REKLAMA
Zamknij
Następne zdjęcie
Cała galeria
1 z 8
ë-microvan / ë-Mobile poprzednie następne
07.02.2011

ë-Mobile - wielkie yo!

ë-Mobile - wielkie yo!  

Nie tak dawno opisywaliśmy pierwszą rosyjską hybrydę - napędzany gazem ziemnym i prądem City Car, który wówczas był tylko projektem bez wybranej nazwy. Samochód szybko się zmaterializował (od razu w trzech wersjach) i otrzymał własne imię. Można je interpretować na kilka sposobów...
REKLAMA
ë-microvanë-Mobileë-microvan

Pomijając umlauty nad początkową literą e, można odnieść wrażenie, że ma się do czynienia z samochodem czysto elektrycznym, czyli e-mobilem. Niewykluczone zresztą, że jest to zabieg w pełni zamierzony. Czytając jednak ë z rosyjska, otrzymujemy „jo”, a stąd już blisko do popularnego zawołania „yo”, które może wskazywać na młodzieżowy charakter samochodu. Tyle wywodów lingwistycznych, przejdźmy do charakterystyki samochodu.

ë-cross coupeë-Mobileë-cross coupe


Na początku stycznia 2011 r. pokazano trzy prototypy: ë-microvan, ë-cross coupe i ë-fourgon. Wszystkie korzystają z tej samej platformy technologicznej, a więc i parametry są zbliżone. Auta ważą od 700 (microvan i cross coupe) do 750 kg (fourgon) i mogą dysponować napędem na jedną lub obie osie (opcja 4x4 jest dostępna po załączeniu jednostki na prąd). Rozwijają prędkości maksymalne rzędu 130 km/h i dzięki wspomaganiu silników elektrycznych umieszczonych na każdej osi zużywają 3,5-4 l paliwa na 100 km. Dziwi nieco użycie takiej jednostki miary, skoro auta korzystają z CNG, ale uznajmy, że chodzi o odpowiednik litra, przeliczony z kilograma lub metra sześciennego.

Większe różnice pomiędzy modelami można zaobserwować patrząc np. na wartości przyspieszeń 0-100 km/h. O ile cross coupe i microvan są w stanie uporać się z zadaniem w czasie do 10 s, małemu „dostawczakowi” zajmuje to 15 s. W jego wypadku ważniejsza jest jednak ładowność i pojemność przestrzeni użytkowej, a te - jak na długość całkowitą wynoszącą jedynie 4,2 m - są całkiem spore. Auto może bowiem przewieźć 4 m3 towaru o masie do 500 kg.

ë-fourgonë-Mobileë-fourgon

Niestety, Rosjanie dosyć oszczędnie dawkują informacje na temat najnowszej zdobyczy swojej myśli technicznej. Nie wiadomo przede wszystkim, kiedy ë-Mobile wejdzie do produkcji ani ile będzie kosztował. Można jedynie spekulować, że stanie się pojazdem bardzo przystępnym, zdolnym do zmotoryzowania kraju swego pochodzenia. O ile moce wytwórcze fabryki na to pozwolą. Z niecierpliwością czekamy na kolejne szczegóły, którymi oczywiście jak najszybciej się podzielimy.


Sprawdź! Zamów wycenę instalacji LPG do swojego samochodu


Newsletter


  • 7 tys. czytelników
  • Auta na LPG
  • Testy i relacje wideo
  • Nowości i porady

Robert Markowski
źródło: ë-Mobile



gazeo.pl 2007-2017 Wszelkie prawa zastrzeżone. Korzystanie z portalu oznacza akceptację Regulaminu.