Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 1
/ fot. gazeo.pl poprzednie następne
10.10.2011

Elektryczna motoryzacja - futurologia czy rzeczywistość?

Elektryczna motoryzacja - futurologia czy rzeczywistość?  

Według opinii znawców i entuzjastów mody na bycie „eko” w niedalekiej przyszłości czeka nas powrót do korzeni motoryzacji, czyli do samochodów napędzanych energią elektryczną. Przypomnijmy, że w początkowym okresie rozwoju motoryzacji czyli na przełomie XIX i XX w. zaczęły pojawiać się samochody zasilane elektrycznie i skutecznie konkurowały z napędzanymi silnikami parowymi, czy spalinowymi.
REKLAMA
29 kwietnia 1899 r., Belg, Camille Jenatzy pokonał barierę 100 kmBritanica.com29 kwietnia 1899 r., Belg, Camille Jenatzy pokonał barierę 100 km

Historia

W latach dwudziestych XX w. w Stanach Zjednoczonych poruszało się 30 tys. samochodów elektrycznych, co stanowiło około 5% wszystkich pojazdów użytkowanych w tym czasie. Również pierwszy samochód, który przekroczył magiczną barierę prędkości 100 km/h był napędzany silnikiem elektrycznym (1899 r.). Wysoka cena energii elektrycznej oraz wady napędu elektrycznego (wysoka masa akumulatorów - w tamtych czasach znano tylko akumulatory ołowiowo-kwasowe oraz niewielki zasięg pojazdów) spowodowały znaczne wyhamowanie rozwoju elektrycznej motoryzacji.

Współczesność

Obecnie, po 100 latach następuje powrót do koncepcji samochodów zasilanych elektrycznie, co jest podyktowane restrykcyjnymi wymaganiami emisyjnymi oraz ekomodą. Posiadanie w ofercie samochodu napędzanego energią elektryczną stanowi znakomitą reklamę dla firm motoryzacyjnych, choć nie przełożyło się jeszcze na sukces rynkowy tego typu produktu.

Nadwozie Nissana Leaf jest bardzo opływowe (Cx=0,29), co znacznie ogranicza zużycie energii elektrycznejNissanNadwozie Nissana Leaf jest bardzo opływowe (Cx=0,29), co znacznie ogranicza zużycie energii elektrycznej

W lepszej sytuacji są firmy mniejsze, które często żyją z produkcji samochodów elektrycznych (właściwie mikrosamochodów lub trójkołowców). Takie firmy funkcjonują także na naszym rynku, jednak bazują one na eksporcie swych produktów na rynki gdzie funkcjonują systemy dopłat do zakupu pojazdów elektrycznych. Właściwie tylko w takim przypadku zakup samochodu elektrycznego (znacznie droższego od konwencjonalnego) jest opłacalny. Na rynku pojawiają się również warsztaty dokonujące konwersji samochodów na zasilanie elektryczne, które często bazują także na w.w mechanizmie lub funkcjonują wśród grona miłośników elektrycznej motoryzacji.

BMW Concept ActiveE został zaprezentowany w 2010 r. na targach w Detroit. Silnik o mocy 125 kW zapewnia prędkość maksymalną 145 kmBMWBMW Concept ActiveE został zaprezentowany w 2010 r. na targach w Detroit. Silnik o mocy 125 kW zapewnia prędkość maksymalną 145 km


Powrót do koncepcji elektrycznego zasilania samochodów jest możliwy dzięki postępowi jaki dokonał się w technologii akumulatorów. Obecnie oferowane baterie trakcyjne są o wiele lżejsze, oferując przy tym coraz lepsze parametry elektryczne.

Cały czas te same problemy

Podobnie jak 100 lat temu cały czas nie rozwiązany pozostaje problem zasięgu samochodów elektrycznych. Najczęściej oscyluje on w granicach 100 km. Aby uzyskać zasięg na akceptowalnym poziomie (kilkaset km) proponuje się różnego rodzaju rozwiązania, np. automatyczne stacje wymiany akumulatorów ulokowane podobnie jak stacje paliw wzdłuż sieci drogowej. Ten pomysł także nie jest nowy. Pochodzi z końca XIX w. kiedy to konsorcjum Elektric Vehicle chciało stworzyć sieć punktów wymiany akumulatorów we wszystkich wielkich elektrowniach w Stanach Zjednoczonych.

W konkursie Engine of the Year elektryczny układ napędowy Nissana Leaf zajął drugie miejsce w kategorii Best New Engine of 2011 i trzecie w kategorii Green New Engine of the YearNissanW konkursie Engine of the Year elektryczny układ napędowy Nissana Leaf zajął drugie miejsce w kategorii Best New Engine of 2011 i trzecie w kategorii Green New Engine of the Year

Próby lobbowania

Pozytywną atmosferę wokół samochodów elektrycznych starają się podgrzewać różne gremia. Decyzja jury konkursu Car of the Year i wybór Nissana Leafa Samochodem Roku 2011, nadanie tytułu Truck of the Year 2011 Mercedesowi Atego, który jest dostępny także w wersji z hybrydowym układem napędowym są sygnałem dla użytkowników o nadchodzącej nowej erze w motoryzacji. Podobnie w konkursie Engine of the Year wysokie pozycje zajmują elektryczne (Nissan Leaf) i hybrydowe (Toyota Prius i Auris) układy napędowe. Czy jednak są to realne wyznaczniki przyszłości samochodów? Tego chyba nikt nie jest w stanie przewidzieć, większość specjalistów jest nastawiona sceptycznie do elektrycznej motoryzacji, co w świetle przytoczonych argumentów (przynajmniej w ciągu najbliższych lat) nie powinno raczej budzić wątpliwości.

Być może w ten spośób będą wyglądały samochody pomocy drogowej, wyposażone w możliwość szybkiego doładowania baterii trakcyjnej w samochodzie elektrycznymmotortrend.comByć może w ten spośób będą wyglądały samochody pomocy drogowej, wyposażone w możliwość szybkiego doładowania baterii trakcyjnej w samochodzie elektrycznym

Przyszłość

Trend w kierunku elektrycznej motoryzacji jest jednak na tyle silny, że właściwie każdy liczący się producent samochodów ma w ofercie lub jest w trakcie opracowywania pojazdu lub gamy pojazdów z napędem elektrycznym. Jest to postrzegane jako znakomity zabieg marketingowy. Koncerny samochodowe przygotowują już przyczółki do przyszłej masowej produkcji samochodów elektrycznych, kupując firmy zajmujące się produkcją akumulatorów, tworząc z nimi spółki lub podejmując współpracę.

Trwa także wyścig o kontrolę nad złożami litu. Pierwiastek ten stanowi materiał wykorzystywany w nowoczesnych akumulatorach trakcyjnych, a jego zasoby w skorupie ziemskiej są bardzo ograniczone i położone głównie w krajach Ameryki Południowej.

Zdecydowanie najbardziej popularnym samochodem hybrydowym pozostaje Toyota Prius, która znalazła już ponad 2 mln nabywcówgazeo.plZdecydowanie najbardziej popularnym samochodem hybrydowym pozostaje Toyota Prius, która znalazła już ponad 2 mln nabywców

Etap przejściowy

Powszechnie uważa się pojazdy hybrydowe (spalinowo-elektryczne) stanowią pomost do późniejszego upowszechnienia się samochodów elektrycznych. Rozwiązania stosowane w części elektrycznej samochodów hybrydowych w zasadzie niczym nie różnią się od obecnie znanych układów napędowych samochodów elektrycznych.

Jeszcze parę lat temu tak samo mówiono o samochodach napędzanych sprężonym gazem ziemnym, które miały stanowić pomost do wprowadzenia napędów wodorowych. I co? Wszystkie firmy, które prowadziły badania nad używaniem wodoru do napędu pojazdów zarzuciły temat lub włożyły gotowe rozwiązania do szuflady.

Podsumowanie

Mimo wszystko, wydaje się, że sprawy z elektryfikacją motoryzacji zaszły już za daleko i wcześniej czy później (raczej później) jesteśmy skazani na poruszanie się samochodami z wtyczką. Tym bardziej, że, np. chiński rząd zadeklarował, że do 2020 r. połowa sprzedawanych w tym kraju samochodów będzie miała napęd elektryczny (obecnie sprzedaż samochodów w Państwie Środka kształtuje się na poziomie kilkunastu mln sztuk). Badania dowodzą, że samochody elektryczne, nawet przy uwzględnieniu konieczności wyprodukowania akumulatorów trakcyjnych, są i tak mniej uciążliwe dla środowiska od napędzanych silnikami spalinowymi (licząc emisję w pełnym cyklu życia pojazdu).


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: informacja własna



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.