REKLAMA
03.10.2011

Urbino electric - wyznacza kierunek

Polska jest liczącym się w Europie producentem autobusów. Swoje zakłady mają w naszym kraju najwięksi europejscy dostawcy tego typu pojazdów (Volvo, Scania, MAN), ale bezsprzecznie najważniejszą dla nas firmą jest rodzimy producent, firma Solaris Bus & Coach, która będąc producentem autobusów międzymiastowych, trolejbusów, tramwajów oraz autobusów miejskich cały czas wyznacza nowe kierunki rozwoju w zakresie transportu publicznego.
REKLAMA
Solaris Urbino electricSolaris Bus & CoachSolaris Urbino electric

Przejawem tego była premiera autobusu Solaris Urbino electric na targach Transexpo w Kielcach. Wizja Krzysztofa Olszewskiego (obecnie prezesa rady nadzorczej Solaris Bus & Coach) o przyszłości komunikacji miejskiej zmaterializowała się. Solaris, podobnie jak miało to miejsce w przypadku autobusów hybrydowych staje się obecnie pionierem wśród europejskich producentów w produkcji pojazdów elektrycznych.

Bazą dla pierwszego polskiego autobusu elektrycznego jest 9-metrowy, niskowejściowy Solaris Alpino LE ze zmienioną stylistyką zewnętrzną oraz dużymi zmianami wewnątrz przedziału pasażerskiego. Główną jednak różnicą jest całkowicie elektryczny układ napędowy pojazdu, który jest cichy i pozbawiony emisji szkodliwych składników spalin.

Sercem układu napędowego Solarisa Urbino electric jest cztero-polowy, asynchroniczny silnik trakcyjny, którego dostawcą jest niemiecka firma Vossloh Kiepe. Komponenty tej firmy są już stosowane w jednej z wersji autobusu hybrydowego oferowanego przez Solaris Bus & Coach. Silnik o mocy 120 kW dysponuje maksymalnym momentem obrotowym 1400 Nm. Do jego napędu służą dwie litowe baterie trakcyjne o napięciu znamionowym 600 V, zdolne do zgromadzenia ponad 120 kWh energii elektrycznej. Każda z nich ma masę 700 kg i jest chłodzona cieczą. Baterie są zamontowane w tylnej części pojazdu.

Solaris Urbino electricSolaris Bus & CoachSolaris Urbino electric

Są one ładowane za pośrednictwem złącza niemieckiej firmy Walter. Czas potrzebny do ładowania całkowicie rozładowanych baterii trakcyjnych z wykorzystaniem terminala 3*400 V 63 A nie przekracza 4 godzin.

Energia zgromadzona w bateriach pozwala na uzyskanie zasięgu do 100 km, z prędkością maksymalną 50 km/h. Oprócz napędu silnika trakcyjnego energia elektryczna zasila także inne układy pojazdu: wspomaganie układu kierowniczego, ogrzewanie i wentylację oraz sterowanie elektrycznymi drzwiami.

Bardzo ważnym aspektem, któremu konstruktorzy z Bolechowa poświecili dużo uwagi, była redukcja masy Solarisa Urbino electric, która musiała zrekompensować wyższą masę układu napędowego oraz akumulatorów. Efektem jest osiągnięcie masy pojazdu niewiele wyższej (o 750 kg) niż w przypadku wersji dieslowskiej.

Solaris Urbino electricSolaris Bus & CoachSolaris Urbino electric

Wymagało to jednak wielu zabiegów. Zastosowano niektóre elementy poszycia zewnętrznego (panele boczne i pokrywa silnika) wykonane z włókna węglowego, cieńsze szyby oraz inny materiał, z którego wykonano podłogę. Zamiast sklejki zastosowano drewno mahoniowe. Lżejsze są również fotele pasażerów. Zastosowano także aluminiowe obręcz kół. Brak większości płynów eksploatacyjnych i zbiornika paliwa to kolejna oszczędność masy (około 300 kg).

Elektryczny układ napędowy pozwolił zredukować wymiary komory silnika, co umożliwiło przesunięcie tylnej osi w kierunku tylnej ściany o 310 mm. Uzyskano dzięki temu powiększoną przestrzeń niskiej podłogi, co pozwoliło na zamontowanie dodatkowych foteli dla pasażerów.

Pojazd ma energooszczędne źródła światła w technologii LED (oświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne). Kierowca ma w kabinie pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD informuje o stanie pracy układu elektrycznego i o poziomie naładowania baterii.

Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A., Pani Solange Olszewska  z Medalami Targów Kielce - za najlepszy produkt i najlepsze stoisko targowe na tle Solarisa Urbino electricSolaris Bus & CoachPrezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A., Pani Solange Olszewska z Medalami Targów Kielce - za najlepszy produkt i najlepsze stoisko targowe na tle Solarisa Urbino electric

Prezentowany w Kielcach autobus jest na razie prototypem będącym częścią programu „Pierwszy w Europie polski autobus elektryczny firmy Solaris”, który został w 30% dofinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Kolejny egzemplarz, który będzie wyposażony, m.in. w klimatyzację powstanie w połowie 2012 roku.

Elektryczne Urbino zostało nagrodzone Złotym Medalem Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo 2011 w Kielcach w kategorii „Autobus”.

Miło, że polski producent po raz kolejny (po autobusach hybrydowych) wyznacza kierunek w jakim powinien podążać miejski transport publiczny, przyczyniając się do zmiany sposobu postrzegania elektrycznej motoryzacji.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Piotr Złoty
źródło: Solaris Bus & Coach



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.