17.02.2009

Hyundai i30 blue - zielone jest niebieskie

Coraz więcej samochodów wyposażonych w technologie zmniejszające zużycie paliwa i emisję CO2 nosi „błękitne” przydomki - BlueEfficiency, BlueMotion lub, jak u Hyundaia, po prostu blue. Popularny koreański kompakt z czeskim paszportem otrzymał właśnie system start/stop.
REKLAMA
i30 blue ISGHyundaii30 blue ISG

W modelach tego producenta (a także u siostrzanej Kii) takie rozwiązanie nazywa się ISG (Idle Stop and Go). Zasada działania jest jednak taka sama, jak w innych układach tego typu: podczas postoju, np. na światłach, przejeździe kolejowym lub w korku, silnik automatycznie wyłącza się i zapobiega marnowaniu paliwa podczas pracy na biegu jałowym.

Można by się zastanawiać, jaka z tego korzyść, skoro co chwila następuje rozruch. Przecież uczono nas, że lepiej zostawić motor „na chodzie” niż co chwila go gasić i zapalać na nowo.
Sekretem jest rozrusznik nowego typu, współpracujący ze sterownikiem jednostki napędowej. Bardziej niż z wyłączeniem, mamy do czynienia z czymś w rodzaju „uśpienia”, dzięki czemu silnik budzi się do życia momentalnie w chwili „zapięcia” biegu i naciśnięcia gazu. Jak podaje producent, nowa technologia redukuje apetyt wersji 1,6 o 7%, a emisję dwutlenku węgla ze 152 do 142 g/km. Niby nic, ale do wielkiego wąską ścieżką...

Hyundai i30 blue wejdzie do sprzedaży w połowie 2009 r. i będzie oferowany z dwoma silnikami benzynowymi do wyboru, o pojemności 1,4 lub 1,6 l, oraz w dwóch znanych już odmianach nadwoziowych - jako 5-drzwiowy hatchback lub kombi. W krótkim czasie także pozostałe modele „koreańskiego tygrysa” zostaną wyposażone w system ISG.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Hyundai



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.