowywane w zbiorniku mieszczącym 145 kg (ok. 290 l) gazu, a w razie jego wyczerpania do dyspozycji pozostawała jeszcze benzyna (samochód był dwupaliwowy – z pierwotnego układu zasilania nie zrezygnowano). Benzyny zaś standardowy GAZ 51 potrzebował 20 l na każde 100 km, więc stawiamy, że w odmianie gazowej, z ręczną regulacją składu mieszanki, zejście ze spalaniem poniżej 25-30 l/100 km było wyzwaniem. Autogazowa wersja popularnego „Gazona” powstawała w latach 1954-1975. Ile egzemplarzy w tym czasie zbudowano, nikt pewnie dziś nie pamięta, ale skoro pojazd utrzymał się w produkcji przez ponad 20 lat, jakieś stałe – choćby nawet niewielkie – zapotrzebowanie na ten wariant musiało na radzieckim rynku istnieć. Zainteresowanie paliwami alternatywnymi w Rosji przeżywa dziś renesans, ale w XXI w. GAZ stawia na inny gaz – CNG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl