Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 4
Z takiej perspektywy wnętrze będzie oglądał pasażer. Romantycznym przejażdżkom to za bardzo nie sprzyja, ale też nie z myślą o nich powstały Urban Sportback i Urban Spyder / Audi poprzednie następne
26.09.2011

Audi Urban Sportback i Urban Spyder - miejscy sportowcy

Audi Urban Sportback i Urban Spyder - miejscy sportowcy  

Powietrze w miastach coraz gorszej jakości, miejsca do parkowania coraz mniej, a ludzie wciąż chcą samochodów, które będą kusić nie tylko cechami praktycznymi i niskim spalaniem, ale również osiągami i właściwościami jezdnymi. Z myślą o kierowcach jutra powstały dwa koncepcyjne modele Audi, mające dawać radość z jazdy przy zerowej emisji spalin.
REKLAMA
Po zderzeniu Audi R8 z wyścigowym motocyklem ktoś wyklepał wrak i powstał Urban SportbackAudiPo zderzeniu Audi R8 z wyścigowym motocyklem ktoś wyklepał wrak i powstał Urban Sportback

Spodobała ci się idea Renault Twizy, ale zniechęcają cię przeciętne parametry techniczne i wybitnie miejski charakter tego autka, pozbawiony sportowego pazurka? Audi ma coś w sam raz na twoje potrzeby i to od razu w dwóch wersjach nadwoziowych. Urban Sportback i Urban Spyder to oryginalne autka o napędzie elektrycznym, których zadaniem jest szybko przemierzać połacie betonowej dżungli, wydając przy tym świadectwo stylu życia właściciela. Wąziutkie nadwozie z wystającymi kołami mieści kierowcę i pasażera, usadowionych w bardzo nietypowej konfiguracji - kierujący z przodu po lewej, natomiast towarzysz lub towarzyszka podróży nieco w tyle i po prawo. W tych pojazdach nic nie jest zresztą zwyczajne.

Trudno dziś o bardziej odjechany pojazd niż Urban Spyder, ale oryginalności ma co najmniej za dwóchAudiTrudno dziś o bardziej odjechany pojazd niż Urban Spyder, ale oryginalności ma co najmniej za dwóch

Należące do rosnącej rodziny e-tron modele mają po 3,2 m długości, 1,7 m szerokości (dużo, ale gdzieś trzeba było upchnąć kabinę) i tylko 1,2 wysokości. Napęd płynie z dwóch silników elektrycznych zasilanych z akumulatorów litowo-jonowych, zaś optymalnemu wykorzystaniu energii służą zastosowane w konstrukcji lekkie materiały - aluminium i tworzywo sztuczne wzmacniane włóknem węglowym. Całość postawiono na groteskowo wielkich kołach z 21-calowymi obręczami. Gdyby chcieć stworzyć dwuśladowy motocykl, mógłby wyglądać mniej więcej tak, jak futurystyczne propozycje Audi.

Wyjątkowo oryginalnie rozwiązano kwestię dostępu do wnętrza. W zamkniętym Sportbacku dach odsuwa się do tyłu i do góry, umożliwiając zajmowanie miejsc w kabinie. W wersji Spyder nie ma czego odsuwać, dlatego zamontowano unoszone skośnie drzwi. Razem z nimi w górę wędrują szyby: przednia i boczne, spełniające w zasadzie tylko rolę owiewek.

W ten sposób jeszcze chyba nikt nigdy w żadnym samochodzie nie siedział. Kiedyś musi być pierwszy raz...AudiW ten sposób jeszcze chyba nikt nigdy w żadnym samochodzie nie siedział. Kiedyś musi być pierwszy raz...

Pomimo skromnych rozmiarów, Spyder wydaje się dość ekstremalnym i bezkompromisowym narzędziem do jeżdżenia, dzięki otwartemu nadwoziu nawet bardziej hardcore’owym niż bliźniaczy Sportback. Auta nastawione są na poruszanie się cicho i ekologicznie jak wszystkie inne samochody elektryczne, ale w odróżnieniu od znakomitej większości z nich niekoniecznie z prędkością zaprzęgu konnego i z pewnością przy większej dawce adrenaliny.

Wizualnie charakteru autom dodaje także czerwony pas okalający tylną część karoserii, przywodzący skojarzenia z rasowym modelem R8 spod znaku czterech pierścieni. Urban Sportback i Urban Spyder nie są jednak w żaden sposób spokrewnione z żadnym ze znanych Audi - obydwa auta zbudowano na zupełnie nowej platformie konstrukcyjnej i nie wykorzystano ani jednej seryjnej części.

Auta mogą być nikczemnej postury, ale agresywny wygląd sugeruje, że lepiej ich nie lekceważyćAudiAuta mogą być nikczemnej postury, ale agresywny wygląd sugeruje, że lepiej ich nie lekceważyć

To każe stawiać pod znakiem zapytania przyszłość koncepcyjnych wehikułów, która zresztą choćby ze względu na ich nietypowość rysuje się niepewnie. Szczegóły poznamy po zakończeniu się Salonu Samochodowego we Frankfurcie, gdzie miejskie ścigacze z Ingolstadt zostały wystawione pod ocenę zwiedzających. Może spontaniczne reakcje potencjalnych nabywców będą w stanie przysporzyć Sportbackowi i Spyderowi popularności i zadecydować o skierowaniu ich na linie produkcyjne?


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Audi



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.