REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 2
fot. Seat / Gdy stoi, nic nie zdradza jego nowoczesnego i ekologicznego napędu... poprzednie następne
24.06.2013

Seat Leon Verde - zielony temperament

Seat Leon Verde - zielony temperament fot. Seat

O Audi A3 Sportback e-tron już pisaliśmy. Od tamtego momentu było jasne, że pojawienie się kolejnych kompaktowych modeli marek Grupy VW jako hybryd typu plug-in to tylko kwestia czasu. Oto potwierdzenie – benzynowo-elektryczny Seat, którego można zatankować z dystrybutora na stacji i gniazdka w garażu.
REKLAMA
Seat Leon Verdefot. SeatZ wyglądu niepozorny, Leon Verde skrywa nowoczesną i inteligentną technikę

Leon Verde to na razie prototyp, ale skoro już powstał, jest szansa, że doczeka się seryjnego rodzeństwa. Tym bardziej, że technologia jest gotowa i pod postacią wspomnianego krewniaka spod znaku Audi lada moment trafi na rynek. Niepozorne nadwozie skrywa 1,4-litrowy silnik TSI o mocy 120 KM i 100-konną jednostkę elektryczną, połączone za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni zoptymalizowanej pod kątem napędu hybrydowego.

Najważniejszy w tego typu aucie jest oczywiście zasięg w trybie EV, bez użycia benzyny. Według producenta, kompaktowy Seat obywa się bez paliwa przez 50 km po naładowaniu akumulatora do pełna. Pojemność baterii wynosi 8,8 kWh, a dla zwiększenia jej wydajności zastosowano zaawansowany system chłodzenia, który zarządza ciepłem w taki sposób, by ogniwa pracowały zawsze w optymalnych warunkach. Gdy poziom energii spadnie do poziomu uniemożliwiającego dalszą jazdę na samych elektronach, do akcji wkraczają oktany i Leon Verde staje się klasyczną hybrydą.

Seat Leon Verde - gniazdo ładowaniafot. SeatFirmowe logo na osłonie chłodnicy skrywa "gwóźdź programu", czyli gniazdo ładowania akumulatora

Hiszpańska marka nie poprzestała jednak na przygotowaniu samochodu, lecz zadbała również o właściwą gospodarkę energetyczną na linii auto-sieć elektryczna. Samochód „dogaduje się” z infrastrukturą ładującą po podłączeniu do gniazdka i np. nie rozpoczyna napełniania akumulatora, jeżeli sieć jest w danej chwili zbyt obciążona. Proces startuje dopiero wtedy, gdy pojawi się nadwyżka energii, co w Hiszpanii oznacza jednocześnie, że płynąca do baterii elektryczność pochodzi ze źródeł odnawialnych. W ten sposób jest więc bardziej ekologicznie, a przy tym taniej. Seat może też oddawać energię do sieci w miarę możliwości i potrzeby.

To jeszcze nie wszystko. W imię optymalizacji zużycia energii i emisji dwutlenku węgla Seat Leon Verde uczy się stylu jazdy kierowców (nawet jeżeli ten sam kierujący prowadzi różnie w zależności od nastroju, np. raz spokojnie, innym razem bardziej agresywnie) i zapamiętuje ich zwyczajowe trasy. Na tej podstawie jest w stanie „przewidzieć” zapotrzebowanie na prąd i paliwo i zawczasu dobrać parametry silnika i przełożenie skrzyni biegów tak, by układ napędowy zawsze pracował pod idealnym obciążeniem. Wydaje się, że era konia mądrzejszego od jeźdźca jest już całkiem blisko...


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: Seat



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.